Виїзд чоловіків за кордон: оформлена відстрочка, як підстава для перетину кордону
Питання виїзду чоловіків за кордон під час воєнного стану, яке нами вже неодноразово розглядалось, не втрачає своєї актуальності. У цьому матеріалі ми детально розглянемо кілька важливих аспектів виїзду чоловіків віком від 18 до 60 років за кордон в умовах сьогодення. Зокрема, ми проаналізуємо процес перевірки військово-облікових документів чоловіків представниками Держприкордонслужби. Окрім цього, розглянемо питання необхідності оформлення відстрочки від призову, як одного з документів, що впливають на можливість перетину кордону, з урахуванням актуальної судової практики та роз’яснень Держприкордонслужби, а також прокоментуємо дискусійну тему щодо (не)встановлення обмеження права виїзду за кордон.
Обмеження права виїзду за кордон встановлене законом, чи ні?
У матеріалі «Виїзд чоловіків за кордон в умовах воєнного стану – чи є заборона?» ми вже аналізували це питання і ще тоді дійшли висновку, що таке обмеження відсутнє на рівні закону. У матеріалі «Оформлена відстрочка як обов’язкова передумова для перетину кордону чоловіками під час воєнного стану» ми зазначали про потенційну зміну, запропоновану законопроєктом № 10449, який передбачав внесення у Закон України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» обмеження виїзду з України у випадку введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану. Проте в результаті жодних змін у вказаний закон внесено не було.
Питання обмеження права виїзду за кордон чоловіків від 18 до 60 років аналізував Верховний Суд, зокрема сформовано такий правовий висновок1: незважаючи на відсутність у Законі України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» обмежень права вільно залишати територію України в умовах правового режиму воєнного стану, такі обмеження застосовуються на підставі спеціальних законів, зокрема Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Також Верховний Суд2 наголошує, що вказані обмеження є співмірними та не є свавільними з огляду на масштаб загрози для сувернітету та незалежності України та потреби мобілізації оборонних людських та матеріальних ресурсів для забезпечення захисту державності.
Проте можна знайти поодинокі рішення судів першої інстанції, в яких вказується на відсутність на рівні закону обмеження права на виїзд за кордон під час дії воєнного стану. Як приклад, можна навести рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2024 р. у справі № 380/26659/23 (скасовано постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2024 р.), в якому суд, приймаючи рішення на користь особи (оскаржувалась відмова Держприкордонслужби пропускати за кордон), встановлює, що законами встановлено лише потенційну можливість обмеження свободи пересування громадян України на період дії воєнного стану.
Варто також враховувати, що суди не усувають перешкоди для громадянина у перетині державного кордону у майбутньому, а лише визнають протиправним та скасовують вже прийняте рішення про відмову у перетинанні державного кордону України. Тому з практичної точки зору судове оскарження відмови у перетині кордону є неефективним способом захисту, та й загалом відсутній будь-який ефективний захист у цьому аспекті. Загалом за нашими підрахунками в середньому суди розглядають вказану категорію справ щонайменше 5 місяців (ми не аналізуємо ще строк апеляційного оскарження, що безумовно впливає на набрання чинності рішенням).
В умовах правового режиму воєнного стану залишається обов’язок законодавчої влади дотримуватися принципу якості закону та правової визначеності. За 2,5 роки з моменту введення воєнного стану належного нормативного врегулювання питання обмеження права виїзду за кордон під час дії воєнного стану так і не вирішено. Як наслідок наразі у ЄСПЛ перебуває щонайменше 3 заяви громадян України щодо порушення Україною її зобов’язань за Конвенцією щодо обмеження у праві виїзду за кордон під час дії воєнного стану в Україні (заяви № 57699/22, 29499/23, 16877/23).
Перевірка військово-облікового документу представниками Держприкордонслужби
З 18.05.2024 р. Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлює, що у період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статті віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ (далі – ВОД) та пред’явити його за вимогою уповноваженого представника Держприкордонслужби у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.
Деталізує порядок перевірки ВОД Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 р. № 560 (далі – Порядок призову). Так, п. 17 Порядку призову встановлює, що уповноважені керівники Держприкордонслужби:
- організовують проведення перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років ВОД (ВОД в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу, у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України;
- відмовляють у перетині державного кордону (на виїзд з України) на пунктах пропуску через державний кордон України особам чоловічої статі віком від 18 до 60 років (1. у разі відсутності у таких осіб ВОД; 2. якщо в Реєстрі «Оберіг» містяться відомості про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію);
- викликають поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставлення до найближчого ТЦК у разі наявності в Реєстрі «Оберіг» відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію.
Під час перевірки перевіряється приналежність особи щодо військового обов’язку, звіряються персональні дані, дані ВОД з військово-обліковими даними Реєстру «Оберіг» (ТЦК). Із зазначеною метою уповноважені представники Держприкордонслужби можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Реєстру «Оберіг».
На «гарячій лінії» Держприкордонслужби наголошують, що ВОД повинен бути з уточненими даними.
Оформлена відстрочка, як підстава для перетину кордону
Правила перетинання державного кордону громадянами України, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 р. № 57 (далі – Правила), серед іншого, визначають категорії осіб, які мають право на перетин державного кордону, зокрема:
«2-6. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації . Ця норма не поширюється на осіб, визначених в абзацах другому і третьому частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а також пункті 2-14 цих Правил».
Право на відстрочку не означає оформлену відстрочку. ...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Критерії визначення підприємств критично важливими та порядок бронювання: що змінюється з 01.12.2024 р.
Бронювання працівників через Портал Дія: з якими проблемами вже стикнувся бізнес
Бронювання через Портал Дія
Чому та коли можлива мобілізація чоловіків до 25 років
Зміни до процедури бронювання військовозобов’язаних
Обов’язок уточнення військово-облікових даних з 18.05.2024 р.
Мобілізація засуджених, осіб із судимістю, підозрюваних та обвинувачених
Нові правила мобілізації: Закон прийнято
Запровадження електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста
Військовий облік, мобілізація та проходження військової служби по-новому: чого очікувати?
Оформлена відстрочка як обов’язкова передумова для перетину кордону чоловіками під час воєнного стану
Виїзд чоловіків за кордон в умовах воєнного стану – деякі практичні аспекти