Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 Кримінального Кодексу України з 01 січня 2020 року
На відміну від попередніх років, на розміри порогів для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 Кримінального Кодексу України (далі – ККУ) у 2020 році вплинули відразу два чинники.
По-перше, Законом України № 101-IX від 18 вересня 2019 року було суттєво підвищено мінімальні показники ухилення від сплати податків у значних, великих та особливо великих розмірах: відповідно 3 000, 5 000 і 7 000 розмірів неоподаткованого мінімуму доходів громадян (далі – НМДГ) (детальніше щодо цього в наших аналітичних матеріалах «Декриміналізація ст. 205 ККУ і зміни до ст. 212 ККУ – збільшення порогів несплати податків, за яких можливе притягнення до кримінальної відповідальності. Які практичні наслідки по поточних справах?» та «Декриміналізація ухилення від сплати податків на суму < 2 881 500 грн. Зворотна дія в часі чинної редакції ст. 212 ККУ»).
По-друге, Законом України «Про державний бюджет України на 2020 рік» № 294-IХ від 14 листопада 2019 року було традиційно збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, який з 01 січня 2020 року становить 2 102 грн.
Як відомо, саме цей показник є визначальним для визначення порогів кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, яка передбачена ст. 212 ККУ. Відповідно до п. 5 підрозділу 1 Розділу ХХ та п.п. 169.1.1 Податкового кодексу України, НМДГ дорівнює 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.
Тобто, НМДГ на 2020 рік становить 1 051 грн 00 коп. (50 % від 2 102 грн).
Таким чином, кваліфікація правопорушення за ст. 212 ККУ в 2020 році буде здійснюватися за такими пороговими показниками (для зручності, надається в порівнянні з порогами у попередніх роках):
Отже, порівняно із початком 2019 року, поріг притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ в 2020 році зросте в понад 3 рази. При цьому ухилення від сплати податків на суму до 3 153 000 грн з 01 січня 2020 року не становитиме кримінальне правопорушення.
Нагадаємо, що кваліфікація здійснюється за тими пороговими показниками, які діяли в році вчинення правопорушення. Детальніше щодо цього читайте в нашому оглядовому листі «Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків (ст. 212 Кримінального кодексу України) – вартісні рамки, в яких настає відповідальність, та деякі інші суттєві аспекти».
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Подвійне дно Законопроєкту про комунікацію між бізнесом та податковою № 9662 (з оновленням від 15 березня 2024 року)
Не обійшлося: скасовано граничні строки здійснення досудового розслідування до підозри
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2024 року
Спроба скасування «поправок Лозового» – бізнесу приготуватися!
Строки досудового розслідування у воєнний час: зміни за Законом № 3341-IX – чи розставлені крапки над «і»
Строки досудового розслідування [у ВСІХ провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру] зупинені на час дії воєнного стану. А якщо подивитися під іншим кутом?
Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ?
«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність
З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році
Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності
Неоподаткований мінімум доходів громадян = 17 гривень,а в таблиці наводяться прожиткові мінімуми. 3000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян це 51000 гривень, а не 3153000 гривень.
Шановний Олександре,
Дякуємо за коментар.
Втім, відповідно до пункту 5 підрозділу 1 Розділу ХХ Податкового кодексу України встановлено, що для цілей кримінального законодавства в частині кваліфікації кримінальних правопорушень сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV Податкового кодексу України для відповідного року.
Тобто, для кваліфікації правопорушення за ст. 212 КК України застосовується розмір податкової соціальної пільги (50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи), а не сума в розмірі 17 гривень.
З повагою,
КМ Портал