Коли наслідком коригування на підставі правил ТЦУ є подвійне оподаткування?
Іван Шинкаренко
Партнер КМ Партнери
Існуючі підходи до регулювання трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) є результатом розвитку ідей, що на міждержавному рівні вперше з’явилися в статтях Модельної Конвенції ОЕСР «Про уникнення подвійного оподаткування щодо взаємовідносин між афілійованими підприємствами». Саме там був сформульований принцип «витягнутої руки», який є ключовим у сучасній архітектурі правил ТЦУ.
А це означає, що правила ТЦУ не лише про визначення бази оподаткування в окремо взятій країні, а й про те як ця база оподаткування має розподілятися між країнами, які підписали двосторонню угоду про уникнення подвійного оподаткування.
В переважній більшості випадків об’єктом контролю ТЦУ є транскордонні операції, контрагентами яких є окремі, хоча й пов’язані платники податків, зареєстровані в різних країнах з власними «податковими інтересами».
Водночас коригування фіскальним органом трансфертних цін може призводити до виникнення подвійного оподаткування. Це можна проілюструвати умовним прикладом.
Припустимо, що в межах групи компаній Х є Підприємство А, резидент України, яке реалізує товар Підприємству Б, резиденту Польщі, яке в свою чергу здійснює перепродаж товару незалежним третім особам. Допустимо, що фіскальні органи в Україні здійснюють коригування, збільшуючи дохід Підприємства А від продажу товару Підприємству Б.
Наводимо в таблиці нижче умовні показники звітності Підприємств А та Б до і після коригування.
За даними звітності (Євро) | Коригування за висновками перевірки |
Після коригування (Євро) |
|
Звітність Підприємства А (Україна) | |||
Дохід від реалізації товару | 200 000 | +20 000 | 220 000 |
Собівартість товару | 150 000 | 150 000 | |
Інші витрати | 20 000 | 20 000 | |
Чистий прибуток Підпр. А | 30 000 | +20 000 | 50 000 |
Податок на прибуток (18 %) | 5 400 | +3600 | 9 000 |
Звітність Підприємства Б (Польща) | |||
Дохід від перепродажу товару (незалежним покупцям) | 260 000 | 260 000 | |
Собівартість товару | 200 000 | 200 000 | |
Інші витрати | 30 000 | 30 000 | |
Чистий прибуток Підпр. Б | 30 000 | 30 000 | |
Податок на прибуток (19%) | 5 700 | 5 700 | |
Загальний чистий прибуток групи (Підприємство А + Підприємство Б) | 60 000 | +20 000 | 80 000 |
Загалом податок (в Україні та Польщі) | 11 100 | +3600 | 14 700 |
У цьому умовному прикладі результатом податкового коригування в Україні є подвійне оподаткування. Так, додаткові податкові витрати виникають саме через те, що 20 000 дол. США з загального прибутку групи, донараховані фіскальним органом в Україні, оподатковуються двічі – один раз у складі чистого прибутку в Україні, а другий раз у Польщі, оскільки вказана сума не зменшила оподатковуваний прибуток у складі витрат на придбання товару.
Звичайно, спершу на думку приходить відома фраза «проблеми індіанців шерифа не турбують». Але є одне «але», а саме – чинна Угода про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень між Україною та Польщею. Частина 2 ст. 9 «Асоційовані підприємства» Угоди визначає:
Простіше кажучи, в такому разі фіскальні органи Польщі, діючи в дусі Угоди, мали б надати можливість переглянути оподатковуваний прибуток резидента Польщі, виключивши з нього 20 000 доларів додатково визначеного прибутку в Україні. Це б дозволило уникнути подвійного оподаткування. А ось чи погодиться Польща в такому разі зі справедливістю коригувань в Україні, це вже інше питання. Якщо ні, то вказаний випадок буде саме тим, коли у нагоді може стати передбачена Угодою процедура взаємного узгодження.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів
Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін
Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків
Чергова реінкарнація спецправил ТЦУ щодо сировинних товарів. Чи спрацює в цей раз?
Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Паралельний імпорт: приховані податкові ризики для офіційних імпортерів в контексті правил трансфертного ціноутворення
Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ
Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review
WTS Global Country TP Guide:
Комплексне дослідження з ТЦУ у 73 країнах
Болгарію виключено з переліку «низькоподаткових» юрисдикцій для цілей ТЦУ
Штрафи з ТЦУ: чи правомірно штрафують за несвоєчасне подання звіту у періоді до 01 січня 2017 р.?
Штрафи в ТЦУ: загальний огляд
Оновлено перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, операції з якими визнаватимуться контрольованими