+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Контроль ТЦУ в Україні: часи змінюються

03 травня, 2019 Блог

Ivan Shynkarenko_

Іван Шинкаренко

Кандидат економічних наук, партнер КМ Партнери

Правила трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) існують в Україні з 2013 року, але для більшості платників вони все ще асоціюються переважно з ризиками штрафів за порушення під час регулярного звітування про контрольовані операції. Ці штрафи немаленькі, та й на початковому етапі запровадження ТЦУ саме регулярна звітність є очікуваною зоною конфліктів між платниками податків та податківцями.

Однак все вказує на те, що система контролю ТЦУ повільно, але невідворотно прямує до більш зрілого етапу свого «існування». Зокрема, до більш змістовного контролю вже безпосередньо ціноутворення, а не звітування про ціноутворення.

Про це свідчить декілька моментів.

По-перше, запуск процедури створення в структурі центрального податкового органу департаменту ТЦУ та міжнародного оподаткування. Створення такого департаменту суттєво посилить спроможності податківців здійснювати контроль ТЦУ.

Об’єднання в межах одного департаменту функцій ТЦУ та міжнародного оподаткування є також правильним рішенням. Як показує міжнародний досвід, ефективні процедури міжнародного обміну інформацією є важливою умовою забезпечення змістовного контролю ТЦУ та підґрунтям сильної доказової бази для відстоювання донарахувань під час судового оскарження.

По-друге, податківці почали перемагати в судах по суті правил ТЦУ на рівні апеляційної інстанції. Це тривожний сигнал для платників податків. Донарахування можуть бути суттєвими, а компрометація підходів до ціноутворення, підтверджена чинним рішенням суду, може мати довгострокові наслідки. Це все ж таки не просто методологічна помилка з податку на прибуток. Детальніше про останню судову практику на користь податкової читайте в нашому матеріалі «Несподівана перемога ДФС на стадії апеляції у важливому спорі по суті правил ТЦУ: важливі позиції суду». Також ці тенденції розглядав у матеріалі «Тенденція, однак… ДФС знову перемагає на рівні апеляції в спорі по суті правил ТЦУ».

З чим пов’язана зміна в ефективності податкової під час судового захисту донарахувань ТЦУ?

На мій погляд, тут діє цілий ряд факторів: це і напрацювання податковою власного досвіду контрольно-перевірочної роботи, і достатньо поверховий підхід до підготовки документації з ТЦУ, який часто робиться за процедурами як для формальної звітності зі слабким економічним обґрунтуванням, і кардинальна зміна практики ТЦУ в сусідніх країнах (зокрема, РФ), де податківці з великим рахунком переграють платників податків у судах. А судові рішення в таких справах надають податківцям і в Україні доступний зразок алгоритму дій, який є запорукою успішних донарахувань із застосуванням інструментарію ТЦУ.

Тож часи змінюються. І це нова реальність не тільки для України, а й для решти світу. Деякі країни лише на початковому етапі запуску контролю ТЦУ та інших елементів контролю за переміщенням бази оподаткування, а в деяких країнах такий контроль вже ефективно працює. І досвід останніх демонструє – вкладення ресурсів у контроль ТЦУ є найвигіднішою інвестицією на сьогодні, яку тільки може зробити держава. На минулорічному міжнародному податковому форумі ТЦУ в Мюнхені озвучувалися цифри, що кожен євро, вкладений у забезпечення ресурсами механізмів контролю за розмиванням бази оподаткування, в результаті надає десять євро в додаткових податкових надходженнях.

Тож за законами ринку можемо сміливо очікувати, що контроль у цих сферах буде тільки посилюватися. Нічого особистого, просто бізнес.
А платникам податків, на яких поширюються правила ТЦУ, можна порадити завершувати рух «за інерцією», а натомість свідомо підходити до ціноутворення. Не варто сприймати економічний аналіз ТЦУ та підготовку документації як формальну процедуру. Така легковажність може дорого коштувати.

Перегляди 1610

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд 18 вересня, 2023    37

«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити? 03 серпня, 2023    498

Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення 06 лютого, 2023    374

Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн 09 листопада, 2022    598

Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання 05 жовтня, 2022    889

Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ 19 листопада, 2021    619

Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів 01 жовтня, 2021    1066

Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін 16 червня, 2021    1880

Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків 19 травня, 2021    10022

Нова форма Звіту про контрольовані операції і Порядок його заповнення: що змінилось? 25 березня, 2021    948

Нові правила щодо визначення ділової мети в Україні
З 01 січня 2021 року набирають чинності оновлені правила щодо визначення ділової мети операцій, представлені у 2020 році
09 березня, 2021    1293

Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній: форма та порядок подачі 05 березня, 2021    1918

Прокоментувати