Бронювання працівника неможливе: «розшук» військовозобов’язаного
Для отримання позитивного результату бронювання військовозобов’язаний не повинен перебувати у розшуку (п. 29 Порядку бронювання1). Що таке «розшук» не визначено ані Порядком бронювання, ані спеціальним законодавством із питань військового обліку та мобілізації. У чому виникає проблема? Проблема в тому, що функціонал Порталу Дія налаштований таким чином, що умова про неперебування у розшуку перевіряється шляхом звернення до Реєстру «Оберіг» на предмет наявності запису «про порушення правил військового обліку». Така інформація висвітлюється у Резерв+ червоною стрічкою із надписом – «Схоже у вас є порушення правил військового обліку», а в електронному військово-обліковому документі (далі – ВОД) наявний запис – «Порушення правил військового обліку». І саме з такими записами алгоритм Порталу Дія асоціює особу як таку, що перебуває у розшуку, і на цій підставі відмовляє у бронюванні (видає негативний результат бронювання).
Як наслідок, представники ТЦК вносять до Реєстру «Оберіг» відомості про порушення з будь-яких підстав і таким чином блокують можливість бронювання працівників підприємств. Виникає питання, а чи справді таке налаштування Порталу Дія відповідає законодавству, а запис у Реєстрі «Оберіг» дорівнює перебуванню військовозобов’язаного у РОЗШУКУ?
Що таке «розшук» для цілей мобілізаційного законодавства України?
Дискусійна норма Порядку бронювання викладена так:
«29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний: …
не перебуває у розшуку».
Розшук у межах процедури про адміністративні правопорушення
У межах мобілізаційного законодавства термін «розшук» використовується в нормах Порядку призову, які передбачають проведення перевірки поліцейськими ВОД та паспортного документу, а також перевірку ВОД представниками Держприкордонслужби, зокрема:
«16. … організовують проведення поліцейськими перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу, та у разі відсутності у такої особи військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) чи наявності інформації в реєстрах та базах (банках) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи здійснення адміністративного затримання та доставлення такої особи до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки. …
На ТЦК покладається обов’язок звертатись до органів поліції для доставлення осіб, які скоїли адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП, з метою складення протоколів про адміністративні правопорушення. Вказане повноваження передбачено п. 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, п. 15 Порядку призову та п. 79 Порядку організації та ведення військового обліку.
17. … У разі відсутності у таких осіб військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) та/або наявності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання таких осіб до розшуку в Національну поліцію уповноважені службові особи підрозділу охорони державного кордону відмовляють їм у перетинанні (на виїзд з України) державного кордону. Про виявлення розшукуваної особи представники органів охорони державного кордону або його структурних підрозділів інформують найближчий орган або підрозділ, що входить до системи поліції, для здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки».
Тобто інформація про розшук має міститись в інформаційних базах МВС.
Розшук у межах Кримінального процесуального кодексу (далі – КПК)
КПК України регулює таку діяльність як «розшук», оскільки чітко регламентує процедуру розшуку підозрюваного/обвинуваченого. Отже, щоби військовозобов’язаний перебував у розшуку, до МВС має бути подана заява про вчинення злочину військовозобов’язаним і такий військовозобов’язаний має розшукуватись як підозрюваний або обвинувачений у межах кримінального провадження.
Окрім КПК України, Закон України «Про Національну поліцію» містить положення про розшук боржника чи дитини у виконавчому провадженні, осіб, зниклих безвісті, осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, ухиляються від виконання кримінального покарання або від виконання обов’язків, визначених законом для суб’єктів пробації. Очевидно, всі ці ситуації не є релевантними.
Тобто і у випадку з КПК інформація про військовозобов’язаного, який перебуває у розшуку, має міститись у базах даних МВС.
Таким чином, інформацією про перебування військовозобов’язаного у розшуку (чи то в межах кримінального провадження, чи то з огляду на звернення ТЦК в межах адміністративного провадження) володіє МВС, а тому отримати таку інформацію можна виключно з інформаційних ресурсів МВС.
Чому негативні результати бронювання з підстав перебування у розшуку є неправомірними?
На Мінцифри та Міноборони покладався обов’язок2 забезпечити електронну інформаційну взаємодію між Порталом Дія та Реєстром «Оберіг». Так, законодавством передбачено3, що Мінцифри та Міноборони взаємно запитують та отримують обсяг та структуру даних, як встановлено відповідним порядком. Зокрема, з Реєстру «Оберіг» Портал Дія отримує інформацію про перебування військовозобов’язаного на військовому обліку, що є обов’язковою умовою для бронювання.
Так само Портал Дія має отримувати дані про розшук військовозобов’язаного з інформаційних ресурсів МВС, оскільки Реєстр «Оберіг» не містить такої інформації. Це підтверджують ст. 7 та ст. 8 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», які встановлюють вичерпний перелік відомостей, що обробляються в реєстрі.
Отже, передбачений механізм електронної взаємодії без звернення до реєстрів МВС не дозволяє ідентифікувати військовозобов’язаних, які знаходяться у розшуку. Фактично Портал Дія не може отримати інформацію про розшук особи, а, отже, станом на сьогодні негативні результати бронювання з цієї підстави є неправомірними. Висновок – Мінцифри та Міноборони не забезпечили належну інформаційну взаємодію у режимі реального часу для оформлення бронювання військовозобов’язаних.
Запис у Реєстрі «Оберіг» «Схоже у вас є порушення правил військового обліку» не може бути доказом перебування військовозобов’язаного у розшуку. На практиці достатньо випадків, коли такий запис проставляється операторами ТЦК без достатніх підстав і точно такий запис не дорівнює перебуванню особи у розшуку.
Ситуація, що склалася, є черговим свідченням порушення принципу правової визначеності, адже держава в особі Кабінету Міністрів України за три роки так і не спромоглася забезпечити ефективне функціонування системи бронювання. Для усунення цієї ситуації, яка призводить до штампування негативних результатів бронювання, необхідно змінити функціонал Порталу Дія та забезпечити отримання інформації про розшук з інформаційних ресурсів МВС.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2024 року № 1332).
2П. 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22 листопада 2024 року № 1332.
3Порядок електронної інформаційної взаємодії Міністерства цифрової трансформації України та Міністерства оборони України, затверджений наказом Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства оборони України від 06 червня 2024 року № 98/373.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Бронювання працівників: оновлені критерії важливості
699
Критерії визначення підприємств критично важливими та порядок бронювання: що змінюється з 01.12.2024 р. (оновлено станом на 16.12.2024 р.)
4950
Виїзд чоловіків за кордон: оформлена відстрочка, як підстава для перетину кордону
1814
Бронювання працівників через Портал Дія: з якими проблемами вже стикнувся бізнес
1880
Бронювання через Портал Дія
1102
Чому та коли можлива мобілізація чоловіків до 25 років
2881
Зміни до процедури бронювання військовозобов’язаних
2687
Обов’язок уточнення військово-облікових даних з 18.05.2024 р.
4450
Мобілізація засуджених, осіб із судимістю, підозрюваних та обвинувачених
16795
Нові правила мобілізації: Закон прийнято
3368
Запровадження електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста
1000
Військовий облік, мобілізація та проходження військової служби по-новому: чого очікувати?
1796
