Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Російський досвід контролю операцій експорту аміаку (справа ПАО «Тольяттиазот»): (1) «незалежний» швейцарський трейдер визнаний пов’язаною особою; (2) не прийнято 4-й метод з тестуванням трейдера-нерезидента та застосовано 1-й метод ТЦУ
Уряди розвинених країн опікуються питаннями оподаткування цифрової економіки, боротьбою проти структурувань із використанням об’єктів інтелектуальної власності та фінансових послуг. Тим часом перед більшістю інших країн стоїть прозаїчніше (хоча не менш складне) завдання: проконтролювати ціноутворення експорту сировинних товарів.
Зрозуміло, що, зважаючи на структуру зовнішньої торгівлі, експорт сировинних товарів і традиційної продукції важкої промисловості є вкрай важливим питанням і для України.
Наразі серйозного фіскального наступу на цю сферу бізнесу з використанням інструментарію ТЦУ в Україні не спостерігається. Хоча принаймні на рівні законодавства спроби це зробити здійснювалися. Згадаймо хоча б спеціальні правила для товарів, що мають біржові котирування, які принаймні «на папері» виглядали загрозливо, однак поки що так і не запрацювали. Чому? А тому що дотриматися принципу «витягнутої руки», застосовуючи цінові котирування на пшеницю, скажімо, Чиказької товарної біржі (яка вказана в переліку бірж, що мають застосовуватися), достатньо важко, якщо взагалі можливо в умовах обмеженості даних, які б дозволили здійснити необхідні коригування. Тут спрацьовує правило – чим складніша система, тим менше шансів, що вона запрацює на практиці.
Можна довго розмірковувати про вітчизняні реалії, але тим не менш глобальні тренди достатньо чітко вказують на те, що правила гри змінюються. І операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості не є виключенням. Вони все частіше опиняються під «прицілом» фіскальних органів, в тому числі в сусідніх країнах.
Ці тренди рано чи пізно можуть стати реаліями і в Україні.
Вкрай показовим є рішення Арбітражного суду Самарської області РФ від 06 вересня 2018 року у справі № А55-1621/2018, що стосується спору органу Федеральної податкової служби РФ (далі – ФНС) з ПАО «Тольяттиазот» щодо трансфертного ціноутворення при експорті аміаку.
Зокрема, рішення розглядає два важливих аспекти, які стосуються структур експорту товарів через трейдера з реєстрацією в Швейцарії:
- визнання «незалежного» трейдера пов’язаною особою;
- аналізу ТЦУ: неприйняття методу чистого прибутку в якості належного обґрунтування цін та застосування 1-го методу – порівнюваної неконтрольованої ціни.
Рішення суд прийняв на користь фіскального органу. І хоча не з усіма висновками суду можна погодитися (принаймні, не володіючи достатніми знаннями російського ТЦУ), рішення не з жанру «ты виноват уж тем, что хочется мне кушать». На 75-ти сторінках ґрунтовно розглянуті доводи сторін і підстави винесеного рішення.
Нижче ми зупинимося на найбільш важливих моментах рішення.
Визнання «незалежного» швейцарського трейдера пов’язаною особою ...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Краще пізно, ніж ніколи: нарешті законодавці вирішили виправити норми щодо відповідальності за уточнення звітності з ТЦУ
468
Кабмін оновив перелік «низькоподаткових» юрисдикцій
763
Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн набрала чинності для України: наслідки для учасників МГК в Україні
543
Зміни до ознак контрагентів-нерезидентів для визнання операцій контрольованими або здійснення 30% коригування з податку на прибуток
839
Суд першої інстанції відмовив податковій у кваліфікації витрат як управлінських (таких, що не мають ділової мети)
322
Зрештою Верховний Суд визнав, що застосування порівняльного аналізу ТЦУ було правильним (справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл»)
348
Важлива судова практика з ТЦУ: касаційна скарга податкової знову (частково) задоволена Верховним Судом – чому справа є важливою та які вагомі нюанси не враховані?
1072
Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд
823
«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити?
1809
Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення
943
Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн
1587
