З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
Як відомо, нещодавно було призначено Директора Бюро економічної безпеки України1 (далі – БЕБУ) (яке має запрацювати з 25 вересня 2021 року), і ним став, звісно, цілком «неочікувано» голова Державної фіскальної служби України (у складі якої, власне, функціонує податкова міліція).
Чи завершує податкова міліція свою роботу? Буквально – так, а насправді ж – ні, оскільки розуміємо, що у підборі кадрів до БЕБУ «сюрпризів», на жаль, не очікується. Тож фактично податкова міліція тільки «розцвітатиме», оскільки значно розширить відповідні повноваження як правоохоронний орган.
1.
Тож з якими показниками податкова міліція йде до БЕБУ?
Відповідно до статистики Генеральної прокуратури України щодо розпочатих кримінальних проваджень за перше півріччя 2021 року зареєстровано 65 кримінальних правопорушень за статтею 212 КК України – ухилення від сплати податків. Порівняно з показниками за аналогічний період 2020 року кількість розпочатих кримінальних проваджень зменшилась на 86,4 %2 (!!!). Для наочності наводимо дану статистику в діаграмі:
Звісно, хотілося б, щоб така кількість кримінальних проваджень була зумовлена їх відкриттям виключно за наявності обґрунтованих на те підстав. Однак на практиці, зокрема, виходячи з нашої практики, підставності у процесі ініціації кримінальних проваджень, на жаль, не додалось. Тож, вірогідно, це наслідки карантину та мораторію на проведення податкових перевірок.
2.
При цьому показники подальших результатів розслідування у першому півріччі є також низькими:
По суті, досудове розслідування з хоч якимось результатом було завершено лише у трьох випадках, де до суду передані обвинувальні акти. У свою чергу, передання до суду кримінальних проваджень із клопотаннями про звільнення від відповідальності (із завершенням строків притягнення до відповідальності або за ч. 4 ст. 212 КК) не може свідчити про ефективність досудового розслідування.
Тож в цілому активності у досудовому розслідуванні (якщо не розглядати збільшення кількості підозр на три підозри порівняно із аналогічним періодом минулого року) ми не бачимо.
3.
Отже, розуміємо, що з 25 вересня 2021 року усі незавершені досудові розслідування, а їх станом на 31 червня 2021 року нараховується 5903, так чи інакше дістануться у спадок БЕБУ, принаймні виходячи із тенденцій поточної активності податкової міліції.
4.
Якщо звернутися до даних стосовно судового розгляду, то відповідно до Єдиного державного реєстру судових рішень бачимо, що всього за перше півріччя 2021 року було постановлено дев’ять вироків, серед яких п‘ять обвинувальних та чотири виправдувальні, а також 49 ухвал про звільнення від кримінальної відповідальності.
Зауважуємо, що з-поміж п’яти обвинувальних вироків, два обвинувальні вироки, а саме у справах № 947/15030/20 (детальніше з цією справою можна ознайомитися в нашому минулому огляді) та № 520/12998/19, – знову ж таки стосувались так званих «схем Курченка». Так, у справі № 520/12998/19 розглядалось розповсюдження нафтопродуктів на території України, які були ввезені в режимі переробки, внаслідок чого відбулось умисне ухилення від сплати митних платежів та ПДВ на загальну суму 1 806 381 226,71 грн. Цікаво, що відповідальність особи за відповідним вироком: штраф у розмірі 425 000 грн, який фактично поглинутий основним покаранням у вигляді позбавлення волі (а отже, не підлягатиме сплаті), а від основного покарання особу звільнено за умови, що вона протягом двох років не вчинить нового злочину. Цивільний позов у розглядуваному провадженні не заявлявся. Тобто питання про компенсацію збитків, завданих кримінальним правопорушенням, залишилось відкритим.
У свою чергу, інший вирок, на якому варто зупинитись, зокрема у справі № 641/7138/19, стосувався директора підприємства, який продавав придбаний на спеціалізованих аукціонах скраплений газ, який мав бути реалізований для потреб населення, промисловим підприємствам за комерційною ціною, чим порушив умови цільового використання скрапленого газу та внаслідок чого ухилився від сплати акцизного податку на суму 29 227 718,53 грн.
Для ознайомлення з повним переліком судових рішень, пропонуємо до Вашої уваги короткий опис усіх постановлених вироків та ухвал у Додатку.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Відповідне розпорядження Кабінету Міністрів України доступне за посиланням.
2За аналогічний період 2020 року органами досудового розслідування було відкрито 480 кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків.
3Відповідно до даних статистики Офісу Генерального прокурора за посиланням.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Подвійне дно Законопроєкту про комунікацію між бізнесом та податковою № 9662 (з оновленням від 15 березня 2024 року)
746
Не обійшлося: скасовано граничні строки здійснення досудового розслідування до підозри
878
Спроба скасування «поправок Лозового» – бізнесу приготуватися!
1047
Строки досудового розслідування у воєнний час: зміни за Законом № 3341-IX – чи розставлені крапки над «і»
34638
Строки досудового розслідування [у ВСІХ провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру] зупинені на час дії воєнного стану. А якщо подивитися під іншим кутом?
3003
Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ?
8074
«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність
2292
Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року
2541
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році
42280
Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності
23712
Статистика кримінальних проваджень з податків за 2020 рік: прощавай, міліціє! Привіт, БЕБУ!
3103
Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за три квартали 2020 року
4005
