Чому з 01 жовтня для представництв нерезидентів зміниться все?
Іван Шинкаренко
Кандидат економічних наук, партнер КМ Партнери
З 2018 року правила ТЦУ поширюються на операції нерезидентів з їх постійними представництвами в Україні. Для України це – нововведення, хоча в багатьох інших країнах, де запроваджені правила ТЦУ, це вже звична практика.
Великого ажіотажу серед представництв нерезидентів в Україні ця новина не викликала. І зрозуміло чому. Справа в тому, що перший «контакт» з новими правилами для представництв виникає у зв’язку з підготовкою звіту про контрольовані операції. А такий звіт для операцій 2018 року (на які вже поширювалися правила ТЦУ) має бути поданий аж до 01 жовтня 2019 року.
Але час плине швидко, і граничний термін подання звіту вже не за горами. Тож раджу ретельно проаналізувати нові правила. Є великі шанси, що нові правила кардинально змінять «правила гри» для постійних представництв.
Категорія постійних представництв існує в податковому законодавстві України давно. Це суто податкова категорія з міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування.
Вона введена з конкретною метою, а саме з метою розмежування випадків:
1) коли іноземна компанія, що одержує доходи з джерелом походження з України (продає товари, послуги, виконує роботи), не підлягає оподаткуванню в Україні;
2) коли компанія має сплачувати податок з прибутків в країні, з якої одержує дохід, тобто в Україні.
Тут варто наголосити, що йдеться не стільки про представництва як відокремлений підрозділ нерезидента в Україні, скільки про податкову концепцію, що позначає бізнес-присутність іноземної компанії в Україні. Така бізнес-присутність може бути в формі зареєстрованого офісу (представництво нерезидента), співробітників, які певний час проводять в іншій країні в ділових цілях, резидентів (юридичних та фізичних осіб), що залучені до діяльності, яка генерує дохід нерезидента.
З проблематикою постійних представництв я почав працювати з перших років роботи в професії. Були й консультації, й податкові спори, коли податківці перекваліфіковували «некомерційні» представництва в постійні представництва.
І завжди при цьому було відчуття, що в системі контролю постійних представництв в Україні не вистачає якоїсь частини «пазла».
Справа в тому, що практичне застосування концепції постійного представництва в більшості випадків вимагає відповіді на два запитання:
1. Чи виникає постійне представництво нерезидента в Україні, виходячи з критеріїв, закріплених в податковому законодавстві та відповідній угоді про уникнення подвійного оподаткування?
2. Якщо «так», то яка частина прибутку нерезидента з джерелом походження з України повинна оподатковуватися в Україні? Так звана проблема «алокації прибутку» (з англ. profit allocation) до постійного представництва.
З відповіддю на перше питання все більш-менш зрозуміло, хоча також часто виникають дуже непрості запитання.
Але ось з другим питанням виникали проблеми. Не було адекватного інструментарію, який би дозволив обґрунтовано визначити частину прибутку, якій нерезидент завдячує представництву.
Наприклад, є в Податковому кодексі така категорія постійних представництв як «залежні агенти», тобто резиденти, які надають агентські, довірчі, комісійні та інші подібні послуги з продажу чи придбання товарів, робіт, послуг за рахунок і на користь тільки певного нерезидента.
Ну визнали ми такого резидента постійним представництвом – «залежним агентом». І що далі? Які додаткові податки мають бути сплачені безпосередньо з прибутків нерезидента?
Інструменти податкового контролю представництв, що існували раніше, відповіді на це питання не надавали. Тобто норма є, але на практиці застосувати її неможливо.
Та й взагалі контроль постійних представництв здебільшого обмежувався виключно коштами, що «проходили» через рахунки постійних представництв. Інші механізми встановлення справедливої «частки» прибутку, яка мала б оподатковуватися в Україні, фактично не працювали.
Це змінюється з 01 жовтня цього року, коли постійні представництва зобов’язані подати перші звіти про контрольовані операції за правилами ТЦУ.
Чому це зміниться? А тому, що саме інструментарій ТЦУ і є тією частиною «пазла» законодавчого регулювання, якої не вистачало для повноцінного податкового контролю за постійними представництвам нерезидентів в Україні.
Тобто йдеться не просто про додаткове адміністративне навантаження на представництва у вигляді додаткової звітності. Насправді, з точки зору податкового режиму в Україні для постійних представництв, ймовірно, зміниться все.
А тому в якості підсумку ще раз раджу ці нові «правила гри» не ігнорувати, а завчасно підготуватися. Недаремно значна частина резонансних спорів ТЦУ в країнах із розвиненою системою контролю ТЦУ стосується саме проблем віднесення прибутків до постійних представництв.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Зміни до ознак контрагентів-нерезидентів для визнання операцій контрольованими або здійснення 30% коригування з податку на прибуток
Суд першої інстанції відмовив податковій у кваліфікації витрат як управлінських (таких, що не мають ділової мети)
Зрештою Верховний Суд визнав, що застосування порівняльного аналізу ТЦУ було правильним (справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл»)
Важлива судова практика з ТЦУ: касаційна скарга податкової знову (частково) задоволена Верховним Судом – чому справа є важливою та які вагомі нюанси не враховані?
Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд
«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити?
Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення
Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн
Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання
Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів