+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Коли наслідком коригування на підставі правил ТЦУ є подвійне оподаткування?

31 жовтня, 2017 Блог

Ivan Shynkarenko_

Іван Шинкаренко

Партнер КМ Партнери

Існуючі підходи до регулювання трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) є результатом розвитку ідей, що на міждержавному рівні вперше з’явилися в статтях Модельної Конвенції ОЕСР «Про уникнення подвійного оподаткування щодо взаємовідносин між афілійованими підприємствами». Саме там був сформульований принцип «витягнутої руки», який є ключовим у сучасній архітектурі правил ТЦУ.

А це означає, що правила ТЦУ не лише про визначення бази оподаткування в окремо взятій країні, а й про те як ця база оподаткування має розподілятися між країнами, які підписали двосторонню угоду про уникнення подвійного оподаткування.

В переважній більшості випадків об’єктом контролю ТЦУ є транскордонні операції, контрагентами яких є окремі, хоча й пов’язані платники податків, зареєстровані в різних країнах з власними «податковими інтересами».

Водночас коригування фіскальним органом трансфертних цін може призводити до виникнення подвійного оподаткування. Це можна проілюструвати умовним прикладом.

Припустимо, що в межах групи компаній Х є Підприємство А, резидент України, яке реалізує товар Підприємству Б, резиденту Польщі, яке в свою чергу здійснює перепродаж товару незалежним третім особам. Допустимо, що фіскальні органи в Україні здійснюють коригування, збільшуючи дохід Підприємства А від продажу товару Підприємству Б.

Наводимо в таблиці нижче умовні показники звітності Підприємств А та Б до і після коригування.

За даними звітності (Євро) Коригування за висновками перевірки

Після коригування (Євро)

Звітність Підприємства А (Україна)
Дохід від реалізації товару 200 000 +20 000 220 000
Собівартість товару 150 000 150 000
Інші витрати 20 000 20 000
Чистий прибуток Підпр. А 30 000 +20 000 50 000
Податок на прибуток (18 %) 5 400 +3600 9 000
Звітність Підприємства Б (Польща)
Дохід від перепродажу товару (незалежним покупцям) 260 000 260 000
Собівартість товару 200 000 200 000
Інші витрати 30 000 30 000
Чистий прибуток Підпр. Б 30 000 30 000
Податок на прибуток (19%) 5 700 5 700
Загальний чистий прибуток групи (Підприємство А + Підприємство Б) 60 000 +20 000 80 000
Загалом податок (в Україні та Польщі) 11 100 +3600 14 700

У цьому умовному прикладі результатом податкового коригування в Україні є подвійне оподаткування. Так, додаткові податкові витрати виникають саме через те, що 20 000 дол. США з загального прибутку групи, донараховані фіскальним органом в Україні, оподатковуються двічі – один раз у складі чистого прибутку в Україні, а другий раз у Польщі, оскільки вказана сума не зменшила оподатковуваний прибуток у складі витрат на придбання товару.

Звичайно, спершу на думку приходить відома фраза «проблеми індіанців шерифа не турбують». Але є одне «але», а саме – чинна Угода про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень між Україною та Польщею. Частина 2 ст. 9 «Асоційовані підприємства» Угоди визначає:

«2. У випадку, коли одна Договірна Держава включає в прибутки підприємства цієї Держави – і відповідно оподатковує – прибутки, по яким підприємство другої Договірної Держави було оподатковано в цій другій Державі, і прибутки, таким чином включені, є прибутками, які були б нараховані підприємству першої згаданої Держави, якби умови взаємовідносин між двома підприємствами були б умовами, які існують між незалежними підприємствами, тоді ця друга Держава повинна зробити відповідні поступки в сумі податку, що стягується з цих прибутків. При визначенні такої поправки повинні бути розглянуті інші положення цієї Конвенції, а компетентні органи Договірних Держав можуть проконсультуватися один з одним при необхідності».

Простіше кажучи, в такому разі фіскальні органи Польщі, діючи в дусі Угоди, мали б надати можливість переглянути оподатковуваний прибуток резидента Польщі, виключивши з нього 20 000 доларів додатково визначеного прибутку в Україні. Це б дозволило уникнути подвійного оподаткування. А ось чи погодиться Польща в такому разі зі справедливістю коригувань в Україні, це вже інше питання. Якщо ні, то вказаний випадок буде саме тим, коли у нагоді може стати передбачена Угодою процедура взаємного узгодження.

Перегляди 1096

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів 01 жовтня, 2021    851

Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін 16 червня, 2021    1475

Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків 19 травня, 2021    7816

Чергова реінкарнація спецправил ТЦУ щодо сировинних товарів. Чи спрацює в цей раз? 09 вересня, 2020    2939

Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ 20 листопада, 2018    871

Паралельний імпорт: приховані податкові ризики для офіційних імпортерів в контексті правил трансфертного ціноутворення 24 жовтня, 2018    2631

Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ

Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review
17 жовтня, 2018    2401

WTS Global Country TP Guide:
Комплексне дослідження з ТЦУ у 73 країнах
12 жовтня, 2018    1646

Болгарію виключено з переліку «низькоподаткових» юрисдикцій для цілей ТЦУ 27 квітня, 2018    3552

Штрафи з ТЦУ: чи правомірно штрафують за несвоєчасне подання звіту у періоді до 01 січня 2017 р.? 26 квітня, 2018    972

Штрафи в ТЦУ: загальний огляд 12 березня, 2018    34647

Оновлено перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, операції з якими визнаватимуться контрольованими 07 березня, 2018    5136

Прокоментувати