Податкова міліція: суди нарешті підтверджують відсутність повноважень

18 Серпня, 2017 Інформаційні листи

8 місяців незаконної діяльності

З набранням чинності 01 січня 2017 року Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату України» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, яким із Податкового кодексу України виключено Розділ XVIII-2 «Податкова міліція» – слідчі податкової міліції були позбавлені будь-яких повноважень, в т. ч. і повноважень на ведення досудового слідства відповідно.

Більш детально це питання було досліджено в оглядовому листі «Що робити з «привидами» (або якщо до Вас звернулися зараз зі слідчого управління фінансових розслідувань у складі податкового органу)».

Разом з тим, ані представники податкової міліції (слідчих управлінь фінансових розслідувань), ані прокуратура чи суди, не поспішали визнавати очевидність незаконності діяльності податкової міліції у 2017 році.

І це все за тих обставин, що 23 лютого 2017 року на засіданні Верховної Ради України, під час голосування за зміни до Податкового кодексу України відповідно до Законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування спадщини)» № 0940 від 27 листопада 2014 року (далі – Законопроект), народні депутати НЕ підтримали норму про відновлення як органу податкової міліції.

Тобто законодавець у лютому 2017 року ще раз підтвердив, що жодної помилки під час внесення змін до Податкового кодексу у грудні 2016 року не відбулось – податкова міліція позбавлена повноважень, і такі повноваження Верховна Рада України не має наміру повертати.

Більше того, сам Президент України Петро Порошенко на засіданні Ради регіонального розвитку 20 березня 2017 року заявив (цитата):

«Я впевнений в тому, що пора приймати рішення і ставити крапку. Моя пряма політична воля полягає в тому, що цю структуру, податкову міліцію, слід ліквідувати»1.

Також Прем’єр-Міністр України Володимир Гройсман у вступному слові на засіданні Уряду 22 березня 2017 року стосовно попереднього розгляду законопроекту про Службу фінансових розслідувань акцентував увагу на тому, що цей законопроект направлений на остаточну ліквідацію, зокрема податкової міліції2.

Однак, на жаль, слідчі управління фінансових розслідувань і досі незаконно здійснюють досудові розслідування злочинів, передбачених ст. 204, 209, 212, 212-1, 216, 219 Кримінального кодексу України (далі – КК України).

Тобто вже 8 місяців неуповноваженим органом незаконно вносяться дані до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань (далі – ЄРДР), проводяться тимчасові доступи до речей і документів, допити, обшуки, складаються обвинувальні акти й т. д.

І на все це, на жаль, закриті очі в органів прокуратури, які відповідно до ч. 2 ст. 36 КПК України повинні здійснювати нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва. Однак прокурори не просто ігнорують факт відсутності повноважень у податкової міліції, вони ще й заохочують її незаконне функціонування, в т. ч. шляхом погодження, наприклад, клопотань слідчих податкової міліції до слідчих суддів про надання тимчасового доступу до речей і документів, проведення обшуку, накладення арешту на майно й т. д. Вже не кажучи про те, скільки обвинувальних актів було складено у 2017 році слідчими «органу, якого не існує» і передано в суд.

Проте «лід зрушили» нарешті слідчі судді.

Зокрема, в Єдиному державному реєстрі судових рішень (далі – ЄДРСР) з’явилися ухвали слідчих суддів, якими слідчим податкової міліції відмовляють у задоволенні клопотань у зв’язку з відсутністю в останніх повноважень на проведення досудового розслідування, та, відповідно, на звернення із будь-якими клопотаннями до слідчих суддів.

В Ухвалі Шевченківського районного суду м. Києва від 18 квітня 2017 року в справі № 761/13270/17 слідчий суддя відмовив у задоволенні клопотання про надання тимчасового доступу до речей і документів з наступних підстав:

«Так, з 01.01.2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату України», п. 134 якого виключено із Податкового кодексу України Розділ XVIII-2. Податкова міліція, тобто, на даний час немає правових підстав для діяльності податкової міліції.

З поданого клопотання вбачається, що дане клопотання подано старшим слідчим слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві старшим лейтенантом податкової міліції Козловим Максимом Олександровичем.

Проте, приймаючи до уваги вищевикладене та враховуючи, що на даний час немає правових підстав для діяльності податкової міліції, суддя дійшов висновку, що клопотання не підлягає задоволенню».

