+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) від Мінреінтеграції – чи застосовний такий Перелік для податкових цілей?

04 травня, 2022 Інформаційні листи

У зв’язку із воєнними діями було запроваджено низку податкових звільнень, зокрема щодо нарахування та сплати податків на землю та податків на нерухомість (щодо цього детальніше в нашому оглядовому листі – «Податки на землю та нерухомість: що робити, якщо відсутній доступ до земельної ділянки чи нерухомості?»). Основною підставою для застосування таких звільнень у відповідності до Перехідних положень Податкового кодексу України (далі – ПКУ) є розташування об’єктів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Нещодавно у публічному доступі з’явився Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року № 75  «Про затвердження Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року»1 (далі – Наказ Мінреінтеграції).

Таким Наказом Мінреінтеграції затверджено перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30.04.2022 року. У такому Наказі наведений список деяких територіальних громад низки областей, зокрема Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Одеської, Харківської та Херсонської областей.

Як бачимо, у такому переліку відсутні територіальні громади Київської, Чернігівської та Сумської областей, де також мали місце бойові дії та тимчасова окупація. Оскільки на такій території знаходиться чимало бізнесу, який зачепили наслідки бойових дій та окупації, спробуємо розібратись, чи може застосовуватись Наказ Мінреінтеграції для податкових цілей, зокрема щодо нарахування та сплати податків на землю та податків на нерухомість?

1.

Нагадаємо, як п. 69.14, так і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ щодо особливостей нарахування та сплати податку на землю та нерухомість передбачають, що відповідні податки не нараховуються та не сплачуються у разі, якщо такі об’єкти розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

При цьому як п. 69.14, так і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ прямо закріплюють, що:

«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».

Як бачимо, у податкових цілях, як це прямо визначено у ПКУ, має застосовуватись виключно перелік, що визначений Кабінетом Міністрів України.

Зі свого боку Мінреінтеграції хоч і входить до Кабінету Міністрів України, але є окремим органом державної влади. Так, Кабінет Міністрів України має статус вищого органу виконавчої влади у відповідності до ст. 113 Конституції України, а Мінреінтеграції – одного із центральних органів виконавчої влади.

Окрім того, незастосовність Наказу Мінреінтеграції для цілей як п. 69.14, так і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ випливає і власне з назви такого Наказу. Так, Наказом Мінреінтеграції затверджено «Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 30 квітня 2022 року».

Тобто затверджений Перелік територій, які розташовані (у теперішньому часі) в зоні бойових дій або в окупації станом на певну дату (30 квітня за назвою Наказу). Отже, Наказом Мінреінтеграції не затверджено Переліку територій, які перебували (у минулому часі) в зоні бойових дій.

Зі свого боку п. 69.14 і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ буквально встановлюють, що у Переліку мають бути не тільки території, які перебувають у зоні бойових дій, але і ті території, на яких велися бойові дії. Тобто Перелік для цілей ПКУ має містити і ті території, які перебували у зоні бойових дій (у минулому часі).

Тож буквально Наказ Мінреінтеграції не може свідчити про визначення Кабінетом Міністрів України Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, який би був застосовним для цілей п. 69.14 і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ.

2.

Незастосовність Наказу Мінреінтеграції для податкових цілей вбачається і з власне підстав прийняття такого Наказу (які визначені у самому Наказі). Так, у Наказі Мінреінтеграції зазначається про те, що такий Наказ прийнятий:

«Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року N 457 “Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України”».

Якщо звернутись до тексту Постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 року № 457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України», бачимо, що мета застосування Постанови та Переліку Мінреінтеграції обмежується наступним:

«1. Установити, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, надається:

1) внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, – допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. N 332 “Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам”.

2) особам, які евакуюються із населених пунктів, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій (можливих бойових дій), у безпечні райони, – гуманітарна та інша допомога цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні відповідно до Порядку надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. N 220 “Питання надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні”, або допомога за рахунок коштів міжнародних організацій;

3) особам, які проживають у деокупованих населених пунктах, не мають і не мали статусу внутрішньо переміщених осіб, – гуманітарна та інша допомога цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні відповідно до Порядку надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного стану в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. N 220».

Тобто, як розуміємо, Перелік Наказу Мінреінтеграції є застосовним тільки для цілей підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку із військовою агресією, та не застосовується для податкових цілей.

3.

Тож поки питання із Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, який має бути прийнятий Кабінетом Міністрів України, зокрема для цілей застосування п. 69.14 і п. 69.22 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ, залишається не вирішеним.

Водночас наявність Наказу Мінреінтеграції вже свідчить про визнання Державою принаймні низки територій, що визначені у Переліку за таким Наказом, територіями, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Встановлення такого факту є актуальним не тільки для цілей виплат населенню, але й для інших цілей, зокрема і податкових цілей щодо звільнення від нарахування та сплати податків за об’єкти, на таких територіях. Така позиція, на нашу думку, є досить сильною, оскільки не можна ж визнати зоною бойових дій чи окупації для цілей виплат населенню, і не визнати для податкових цілей.

Тож, очевидно, наявний Наказ Мінреінтеграції дає досить суттєву підтримку в разі зайняття альтернативного підходу, як він розглянутий нами в оглядовому листі «Податки на землю та нерухомість: що робити, якщо відсутній доступ до земельної ділянки чи нерухомості?», щодо наявності підстав для застосування звільнення від нарахування та сплати податків на землю та нерухомість.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Перелік постійно оновлюється, тому дата «станом на 30 квітня 2022 року» може змінюватися.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2022

Перегляди 16912

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Виїзд чоловіків за кордон в умовах воєнного стану – чи є заборона? 15 серпня, 2022    6952

Верховний Суд: перевірки, проведені всупереч мораторію за ПКУ з посиланням на Постанову КМУ № 89, є незаконними 13 травня, 2022    1263

Негативні наслідки збільшення вдвічі ставки військового збору,
і
Як забезпечити, щоб те, що ми [вважаємо] сплачуємо на армію, йшло дійсно на армію, і чому ще це може бути корисно
13 травня, 2022    1346

Непрацююча СЕА ПДВ – хто має нести відповідальність? 06 травня, 2022    2033

Юлія Кривомаз виступила з доповіддю на засіданні Комітету АПУ з податкового та митного права 06 травня, 2022    523

Деякі зміни у кримінальній юстиції в період воєнного стану 04 травня, 2022    1621

Пропозиція Єврокомісії щодо тимчасової лібералізації торгівлі з Україною в умовах війни 03 травня, 2022    308

Нас почули: Україна денонсує Угоду про уникнення подвійного оподаткування з рф 03 травня, 2022    473

Податки на землю та нерухомість: що робити, якщо відсутній доступ до земельної ділянки чи нерухомості? 03 травня, 2022    5307

Щодо проведення перевірок платників податків під час воєнного стану 26 квітня, 2022    2987

Первинні документи втрачені чи знаходяться у зоні бойових дій: як бути із підтвердженням даних податкового обліку? 22 квітня, 2022    1385

Чи потрібна нам податкова угода з Росією (країною-агресором)? А вона є! 21 квітня, 2022    767

Прокоментувати