+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність

01 грудня, 2021 Інформаційні листи

25.11.2021 р. Кабінетом Міністрів України було опубліковане Розпорядження від 24.11.2021 р. № 1493-р «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», відповідно до якого Кабінетом Міністрів визначено можливість Бюро економічної безпеки України (далі – БЕБУ) почати функціонувати як правоохоронний орган.

1.

Нагадаємо, БЕБУ мало розпочати діяльність 25 вересня. Саме така дата вбачалась із перехідних положень Закону України «Про Бюро економічної безпеки України», які у п. 9 Розділу IV відповідного Закону встановлювали, що: «9. Бюро економічної безпеки України розпочинає свою діяльність не пізніше шести місяців з дня набрання чинності цим Законом».

До цієї дати із запуском БЕБУ не встигли. З метою якимось чином вирішити таке питання, 22.09.2021 р. було прийнято Закон України «Про внесення зміни до статті 11 Закону України «Про валюту і валютні операції» щодо виконання банками функцій агентів валютного нагляду» (законопроект № 5851 від 17.08.2021 р.). Набрав чинності такий Закон 09.10.2021 р. (в частині, яка стосувалась БЕБУ). Тож шестимісячний строк вже після його завершення перетворився на восьмимісячний. Щодо легітимності такого продовження строку зупинялись детально у нашому огляді «25 вересня: чи з’явилось БЕБУ і що чекає на органи Державної фіскальної служби (податкову міліцію)?».

2.

Попри наявність питань із легітимністю продовження строку на початок функціонування БЕБУ, нарешті БЕБУ розпочало свою діяльність і з 25 листопада вступили в силу:

  • повністю Закон України «Про Бюро економічної безпеки України» (далі – Закон про БЕБУ), а також
  • Закон України № 1888-IX від 17.11.2021 р. «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України та пов’язаного з цим удосконалення роботи деяких державних правоохоронних органів» (далі – Закон № 1888-ІХ).

До речі, зазначимо, що Закон № 1888-ІХ мав визначальне значення для старту роботи новоствореного органу, адже, серед іншого, вносив зміни до Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України) та визначав перелік підслідних БЕБУ кримінальних правопорушень – перелік був досить розширеним у зв’язку з віднесенням усіх економічних злочинів до підслідності БЕБУ. Таким чином, БЕБУ отримало повноваження не лише інституційно, але й функціонально.

Водночас нарешті була усунута колізія щодо вказаних у ст. 216 КПК України «слідчих органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства», яких досить довгий час просто не існувало – такі органи у складі Державної податкової служби як органу, що здійснював контроль за додержанням податкового законодавства, ніколи не створювались. Нагадаємо, що Державна фіскальна служба, яку в якості вивіски використовували податкові міліціанти, з 2019 року вже не була органом, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства.

Таким чином, майже 10-річна історія реформування податкової міліції завершилась, принаймні на папері.

3.

Що ж далі очікувати у досудовому розслідуванні ухилення від сплати податків та інших кримінальних правопорушень у фіскальній сфері?

Положення п. 2 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» передбачають:

«2. Матеріали кримінального провадження, які на день початку діяльності Бюро економічної безпеки України перебувають в іншому органі досудового розслідування на стадії досудового розслідування, але відповідно до закону підслідні Бюро економічної безпеки України, протягом двох місяців з дня прийняття рішення про початок діяльності Бюро економічної безпеки України передаються органом досудового розслідування відповідному прокурору у кримінальному провадженні для подальшого прийняття рішення у порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.

Матеріали кримінального провадження, які перебувають в органах досудового розслідування, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, на стадії досудового розслідування, передаються відповідному прокурору у кримінальному провадженні для подальшої передачі до Бюро економічної безпеки України у порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України».

Тобто з 25 листопада матеріали мають передаватись до прокурора у кримінальному провадженні. Відповідно у цей час будь-які слідчі дії, направлені на розслідування таких кримінальних проваджень, є незаконними.

Як розуміємо, передача матеріалів кримінальних проваджень має відбуватись у порядку, передбаченому ст. 218 КПК України, положення якої були суттєво змінені за Законом № 1888-ІХ від 17.11.2021 р.

Так, ч. 2 ст. 218 КПК України (в редакції Закону № 1888-ІХ) наразі встановлює:

«2. Якщо слідчому із заяви, повідомлення або інших джерел стало відомо про обставини, які можуть свідчити про кримінальне правопорушення, розслідування якого не віднесене до його компетенції, він зобов’язаний протягом п’яти днів з дня встановлення таких обставин письмово повідомити про них прокурора та проводити розслідування доти, доки прокурор не визначить іншу підслідність.

