Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Російський досвід контролю операцій експорту аміаку (справа ПАО «Тольяттиазот»): (1) «незалежний» швейцарський трейдер визнаний пов’язаною особою; (2) не прийнято 4-й метод з тестуванням трейдера-нерезидента та застосовано 1-й метод ТЦУ
Уряди розвинених країн опікуються питаннями оподаткування цифрової економіки, боротьбою проти структурувань із використанням об’єктів інтелектуальної власності та фінансових послуг. Тим часом перед більшістю інших країн стоїть прозаїчніше (хоча не менш складне) завдання: проконтролювати ціноутворення експорту сировинних товарів.
Зрозуміло, що, зважаючи на структуру зовнішньої торгівлі, експорт сировинних товарів і традиційної продукції важкої промисловості є вкрай важливим питанням і для України.
Наразі серйозного фіскального наступу на цю сферу бізнесу з використанням інструментарію ТЦУ в Україні не спостерігається. Хоча принаймні на рівні законодавства спроби це зробити здійснювалися. Згадаймо хоча б спеціальні правила для товарів, що мають біржові котирування, які принаймні «на папері» виглядали загрозливо, однак поки що так і не запрацювали. Чому? А тому що дотриматися принципу «витягнутої руки», застосовуючи цінові котирування на пшеницю, скажімо, Чиказької товарної біржі (яка вказана в переліку бірж, що мають застосовуватися), достатньо важко, якщо взагалі можливо в умовах обмеженості даних, які б дозволили здійснити необхідні коригування. Тут спрацьовує правило – чим складніша система, тим менше шансів, що вона запрацює на практиці.
Можна довго розмірковувати про вітчизняні реалії, але тим не менш глобальні тренди достатньо чітко вказують на те, що правила гри змінюються. І операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості не є виключенням. Вони все частіше опиняються під «прицілом» фіскальних органів, в тому числі в сусідніх країнах.
Ці тренди рано чи пізно можуть стати реаліями і в Україні.
Вкрай показовим є рішення Арбітражного суду Самарської області РФ від 06 вересня 2018 року у справі № А55-1621/2018, що стосується спору органу Федеральної податкової служби РФ (далі – ФНС) з ПАО «Тольяттиазот» щодо трансфертного ціноутворення при експорті аміаку.
Зокрема, рішення розглядає два важливих аспекти, які стосуються структур експорту товарів через трейдера з реєстрацією в Швейцарії:
- визнання «незалежного» трейдера пов’язаною особою;
- аналізу ТЦУ: неприйняття методу чистого прибутку в якості належного обґрунтування цін та застосування 1-го методу – порівнюваної неконтрольованої ціни.
Рішення суд прийняв на користь фіскального органу. І хоча не з усіма висновками суду можна погодитися (принаймні, не володіючи достатніми знаннями російського ТЦУ), рішення не з жанру «ты виноват уж тем, что хочется мне кушать». На 75-ти сторінках ґрунтовно розглянуті доводи сторін і підстави винесеного рішення.
Нижче ми зупинимося на найбільш важливих моментах рішення.
Визнання «незалежного» швейцарського трейдера пов’язаною особою ...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення
271
Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн
509
Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання
729
Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ
577
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів
1000
Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін
1639
ТОП-3 тренди податкового права в Україні
817
Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків
9508
Нова форма Звіту про контрольовані операції і Порядок його заповнення: що змінилось?
912
Нові правила щодо визначення ділової мети в Україні
З 01 січня 2021 року набирають чинності оновлені правила щодо визначення ділової мети операцій, представлені у 2020 році
1249
Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній: форма та порядок подачі
1846
Звітуємо з ТЦУ за 2020 р.: що Вам ще потрібно знати
1077
