Кабмін оновив перелік «низькоподаткових» юрисдикцій
01 січня 2025 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1505 від 27 грудня 2024 року1, якою внесено зміни до затвердженого переліку «низькоподаткових» юрисдикцій відповідно до пп. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу (далі – Постанова КМУ).
Нагадаємо, що оновлений перелік «низькоподаткових» юрисдикцій сформовано за новими критеріями, котрі набули чинності 01 січня 2025 року. Про нові критерії ми детально писали у матеріалі: «Зміни до ознак контрагентів-нерезидентів для визнання операцій контрольованими або здійснення 30% коригування з податку на прибуток».
В оновленому переліку кількість держав (територій) скорочено з 78 до 46. Зокрема, були виключені такі знайомі для українського бізнесу юрисдикції, як Кіпр, Молдова та Об’єднані Арабські Емірати.
Загалом до оновленого переліку увійшли всі держави (території), віднесені Кабміном до офшорних зон (43)2, та всі держави, які перебувають у «чорному списку» FATF (3)3.
Водночас ми не виключаємо, що після такого суттєвого скорочення переліку «низькоподаткових» юрисдикцій він може у майбутньому поповнитися новими державами (територіями) через спрацювання критеріїв за пп. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу4, зокрема:
«держави (території), компетентні органи яких за результатами двох послідовних звітних (податкових) періодів (років) не забезпечують своєчасний та повний обмін податковою та фінансовою інформацією (зокрема інформацією щодо кінцевого бенефіціарного власника) на запити центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику».
Оновлений перелік «низькоподаткових» юрисдикцій застосовується до господарських операцій, здійснених із 01 січня 2025 року згідно з Прикінцевими положеннями Закону № 3813-IX від 18 червня 2024 року5.
Водночас для подальших змін до переліку «низькоподаткових юрисдикцій» норми пп. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу6 встановлюють окремий порядок набрання чинності такими змінами:
«У разі якщо зміни до зазначеного переліку затверджуються Кабінетом Міністрів України до 30 листопада, такі зміни застосовуються з 1 січня звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни. У разі затвердження змін до зазначеного переліку після 30 листопада, такі зміни застосовуються з 1 січня другого звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни».
Нагадаємо, що до змін, внесених Законом № 3813-IX від 18 червня 2024 року, норми пп. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу регламентували спеціальний порядок набрання чинності змінами до відповідного переліку Кабміну лише при включенні держави (території) до такого переліку і лише в контексті визнання операцій контрольованими.
Для інших випадків застосування переліку, зокрема для коригувальної 30% різниці з податку на прибуток, а також при виключенні держави (території) з переліку для визнання операцій контрольованими, вищевказані норми Податкового кодексу не передбачали спеціального порядку набрання чинності відповідними змінами. Водночас щонайменше для контрольованих операцій позиція податкових органів зводилася до того, що операції з юрисдикціями, які відбулися після виключення такої юрисдикції з переліку, не підпадають під контроль трансферного ціноутворення (далі – ТЦУ) (за відсутності інших суб’єктних критеріїв для визнання операцій контрольованими).
Наразі ж, як вказано вище, норма пп. 39.2.1.2 ст. 39 Податкового кодексу закріплює цілісний порядок дії змін до переліку «низькоподаткових» юрисдикцій, який охоплює всі випадки застосування цього переліку за Податковим кодексом та обидва способи внесення змін до переліку (як включення, так і виключення). Отже, для всіх відповідних господарських операцій, здійснених у 2025 році, будемо використовувати оновлений перелік згідно з Постановою КМУ.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1«Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1045».
2Розпорядження Кабінету Міністрів України № 143-р від 23 лютого 2011 року «Про віднесення держав до переліку офшорних зон».
3КНДР, Іран та М’янма – за посиланням: https://www.fatf-gafi.org/en/countries/black-and-grey-lists.html.
4У редакції Закону № 3813-IX від 18 червня 2024 року.
5Пп. 2 пп. 4 п. 2 Розділу II (Прикінцеві положення).
6У редакції Закону № 3813-IX від 18 червня 2024 року.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Краще пізно, ніж ніколи: нарешті законодавці вирішили виправити норми щодо відповідальності за уточнення звітності з ТЦУ
688
Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн набрала чинності для України: наслідки для учасників МГК в Україні
661
Зміни до ознак контрагентів-нерезидентів для визнання операцій контрольованими або здійснення 30% коригування з податку на прибуток
1483
Суд першої інстанції відмовив податковій у кваліфікації витрат як управлінських (таких, що не мають ділової мети)
556
Зрештою Верховний Суд визнав, що застосування порівняльного аналізу ТЦУ було правильним (справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл»)
381
Справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл» проти ГУ ДПС в Одеській області: після нового розгляду Верховний Суд все ж остаточно відмовив податківцям у «креативному» застосуванні методу чистого прибутку
1096
Важлива судова практика з ТЦУ: касаційна скарга податкової знову (частково) задоволена Верховним Судом – чому справа є важливою та які вагомі нюанси не враховані?
1478
Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд
862
«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити?
1929
Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення
958
Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн
1623
Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання
1775