Прокурор розглядає письмове повідомлення слідчого протягом десяти днів з дня його отримання та в разі підтвердження наведених у ньому обставин зобов’язаний прийняти постанову про визначення підслідності.

Прокурор у разі самостійного встановлення обставин, що свідчать про необхідність визначення іншої підслідності, протягом десяти днів з дня встановлення таких обставин зобов’язаний прийняти постанову про визначення підслідності».

Тобто відповідно до КПК України було чітко виписано обов’язки слідчого та прокурора щодо дотримання правил підслідності та що головне – встановлені конкретні строки для передачі провадження органу досудового розслідування за належною підслідністю.

Звісно, питання до такої редакції залишаються, які скоріше вирішуватиме судова практика, однак в цілому такі зміни є позитивними не лише у зв’язку із запуском БЕБУ, а й загалом для дотримання законності на стадії досудового розслідування, оскільки попередня редакція (до 25.11.2021 р.) взагалі не встановлювала обов’язків для прокурора та слідчого щодо повідомлень про порушення правил підслідності та прийняття відповідного процесуального рішення (визначення підслідності), а також строків для прийняття відповідних процесуальних рішень.

4.

Незважаючи на те, що податкова міліція недопрацювала повний рік, останній акорд Державної фіскальної служби був не менше яскравий. Повні 10 місяців податкової міліції пройшли під гаслом обшуків, обшуків із вилученням техніки, допитів посадових осіб підприємств та інших засобів «тиску» на бізнес, заголовки про що з’являлись у ЗМІ чи не щотижня.

При цьому, вірно говоримо, що саме «тиску» та розслідування на папері. Принаймні на такі судження наводить результативність розслідування кримінальних правопорушень за ухилення від сплати податків відповідно до статистики Офісу Генерального прокурора.

Так, наприклад, за період січень-жовтень 2021 р. за ухилення від сплати податків було вручено лише 32 повідомлення про підозру, а також направлено до суду матеріали 29 кримінальних проваджень, з яких лише 8 із обвинувальним актом. Решта матеріалів кримінальних проваджень (21) була передана для розгляду питання про звільнення від кримінальної відповідальності.

Також, як бачимо, у липні-жовтні 2021 р. різко збільшилась кількість закритих кримінальних проваджень. Так, за січень-червень закрито 16 кримінальних проваджень. У свою чергу, за липень-жовтень закрито 101 кримінальне провадження. Така кількість закритих кримінальних проваджень зайвий раз підтверджує де-факто відсутність підстав для їх початку, і те, що такі кримінальні провадження фактично слугували саме засобом тиску на платників податків.

Як розуміємо, станом на жовтень залишок кримінальних проваджень (73) десь очікувано мав бути переданий на органи прокуратури для подальшого розподілення за підслідністю на БЕБУ.

Щодо результатів судового розгляду, то в цілому такі результати узгоджуються із загальною тенденцією попередніх років до пандемії. Так, за три квартали 2021 р. суди постановили 11 обвинувальних вироків, 7 виправдувальних та 71 ухвалу про звільнення від кримінальної відповідальності.

Детальніше статистика щодо результатів судового розгляду та описи відповідних судових рішень містяться у Додатку 1.

5.

Чи виправдає надії новостворене БЕБУ та чи зміниться підхід до розслідування кримінальних правопорушень за ухилення від сплати податків – покаже час.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2021

Перегляди 947

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ? 21 березня, 2022    286

25 вересня: чи з’явилось БЕБУ і що чекає на органи Державної фіскальної служби (податкову міліцію)? 27 вересня, 2021    453

З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
06 вересня, 2021    693

Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року 31 травня, 2021    1468

Олександр Мінін взяв участь у зустрічі з Головою Державної фіскальної служби України 05 квітня, 2021    376

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році 15 березня, 2021    36295

Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності 10 березня, 2021    14520

Статистика кримінальних проваджень з податків за 2020 рік: прощавай, міліціє! Привіт, БЕБУ! 17 лютого, 2021    1414

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за три квартали 2020 року 24 листопада, 2020    2834

Краще як є, ніж таке БЕБУ 23 вересня, 2020    1124

Бюро економічної безпеки України: безпечне повернення до небезпечної практики? 03 вересня, 2020    1184

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України («Ухилення від сплати податків») за перше півріччя 2020 року 28 липня, 2020    2541

Прокоментувати