Щодо проведення перевірок платників податків під час воєнного стану
Напевно, практично всі платники податків чули, що з огляду на введення воєнного стану податкові перевірки платників податків не проводяться, а ті перевірки, що вже розпочаті, зупиняються.
Певний час так і було, однак з урахуванням останніх змін до Податкового кодексу України (далі – ПК України) деякі перевірки вже дозволені. Щодо дозволених на сьогоднішній день перевірок детальніше далі.
Які перевірки дозволені?
Наразі (станом на 26.04.2022 року) відповідно до п. 69.2 дозволено проведення лише наступних перевірок:
- камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування і за умови, що показники таких декларацій сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій (за виключенням деяких видів товарів);
- камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи;
- фактичних перевірок (без будь-яких обмежень кола питань, які можуть перевірятись).
При цьому слід відзначити, що на період воєнного, надзвичайного стану зупинено дію мораторію на проведення перевірок з огляду на карантинні обмеження через COVID-19 (п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України). Тобто за теперішньою редакцією ПК України заборона певних видів перевірок пов’язана лише із воєнним станом.
Камеральні перевірки декларацій із ПДВ
Відповідно до п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України камеральній перевірці підлягають лише декларації із ПДВ, які містять суму заявленого бюджетного відшкодування та показники яких сформовані за рахунок зареєстрованих податкових накладних та/або митних декларацій (за виключенням таких товарів, як спирт, алкогольні та тютюнові вироби). Термін проведення такої перевірки збільшено до 90 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації.
Враховуючи дозвіл на проведення камеральних перевірок таких декларацій та поновлення дії положень п. 200.10 – 200.12 ПК України (п. 69.11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України) в частині узгодження за результатом камеральної перевірки бюджетного відшкодування, заявленого у таких деклараціях, теоретично процес бюджетного відшкодування певною мірою формально поновлений.
При цьому, з огляду на те, що реєстрація податкових накладних наразі зупинена, а заявляти до бюджетного відшкодування можливо лише податковий кредит, щодо якого було зареєстровано податкові накладні (адже з 24.02.2022 року відсутня можливість зареєструвати податкові накладні через обмеження у функціонуванні електронних сервісів ДПС), потенційна можливість отримати бюджетне відшкодування стосуватиметься лише обмеженої кількості декларацій.
Втім, вважаємо, що нововведення дозволяють перевіряючим досить вибірково ставитись до узгодження бюджетного відшкодування навіть і щодо такого обмеженого кола декларацій.
Зокрема, не зважаючи на встановлення строків для проведення такої камеральної перевірки, зміни до п. 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, яким в цілому зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством, не вносились. Тому ми не можемо виключати того, що податківці будуть посилатись на загальну зупинку строків.
Також не виключаємо, що податківці можуть зловживати необхідністю провести документальну перевірку декларації, якщо сума заявленого бюджетного відшкодування складає більше 100 тис. грн. Не зважаючи на те, що наразі такі перевірки заборонено, а дія п. 200.11 ПК України, який передбачає винесення рішення про проведення позапланової перевірки в межах граничних строків, передбачених для камеральної перевірки, зупинена, податківці можуть залишити декларації із сумою, що перевищує 100 тис. грн на майбутнє.
Адже п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України зазначає про те, що «Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена [а не проводиться] протягом 90 календарних днів…».
І навіть якщо камеральна перевірка все ж таки буде проведена, то у випадку виявлення порушень, положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачають зупинення перебігу строків надання заперечення, додаткових пояснень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення.
Тобто всі подальші дії платника з метою оскарження висновків такої перевірки та, відповідно, сума заявленого бюджетного відшкодування будуть заблоковані.
Тому дієвість запровадженого механізму викликає сумніви. І навпаки – можливості контролюючих органів вибірково підходити до узгодження бюджетного відшкодування сумнівів не викликають.
Фактичні перевірки
На відміну від камеральних перевірок, ПК України наразі не обмежує коло питань, за якими можуть проводитись фактичні перевірки.
Цілком можливо, що дозвіл на фактичні перевірки пов’язаний з масовими повідомленнями у новинах та соціальних мережах про відмову деяких платників податків реалізовувати продукцію із проведенням розрахунків за допомогою платіжних карток (по суті – вимагання готівки).
Також, як розуміємо, дозвіл на фактичні перевірки пов’язаний із наданням податковим органам на період воєнного, надзвичайного стану повноважень щодо здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (Закон № 2173-ІХ від 01.04.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану», який набрав законної сили 16.04.2022 року).
Вбачається, що держава планує залишити за собою можливість впливати на питання, які мають значний суспільний інтерес, зокрема питання ціноутворення, шляхом оперативного реагування на повідомлення про порушення законодавства про ціноутворення. Відповідно до п. 69.27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України підставою для фактичних перевірок щодо ціноутворення є (1) отримання письмових звернень від покупців або (2) інформація щодо відповідних порушень, отримана від державних органів або органів місцевого самоврядування.
Загалом про серйозність намірів щодо проведення фактичних перевірок свідчить те, що за положенням п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для порушень, виявлених за результатом фактичних перевірок, скасовано обмеження щодо застосування штрафних санкцій, зокрема ті, що були пов’язані із введенням воєнного стану та карантином через коронавірусну хворобу (COVID-19).
Отже, за результатами проведених фактичних перевірок штрафуватимуть у загальному порядку.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Критерії визначення підприємств критично важливими та порядок бронювання: що змінюється з 01.12.2024 р.
Виїзд чоловіків за кордон: оформлена відстрочка, як підстава для перетину кордону
Бронювання працівників через Портал Дія: з якими проблемами вже стикнувся бізнес
Бронювання через Портал Дія
Чому та коли можлива мобілізація чоловіків до 25 років
Зміни до процедури бронювання військовозобов’язаних
Обов’язок уточнення військово-облікових даних з 18.05.2024 р.
Мобілізація засуджених, осіб із судимістю, підозрюваних та обвинувачених
Нові правила мобілізації: Закон прийнято
Запровадження електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста
Військовий облік, мобілізація та проходження військової служби по-новому: чого очікувати?
Оформлена відстрочка як обов’язкова передумова для перетину кордону чоловіками під час воєнного стану