Закон про трансфертне ціноутворення: нові правила можуть застосувати до всіх операцій починаючи з 1 січня 2013 року?
4 липня Верховна Рада України у другому читанні й остаточно прийняла Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення” (далі – “Закон”). Офіційного тексту прийнятого Закону ще немає. Водночас, виходячи з інформації, яка є в наявності (включаючи проект закону, поданий до другого читання), можна констатувати, що набрання чинності цим законом передбачено з 1 вересня 2013 року. Такий підхід до набрання чинності Законом може свідчити, що наміром є поширити нові правила на всі операції, починаючи з 1 січня 2013 р.
Справа в тому, що зараз результати діяльності більшості платників податку на прибуток відображаються у декларації за календарний рік. Контрольовані операції визначені за Законом також виходячи із обсягів за календарний рік. Звітним періодом для контролю за трансфертними цінами теж встановлений календарний рік.
Як наслідок, можливим є підхід, за яким податкові результати в цілому за 2013 рік (тобто з 1 січня 2013 року) мають визначатися з урахуванням цих нових правил про контрольовані операції, оскільки ці правила діють на момент визначення результатів для цілей оподаткування.
За такого підходу податківці наполягатимуть на поданні звіту щодо всіх контрольованих операцій, проведених у 2013 р. в цілому, та обґрунтуванні ціни таких операцій вже за новими правилами. Тобто для визначення того, чи належать операції до контрольованих, потрібно буде враховувати операції не тільки з 1 вересня 2013 року, а аж з 1 січня. І по всіх них подавати звітність.
Цьому можна заперечити, що таке застосування нових правил до операцій, які вже були здійснені до набуття чинності змін до Податкового кодексу, суперечить принципу стабільності податкової системи. Фактично, за такого підходу платники податків позбавлені об’єктивної можливості прогнозувати податкові результати операцій. Як на аргумент проти такого ретроспективного застосування законодавства, можна послатися також на ч. 1 ст. 58 Конституції України, хоча прямо із Закону не слідує, що має місце його зворотна дія в часі.
Поспіх із запровадженням Закону з початку осені може бути пов’язаний саме з тим, що податкові органи намагаються таким чином поширити нові правила на весь 2013 рік (бо якщо б Закон набував чинності з 1 січня 2014 року, то вимагати звітність за весь 2013 рік було б значно менше підстав), і цим захопити платників податків зненацька, побачити як велися операції фактично “не оглядаючись” на такий можливий Закон.
Можливо, ми занадто драматизуємо ситуацію, і на практиці затвердиться більш виважений підхід, за яким нові правила застосовуватимуться лише до операцій, що проведені після дати набуття чинності нового Закону. Однак виходячи з формулювань Закону і явної наполегливості з боку фіскального відомства забезпечити набуття чинності Законом ще до кінця року, ми б на це сподівалися менше. А тому радимо готуватися до подання звіту щодо всіх контрольованих операцій, які відбувалися в 2013 р. А при визначенні того, чи будуть операції контрольованими, скоріше за все, доведеться враховувати всі операції з початку року.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів
Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін
Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків
Чергова реінкарнація спецправил ТЦУ щодо сировинних товарів. Чи спрацює в цей раз?
Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Паралельний імпорт: приховані податкові ризики для офіційних імпортерів в контексті правил трансфертного ціноутворення
Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ
Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review
WTS Global Country TP Guide:
Комплексне дослідження з ТЦУ у 73 країнах
Болгарію виключено з переліку «низькоподаткових» юрисдикцій для цілей ТЦУ
Штрафи з ТЦУ: чи правомірно штрафують за несвоєчасне подання звіту у періоді до 01 січня 2017 р.?
Штрафи в ТЦУ: загальний огляд
Оновлено перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, операції з якими визнаватимуться контрольованими