До аналогічних висновків дійшов і слідчий суддя Дарницького районного суду м. Києва в Ухвалі від 10 січня 2017 року в справі № 753/63/17, вказавши:

«Дослідивши копії матеріалів доданих до клопотання, вважаю у задоволенні клопотання відмовити, оскільки воно подане неповноважною на те особою.

Так, з 01.01.2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», п. 134 якого виключено із Податкового кодексу України Розділ XVIII-2. ПОДАТКОВА МІЛІЦІЯ, тобто на даний час немає правових підстав для діяльності податкової міліції».

Загалом, в ЄДРСР станом на початок серпня 2017 року, при підготовці цього огляду було знайдено 192 ухвали слідчих суддів (посилання на корисні документи), в яких встановлено факт відсутності повноважень у слідчих податкової міліції.

Для зручності, більш детально з такими судовими рішеннями можна ознайомитися у розділі Корисні документи за посиланням.

Тобто це не є одиничним випадком. Слідчі судді, які дійсно розібралися з питанням повноважень, наразі виносять законні та обґрунтовані рішення, якими відмовляють слідчим податкової міліції у розгляді будь-яких клопотань.

Звичайно, залишилися ще слідчі судді, які наполегливо намагаються ігнорувати факт відсутності повноважень у слідчих податкової міліції, і, задовольняючи клопотання останніх просто не розглядають питання повноважень у відповідних ухвалах – проте, хвиля законних рішень вже розпочалася, і сподіваємося, що законна правова позиція «докотиться» і до таких слідчих суддів.

Вважаємо, що окремо слід звернути увагу і на напрочуд дивну позицію деяких суддів щодо кримінальних проваджень, на які не поширюється факт відсутності повноважень у слідчих податкової міліції. Зокрема, в Ухвалі Апеляційного суду м. Києва від 03 квітня 2017 року в справі № 761/5207/17 суд зазначив, що:

«… Окремо апелянт звертає увагу на зміни до Податкового кодексу України, в якому було виключено «Розділ XVIII Податкова міліція», маючи на увазі що на даний час немає правових підстав для діяльності податкової міліції та здійснення її функцій посадовими особами.

Доводи апелянта стосовно незаконності та необґрунтованості ухвали слідчого судді з підстав порушених норм податкового законодавства слід визнати непереконливими, оскільки набуття чинності Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», п. 134 яким було виключено із Податкового кодексу України Розділ XVIII-2. ПОДАТКОВА МІЛІЦІЯ набрав своє чинності після внесення до ЄДРДС № 32016100110000175 відомостей за фактом вчинення кримінального правопорушення передбаченого ч.3 ст. 212 КК України, в тому числі і ТОВ «ТК «Дніпро-Холдинг» (а.с.6)…».

Тобто за логікою судді, оскільки кримінальне провадження було порушено до втрати податковою міліцією повноважень, то податкова міліція має право проводити досудове слідство відповідного кримінального провадження аж до закриття такого провадження або передання обвинувального акта до суду.

Проте незрозумілими є підстави для таких висновків. Зокрема, законодавство не містить жодної норми, яка б закріплювала, що кримінальні провадження, розпочаті податковою міліцією, повинні бути завершені податковою міліцією. І відсутність таких положень є цілком логічним, оскільки в протилежному випадку, за такого підходу, можна говорити що, наприклад, слідчий, який звільнився, навіть після звільнення має право на «доведення до кінця» кримінальних проваджень, які він розслідував – що є нісенітницею. Відповідно, такі висновки суду є незаконними та необґрунтованими.

Разом з тим, навіть така ухвала суду несе в собі частину позитивної судової практики, оскільки фактично в ній суд погоджується, що з 01 січня 2017 року в слідчих податкової міліції повноваження відсутні.

Підсумовуючи відзначимо, що наявність в ЄДРСР вже вельми значної кількості ухвал слідчих суддів, в яких встановлено факт відсутності повноважень у слідчих податкової міліції, свідчить про те, що нарешті почала формуватися законна судова практика у цьому питанні. Прикро лише те, що вона ще остаточно не сформована, а минуло вже цілих 8 місяців 2017 року.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Президент Петро Порошенко висловився за необхідність ліквідації податкової міліції. Детальніше за посиланням.

2Вступне слово Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана на засіданні Кабінету Міністрів України від 22 березня 2017 року за посиланням.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2017

Перегляди 6495

Прокоментувати