+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Статистика кримінальних проваджень з податків за 2019 рік

31 січня, 2020 Інформаційні листи

Минулий рік був досить щедрим на законодавчі зміни, особливо в податковій та наближеній до неї сферах: декриміналізація фіктивного підприємництва, зміни в питанні фінансового моніторингу та головна «вишенька на торті» для всіх податкових консультантів – проголосований вже у 2020 році в цілому сумнозвісний законопроєкт № 1210 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».

Втім, інше, не менш важливе завдання, так і не було досягнуто – статус органу досудового розслідування з підслідністю щодо злочинів із податковою «направленістю» так і не вирішений.

Навпаки, здається, що «привид» податкової міліції отримує певну «матерію»: то спочатку новини у засобах масової інформації про нібито відновлення Урядом податкової міліції, з чим власне згадується Постанова Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 року № 846, то відтермінування прийняття нового Закону про службу фінансових розслідувань на невизначений строк.

Тож, так чи інакше, досудове розслідування таким органом продовжує здійснюватися. Так, за даними офіційної статистики Офісу Генерального прокурора у 2019 році було зареєстровано 1 287 кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків. При цьому приріст був більш-менш рівним протягом усього року:

Варто відзначити, що такий показник у чверть менший (на 25,6 %) за кількість кримінальних проваджень, які були зареєстровані у 2018 році. Однак таке зменшення відкритих кримінальних проваджень скоріше є наслідком прийняття Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу та Кримінального процесуального кодексу щодо зменшення тиску на бізнес» від 18 вересня 2019 року № 101-ІХ, а не переглядом методів роботи правоохоронців.

Так, як повідомляли в нашому оглядовому листі «Декриміналізація ст. 205 ККУ і зміни до ст. 212 ККУ – збільшення порогів несплати податків, за яких можливе притягнення до кримінальної відповідальності: Які практичні наслідки по поточних справах?» були переглянуті кваліфікаційні пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, що відповідно вплинуло на кількість кримінальних проваджень, що відкриваються, та кількість проваджень, щодо яких відбувається закриття та/або звільнення від кримінальної відповідальності. Зокрема, якщо говорити про закриття кримінальних проваджень, то у 2019 році усього на стадії досудового розслідування було закрито 262 кримінальні провадження, з яких 259 – за відсутності складу/події кримінального правопорушення.

Щодо судових розглядів кримінальних проваджень, кількість рішень за результатами судового розгляду дещо зменшилась, порівняно з рівнем 2018 року. Так, за результатами року, що минув, Єдиний державний реєстр судових рішень містить інформацію лише про 18 вироків, а саме: 10 обвинувальних вироків, із яких лише 3 – на підставі угод про визнання винуватості та 8 виправдувальних вироків.

Загалом останні три роки відслідковується стабільне зменшення кількості кримінальних проваджень, доведених до постановлення вирока і притягнення винуватих до відповідальності, що вбачається з наступної інфографіки:

Загалом, якщо порівнювати кількість початих кримінальних проваджень із кількістю фактично підтверджених та розглянутих у судах, то відсоток останніх, як і раніше, залишається незначним, тобто кримінальні провадження за ухилення від сплати податків досі залишаються лише засобом тиску на бізнес, що не переслідує ані мети справедливості, ані має жодного компенсаційного ефекту. До слова, про економічну компенсацію збитків, заподіяних Державі внаслідок ухилення від сплати податків: загалом за 2019 рік було присуджено до відшкодування 10 762 517 грн, збитки ж, завдані Державі, складають 27 988 197,1 грн. Тобто присуджені суми не компенсують завданих збитків, не беручи до уваги навіть показники витрат на утримання правоохоронців.

Також варто відмітити, що за фактичними обставинами тенденція все та ж – більшість справ стосуються «безтоварних правочинів», часто з додатковою кваліфікацією за ст. 366 Кримінального кодексу України (далі – ККУ). Для зручності, детальний опис усіх вироків за 2019 рік пропонуємо Вашій увазі у Додатку.

Разом із цим, у 2019 році були й вироки, на яких слід зупинитись окремо.

Так, у справі № 296/2891/191 було винесено обвинувальний вирок щодо керівника підприємства, у зв’язку з безпідставним використанням митного режиму переробки, внаслідок якого відбулось ухилення від сплати податків. Зокрема, як було встановлено судом, керівником підприємства було оформлено митну декларацію, в якій було задекларовано ввезення літака цивільної авіації для цілей його ремонту. Однак у ході слідства було встановлено, що дії останнього насправді були спрямовані на отримання вигоди від реалізації запчастин літака, а не від здійснення його ремонту та реекспорту, як це було зазначено засудженим при оформленні в митний режим переробки на митній території України.

До речі, з питаннями щодо митного режиму переробки пов’язана ще одна справа з податків, яку ми коментували на порталі (див. матеріали «Що відбувається навколо Мирової угоди «Філіп Морріс» про врегулювання податкового спору? Які й чому виникають питання? Чому це важливо і для інших платників податків» та «Що ще відбувається навколо Мирової угоди «Філіп Морріс» про врегулювання податкового спору, чи варто сприймати просто на віру твердження про дотримання законодавства та що робити в цій справі?»).

Тож чи стає цей напрямок «гарячим» у цілому на предмет розслідувань із ухилення від сплати податків?

Усі вироки доступні за посиланням.

Замість висновку зазначимо, що на сьогоднішній день тенденції розслідування злочинів за ухилення від сплати податків, на жаль, залишаються незмінними та потребують комплексних та інституційних змін. Тож уже котрий рік очікуємо на якісно нові підходи до розслідування злочинів за ухилення від сплати податків.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1В ЄДРСР за посиланням.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 747

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 Кримінального Кодексу України з 01 січня 2020 року 14 січня, 2020    7452

Оновлення! Фальстарт. Збільшення відповідальності за ухилення від сплати податків
та деякі інші злочини
і
деякі інші важливі зміни Закону про внесення змін щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень
20 грудня, 2019    1464

Декриміналізація «фіктивного підприємництва»: а що на практиці? 02 грудня, 2019    837

Декриміналізація ухилення від сплати податків на суму
< 2 881 500 грн.
Зворотна дія в часі чинної редакції ст. 212 ККУ
11 жовтня, 2019    2702

Декриміналізація ст. 205 ККУ і зміни до ст. 212 ККУ – збільшення порогів несплати податків, за яких можливе притягнення до кримінальної відповідальності
Які практичні наслідки по поточних справах?
26 вересня, 2019    10445

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за перше півріччя 2019 року 31 липня, 2019    2009

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ухилення від сплати ЄСВ (ст. 212-1 КК України) у 2019 році 17 липня, 2019    2136

Як відрізнити: податковий спір чи ухилення від сплати податків 26 березня, 2019    1181

Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків у 2018 році – чим закінчився рік? 26 березня, 2019    1369

Тому що треба бути послідовним 01 березня, 2019    924

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2019 році 09 січня, 2019    79516

Чи варто довіряти вирокам та іншим рішенням у кримінальних провадженнях за ст. 205 КК України? 12 грудня, 2018    1503

Прокоментувати