Міндоходов роз’яснило деякі аспекти, пов’язані з подачею звіту щодо контрольованих операцій за підсумками 2013 року, а також висловило позицію про застосування 5% штрафу
Нарешті 22 листопада 2013 року Міндоходів своїм наказом № 699 затвердило Узагальнюючу податкову консультацію з окремих питань застосування норм податкового законодавства щодо трансфертного ціноутворення (далі – “Консультація”). В цьому оглядовому листі ми розглянемо найбільш актуальні аспекти Консультації, які стосуються звітності щодо контрольованих операцій за результатами 2013 року, а також штрафу за неподання звіту.
Раніше ми зазначали, що вступ у силу нових правил контролю трансфертного ціноутворення з 1 вересня 2013 року може означати, що наміром було поширити ці правила на 2013 рік.
Такі побоювання підтвердились лише частково. Так, згідно відповіді на Питання 1 з Консультації за результатами 2013 року, звіт необхідно подавати у встановлений строк, тобто до 1 травня 2014 року. Але у звіті мають бути відображені лише операції, що були здійснені в період з 01.09.2013 по 31.12.2013 року.
При цьому для визначення того, чи виконується критерій 50 млн. грн обороту з контрагентом для визнання операції контрольованою, враховуються всі операції з таким контрагентом, що були здійснені в 2013 році.
В Консультації (відповіді на Питання 2, 3 та 4) міститься бачення Міндоходів по відношенню до того, як необхідно розраховувати суму здійснених операцій платника податків з кожним контрагентом.
Зокрема, на думку Міндоходів, враховувати необхідно суми кредиту, депозиту, позик, нарахованих відсотків, суми поворотної фінансової допомоги, а також вартість товару за договорами комісії, поруки, а також за іншими аналогічними договорами, комісійну (агентську) винагороду, а також вартість інвестицій. Це прочитання є вкрай формальним, але формулювання Податкового кодексу, на жаль, його допускають. Що стосується випадків, коли з контрагентом платник податків здійснює як операції купівлі, так і продажу, то при визначенні обігу слід підсумовувати всі такі операції. При такому формальному прочитанні дякуємо, що хоча б дозволили визначати обіг виходячи з договірних, а не “звичайних” цін.
Що стосується визначення дати операції в цілях складення звіту, то, як роз’яснив Міндоходів, такою датою є дата переходу права власності на товари або дата складання акту або будь-якого іншого документу, що підтверджує виконання робіт чи надання послуг.
Таким чином, звіт по підсумкам останнього кварталу 2013 року подавати все ж таки необхідно, якщо, звичайно, в цьому кварталі мали місце контрольовані операції. І робити це необхідно до 1 травня. Несвоєчасна подача звіту, на думку Міндоходів, розглядається як його неподання та тягне за собою штраф у розмірі 5 % від суми контрольованих операцій.
Крім того, рекомендуємо ретельно підійти до визначення кола контрольованих операцій, які мають бути відображені у звіті. Так, Міндоходів в Консультації (відповідь на Питання 7) вкрай вільно тлумачить сферу застосування 5 % штрафу та робить висновок щодо його застосування до вартості контрольованої операції, що не зазначена у звіті, навіть якщо такий звіт був поданий. На нашу думку, формулювання Податкового кодексу не дає підстав для такого прочитання – дана санкція встановлена за неподання звіту та не стосується достовірності його змісту. Наприклад, в Податковому кодексі РФ, на підставі якого фактично “розробили” вітчизняну систему норм, що регулюють трансфертне ціноутворення, встановлюється відповідальність як за неподання повідомлення щодо контрольованих операцій, так і за зазначення неповної/ недостовірної інформації. В Податковому кодексі України такого немає, а тому немає й підстав таким чином розширювати сферу застосування санкцій. Ми не бачимо підстав застосовувати штраф, навіть якщо у звіті не зазначено 90% операцій, але він був фактично наданий.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів
Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін
Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків
Чергова реінкарнація спецправил ТЦУ щодо сировинних товарів. Чи спрацює в цей раз?
Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Паралельний імпорт: приховані податкові ризики для офіційних імпортерів в контексті правил трансфертного ціноутворення
Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ
Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review
WTS Global Country TP Guide:
Комплексне дослідження з ТЦУ у 73 країнах
Болгарію виключено з переліку «низькоподаткових» юрисдикцій для цілей ТЦУ
Штрафи з ТЦУ: чи правомірно штрафують за несвоєчасне подання звіту у періоді до 01 січня 2017 р.?
Штрафи в ТЦУ: загальний огляд
Оновлено перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, операції з якими визнаватимуться контрольованими