Обов’язок уточнення військово-облікових даних з 18.05.2024 р.
У попередніх наших матеріалах ми вже повідомляли про обов’язок уточнення військово-облікових даних внаслідок набрання чинності 18.05.2024 р. Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (далі – Закон). У цьому матеріалі пропонуємо більш детально розглянути окремі аспекти запровадженого обов’язку.
Перш ніж перейти до аналізу запроваджених змін, звертаємо увагу, що і до 18.05.2024 р. Правила військового обліку1 містили та містять обов’язок призовників, військовозобов’язаних та резервістів особисто повідомляти ТЦК про зміну власних персональних даних у семиденний строк. Тобто запроваджений обов’язок можна вважати додатковим до вже існуючого обов’язку призовників, військовозобов’язаних та резервістів підтримувати в актуальному стані свої дані.
- Встановлення обов’язку уточнення даних з 18.05.2024 р.
Законом було доповнено ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» таким положенням:
«10. Громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов’язані:
уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки».
Таким чином, встановлюється обов’язок уточнити свої персональні дані для всіх призовників, військововозобов’язаних, резервістів. Такий обов’язок запроваджується з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації. Враховуючи те, що в умовах сьогодення такий строк вже пропущений, Закон у Перехідних положеннях містить окрему спеціальну норму:
«2. Установити, що:
1) під час дії Указу Президента України “Про загальну мобілізацію” від 24 лютого 2022 року № 65/2022, затвердженого Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про загальну мобілізацію” від 3 березня 2022 року № 2105-IX:
громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:
у разі перебування на території України – шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);
у разі перебування за кордоном – шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності)».
Враховуючи те, що Закон набирає чинності 18.05.2024 р., виникає обов’язок для призовників, військовозобов’язаних, резервістів уточнити свої дані до 16.07.2024 р.
Водночас представники ТЦК повідомляють, що уточнити дані можливо і до набрання чинності змін, адже основна мета Закону – актуалізація відомостей у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – Реєстр «Оберіг»). Разом з тим пряме прочитання норми Закону вказує на те, що обов’язок виникає саме з 18.05.2024 р., тому за формального підходу мають знову уточнювати свої дані після 18.05.2024 р. також і ті особи, які уточили їх до 18.05.2024 р.
- Способи уточнення даних
Закон передбачає декілька способів уточнення даних, які залежать від того, де перебуває особа.
Так, для призовників, військовозобов’язаних, резервістів, які перебувають на території України, встановлюються такі способи уточнення даних:
- шляхом прибуття самостійно до ТЦК, де перебуває особа на військовому обліку чи за своїм місцем проживання;
Незважаючи на те, що Закон ще не набрав чинності, біля деяких ТЦК вже спостерігаються величезні черги. За підрахунками ЗМІ близько 7,9 млн призовників, військовозобов’язаних, резервістів мають оновити свої дані. Міноборони на запит LIGA.net повідомили, що столичні ТЦК за один день можуть прийняти близько 50-70 осіб. Зазначене свідчить про значну завантаженість та очевидну нездатність ТЦК обробити значну кількість звернень у передбачений строк, зокрема, це стосується великих міст.
- шляхом прибуття до ЦНАП;
Ще 04.04.2024 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних у державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану», яким, серед іншого, було запроваджено електронний кабінет ЦНАП. Детальніше можливо ознайомитись у нашому матеріалі «Запровадження електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста».
- через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності) (далі – електронний кабінет).
Також 04.04.2024 р. вищезазначеним законом було запроваджено електронний кабінет, де громадяни, які перебувають на військовому обліку, можуть зареєструватися в добровільному порядку.
Для призовників, військовозобов’язаних, резервістів, які перебувають за кордоном, встановлюються наступні альтернативні способи уточнення даних:
- шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті ТЦК за місцем перебування на військовому обліку;
- через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).
Вимушені констатувати, що наразі державою належним чином не забезпечено реалізацію нового обов’язку щодо уточнення даних. Очевидно, що ТЦК не здатні обробити значну кількість звернень до 16.07.2024 р., а шляхи уточнення через електронний кабінет чи ЦНАП ще досі не реалізовані, а тому достеменно невідомо, як і коли альтернативні способи уточнення працюватимуть.
Вважаємо, що держава повинна забезпечити своєчасну та належну реалізацію законодавчих норм. Відсутність належної реалізації передбачених механізмів уточнення даних в майбутньому не може ставитись у вину особам, які не матимуть реальної можливості уточнити дані у передбачені Законом способи. Виходячи з наявної наразі інформації, держава поки що не забезпечила наявність і достатню пропускну здатність «каналів», через які має здійснюватися уточнення даних за Законом.
- Які дані необхідно уточнити?
3.1
Далі пропонуємо розглянути, які саме дані необхідно уточнити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам.
Насамперед Закон передбачає, що уточненню підлягають: адреса проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.
Як бачимо, міститься вказівка на інші персональні дані. Водночас ст. 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів» (далі – Закон про Реєстр) містить 33 пункти відомостей, які належать до персональних даних призовника, військовозобов’язаного та резервіста.
3.2
Незважаючи на те, що в цьому матеріалі ми не розглядаємо питання відповідальності за порушення встановленого обов’язку, для повноти викладу зазначимо, що 09.05.2024 р. було прийнято Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію». 17.05.2024 р. цей закон було підписано Президентом України, набрання чинності планується з дня, наступного за днем його опублікування.
Зазначений закон, окрім збільшення розміру штрафу2, до ст. 210 КУпАП вносить наступну примітку:
«Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи».
Таким чином, передбачається, що відповідальність за ст. 210 та 210-1 КУпАП не має наставати, у разі можливості отримання інформації про персональні дані з державних реєстрів шляхом їхньої взаємодії із Реєстром «Оберіг».
Більш повну інформацію щодо наслідків набрання чинності розглянутих вище змін та практичних аспектів їх застосування, а також рекомендації як для працівників, так і роботодавців можна отримати безпосередньо звернувшись до нас, або прослухавши наші семінари.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Додаток 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 р. № 1487.
2Згідно з ч. 2 ст. 210 КУпАП передбачений штраф для фізичних осіб у розмірі 17000 – 25500 грн, згідно з ч. 2 ст. 210-1 КУпАП передбачений штраф для фізичних осіб у розмірі 1700 – 25500 грн, а для посадових осіб у розмірі 34000 – 59500 грн.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Критерії визначення підприємств критично важливими та порядок бронювання: що змінюється з 01.12.2024 р.
Виїзд чоловіків за кордон: оформлена відстрочка, як підстава для перетину кордону
Бронювання працівників через Портал Дія: з якими проблемами вже стикнувся бізнес
Бронювання через Портал Дія
Чому та коли можлива мобілізація чоловіків до 25 років
Зміни до процедури бронювання військовозобов’язаних
Мобілізація засуджених, осіб із судимістю, підозрюваних та обвинувачених
Нові правила мобілізації: Закон прийнято
Запровадження електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста
Військовий облік, мобілізація та проходження військової служби по-новому: чого очікувати?
Оформлена відстрочка як обов’язкова передумова для перетину кордону чоловіками під час воєнного стану
Виїзд чоловіків за кордон в умовах воєнного стану – деякі практичні аспекти