Відповідальність за порушення трудового законодавства щодо фінансування охорони праці
Шановні панове!
Користуючись нагодою, засвідчуємо Вам свою повагу та вважаємо за необхідне проінформувати Вас стосовно ризиків, пов’язаних з обов’язком роботодавця щодо фінансування профілактичних заходів з охорони праці, виконання програм поліпшення стану безпеки на підприємстві, гігієни праці, виробничого середовища тощо передбачених Законом України “Про охорону праці” від 14 жовтня 1992 року (далі – “Закон”).
Статтею 19 Закону визначено мінімальний розмір витрат на здійснення заходів з охорони праці:
“Для підприємств, незалежно від форм власності, або фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, витрати на охорону праці становлять не менше 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік.”
Зауважимо, що Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2003 року № 994, був визначений перелік заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до витрат юридичної особи та фізичних осіб – підприємців, що відповідно до законодавства використовують найману працю.
Звертаємо Вашу увагу, що за порушення положень ст. 19 Закону передбачена відповідальність у наступній формі: “…юридична чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю, сплачує штраф із розрахунку 25 відсотків від різниці між розрахунковою мінімальною сумою витрат на охорону праці у звітному періоді та фактичною сумою цих витрат за такий період” (ст. 43 Закону).
Крім того, посадові особи підприємств можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності за вищезазначене правопорушення. Ч. 2 ст. 41 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає накладення штрафу від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на посадових осіб підприємств за порушення вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці.
Принагідно зауважимо, що останнім часом зі сторони правоохоронних органів (прокуратури, Держгірпромнагляд) питання фінансування заходів та засобів з охорони праці є об’єктом пильної уваги.
Щорічно бажано складати наказ з деталізацією запланованих витрат на фінансування заходів і засобів з охорони праці, а в кінці року – довідку щодо таких понесених витрат.
Саме ці два документи повинні надаватися перевіряючим органам у разі виникнення сумнівів щодо дотримання підприємством нормативних розмірів фінансування заходів і засобів з охорони праці.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Оглядовий лист доступний українською та англійською мовами.
Завантажити pdf-файл оглядового листа (287,0 Kb)
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Е-листки непрацездатності: чи помітні покращення?
Відрядження в Україну: огляд податкових та імміграційних питань при працевлаштуванні іноземців
Електронні листки непрацездатності вже діятимуть з 01 травня
Запитайте юриста: які пільги передбачені працівникам за роботу зі шкідливими умовами праці?
Черговий закон про зменшення тиску на бізнес – вовк в овечій шкурі?
Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19
Проєкт нового Порядку контролю за додержанням законодавства про працю – вчитися на помилках? Держпраці: ні, не чули.
Польові будні Держпраці.
Судова справа про використання цивільно-правових договорів у відносинах з фізичними особами
5-та група єдиного податку: «+» vs «-»
Маніпуляція як інвестпроект
Нові розміри штрафів за порушення трудового законодавства
Огляд практики Верховного Суду за 2018 р., пов’язаної з розмежуванням цивільно-правових та трудових відносин