+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за три квартали 2020 року

24 листопада, 2020 Інформаційні листи

Питання до діяльності податкової міліції протягом декількох років не полишають перших позицій серед питань бізнесу до влади, не тільки через відсутність правових підстав, але й з огляду на безпідставний початок та затягування роками із закриттям кримінальних проваджень щодо бізнесу. Ці питання намагаються вирішити черговою «реформою» – створенням Бюро економічної безпеки України (03.09.2020 року у першому читанні Верховною Радою України було прийнято відповідний законопроект1). Чи вдасться вирішити ці питання без системних змін до кримінального процесуального законодавства та із тими ж нечіткими положеннями ст. 212 Кримінального кодексу України (далі – КК України) чи може, навпаки, такі питання ще й загостряться зі створенням єдиного органу з істотними повноваженнями – міркування щодо цього в інформаційних листах «Краще як є, ніж таке БЕБУ», «Бюро економічної безпеки України: безпечне повернення до небезпечної практики?».

Однак поки все ж пропонуємо повернутись до аналізу поточної діяльності податкової міліції, тим паче, що останнім часом прослідковується медіа-активність щодо досягнень податкової міліції. Так, нещодавно керівництвом Державної фіскальної служби були опубліковані2 дані щодо ефективності роботи податкової міліції з 1998 року і по сьогодні. Для прикладу, наводимо дані щодо розглядуваного періоду – 9 місяців 2020 року:

……»

До таких показників одразу виникає чимало питань, оскільки вони значно оптимістичніші за аналогічні показники за 9 місяців 2020 року, надані Офісом Генерального прокурора (відповідні дані статистики).

За даними Офісу Генерального прокурора за три квартали 2020 року було зареєстровано 784 кримінальні правопорушення за ухилення від сплати податків, що у порівнянні з минулим роком є меншим на 19%3 показником.

Тож по кількості кримінальних проваджень, направлених до суду, вже є певні питання, навіть виходячи із кількості загалом зареєстрованих кримінальних проваджень. Звісно, можна було б припустити, що на час карантину і мораторію на проведення перевірок податкова міліція вирішила підтягнути «старі хвости» і приділити більше уваги завершенню досудового розслідування у вже розпочатих кримінальних провадженнях.

Однак на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора є й окремі дані щодо передачі до суду кримінальних проваджень. За 9 місяців 2020 року до суду було передано лише 30 кримінальних проваджень за ст. 212 КК України. І навіть, якщо брати увесь перелік кримінальних правопорушень, які підслідні податковій міліції за виключною підсудністю4 (на жаль, об’єктивно оцінити кількість проваджень, які розслідуються супутньо згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 216 Кримінального процесуального кодексу України, не вдається можливим), то до суду було передано 466 кримінальні провадження, з яких: 304 – це провадження за ст. 205-1 КК України (подання підроблених документів до державної реєстрації).

Тож прослідковуються значні неспівпадіння щодо показників Державної фіскальної служби та Офісу Генерального прокурора, оскільки загалом результати досудового розслідування за даними Офісу Генерального прокурора виглядають таким чином:

Як бачимо, показники щодо завершених кримінальних проваджень за ст. 212 КК України теж на досить низькому рівні.

У свою чергу, на рівні судового розгляду у третьому кварталі 2020 року не було постановлено жодного вироку – ані виправдувального, ані обвинувального. При цьому за розглядуваний період було постановлено 23 Ухвали про звільнення від кримінальної відповідальності та закриття провадження у справі, де більшість (10 ухвал) постановлені у зв’язку із сплатою податків до бюджету (ч. 4 ст. 212 КК України), а також значна кількість (9 ухвал) – у зв’язку із закінченням строків притягнення до кримінальної відповідальності. Опис всіх ухвал про звільнення від кримінальної відповідальності та вироків у розглядуваному періоді в Додатку5.

Цікаво, що звільнення від відповідальності за ухвалами протягом трьох кварталів цього року у зв’язку із сплатою податку (відшкодуванням збитків) відбулось на загальну суму 746 668 680 грн. Водночас за вироками, постановленими в тому ж періоді, присуджено лише – 4 133 044,57 грн. Тобто можна було б припустити, що результативність розслідування кримінальних проваджень, якщо вимірювати її за рахунок компенсаційної функції, прослідковується в основному завдяки «забезпеченню» добровільного відшкодування збитків (сплатою донарахованих податків) для подальшого звільнення посадових осіб від відповідальності за ч. 4 ст. 212 КК України.

Цим результатом намагається виправдати свою діяльність податкова міліція, однак чи є це власне результатом її діяльності? Таке питання в нас виникло за результатами аналізу власне тексту ухвал про звільнення від відповідальності, оскільки такі ухвали підтверджують, що 338 175 397 грн були сплачені ще до початку кримінальних проваджень. Тобто по 52% відшкодованої суми ухилення6 кримінальні провадження починались вже по відношенню до сплачених сум податків. І такий факт напряму підтверджує, що діяльність податкової міліції навіть у сфері «забезпечення» добровільного відшкодування збитків не є результативною, і більш того, прямо прослідковується намір податкової міліції забезпечити гарні статистичні показники на папері, починаючи кримінальні провадження за вже сплаченими сумами податків, де такі кримінальні провадження навіть не мали порушуватись.

Такий висновок, наприклад, підтверджується і Ухвалою Шевченківського районного суду міста Києва від 08.09.2020 року у справі № 761/23229/207, яка стосувалась звільнення від кримінальної відповідальності головного бухгалтера Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у зв’язку з тим, що заподіяна державі шкода до повідомлення головному бухгалтеру про підозру відшкодована у повному обсязі (за ч. 4 ст. 212 КК України).

Так, звільнення від відповідальності відбулось у зв’язку із сплатою 285 269 157,4 грн податку та штрафних санкцій, які були нараховані за результатами податкової перевірки із висновками щодо неправильного відображення у бухгалтерському та податковому обліку судових рішень про стягнення заборгованості.

Однак тут, по-перше, бачимо всі ознаки податкового спору, який не може розглядатись як злочин (детальніше щодо цього – «Податковий спір чи злочин?»), оскільки в питанні правильності відображення судових рішень про стягнення коштів не можна говорити однозначно про наявність умислу, тим паче, що можуть бути дійсно досить різні підходи, які мають оцінюватись компетентним судом – судом адміністративної юрисдикції в рамках податкового спору.

По-друге, тут до того ж бачимо класичний випадок комплексного тиску податкових та правоохоронних органів на Підприємство. Так, за даними Єдиного державного реєстру судових рішень, Підприємству, серед іншого, нараховано податковий борг і винесено рішення про опис майна в податкову заставу8.

Та насамкінець, як вбачається із співставлення дат кримінальне провадження щодо головного бухгалтера щодо ухилення від сплати податків було ініційоване вже після фактичної сплати Підприємством донарахованої суми податку. Тож відповідні дії нічим іншим, аніж тиском на Підприємство або намаганням покращити статистику (початком провадження, яке очевидно підлягає закриттю), на жаль, не пояснюються.

У зв’язку із цим, при наявних реаліях роботи податкової міліції, на жаль, очікування від запровадження єдиного органу з істотними повноваженнями при поточних можливостях для зловживання, виходячи із недосконалостей кримінального та кримінального процесуального законодавства, наразі зовсім позбавлені оптимізму.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Проект Закону про Бюро економічної безпеки України

2Публікація ЛІГА. Блоги «Ліквідувати не можна залишити»

3За аналогічний період 2019 року органами досудового розслідування було відкрито 967 кримінальні провадження за ухилення від сплати податків.

4Відповідно до ч. 3 ст. 216 КПК України слідчі органи, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених ст. 204, 205-1, 212, 212-1, 216, 218-1, 219 Кримінального кодексу України.

5Посилання на судові рішення

6Загалом відшкодована сума ухилення становить 649 166 276 грн.

7У ЄДРСР за посиланням.

8У ЄДРСР за посиланням.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 3287

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Подвійне дно Законопроєкту про комунікацію між бізнесом та податковою № 9662 (з оновленням від 15 березня 2024 року) 15 березня, 2024    317

Не обійшлося: скасовано граничні строки здійснення досудового розслідування до підозри 14 грудня, 2023    305

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2024 року 05 грудня, 2023    695

Спроба скасування «поправок Лозового» – бізнесу приготуватися! 14 листопада, 2023    358

Строки досудового розслідування у воєнний час: зміни за Законом № 3341-IX – чи розставлені крапки над «і» 11 жовтня, 2023    361

Строки досудового розслідування [у ВСІХ провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру] зупинені на час дії воєнного стану. А якщо подивитися під іншим кутом? 18 серпня, 2023    1013

Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ? 21 березня, 2022    990

«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність 01 грудня, 2021    1462

З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
06 вересня, 2021    1065

Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року 31 травня, 2021    1990

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році 15 березня, 2021    40545

Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності 10 березня, 2021    20680

Прокоментувати