Е-листки непрацездатності: чи помітні покращення?
В Україні вже декілька років активно здійснюються спроби запровадження та вдосконалення Електронного реєстру листків непрацездатності (далі – Реєстр). І ось, здавалося б, фінішна лінія. Уже з 01 жовтня1 медичні установи зобов’язані видавати виключно електронні листки непрацездатності.
Метою переходу на е-листки непрацездатності завжди зазначалось зменшення навантаження на лікарів та спрощення бюрократичної процедури для працівників. І дійсно, після запровадження е-листків, працівнику потрібен лише 1 візит до лікаря, а лікарю необхідно лише сформувати медичний висновок, а надалі система має працювати сама. Проте поки що система працює погано, що спричиняє низку проблем для роботодавців.
Про роботу з Реєстром ми писали в нашому матеріалі «Електронні листки непрацездатності вже діятимуть з 01 травня». Зараз же розглянемо конкретні проблеми та питання, що уже виникають у роботодавців при роботі з е-листками непрацездатності.
1. Про факт відкриття лікарняного та оформлення листка непрацездатності роботодавці мають дізнаватися самостійно
Жоден нормативно-правовий акт не зобов’язує працівника повідомляти роботодавця про відкриття е-листка непрацездатності.
Державні органи, зокрема Пенсійний фонд України (далі – ПФУ) і Фонд соціального страхування України, вважають, що роботодавці самостійно мають здійснювати щоденний/щотижневий моніторинг відкриття е-листків непрацездатності, адже вони мають необхідний доступ до інформації, розміщеної на сайті ПФУ. Але уявімо ситуацію, коли на підприємстві тисячі працівників, перевірка Реєстру щодо всіх них буде займати чималу кількість часу та трудових ресурсів.
Насправді роботодавцю мали б приходити сповіщення з сайту ПФУ про відкриття е-лікарняного та про зміну його статусу, але на практиці такого не відбувається, а тому роботодавець вимушений самостійно періодично перевіряти інформацію щодо е-листків непрацездатності на сайті ПФУ.
При цьому обов’язок роботодавця з розрахунку та оплати листка непрацездатності виникає тільки після його закриття, а тому пошук такого е-листка може здійснюватися роботодавцем виключно з метою перевірки його наявності в Реєстрі перед подальшими діями щодо його оплати. Перевірка е-листків непрацездатності також може бути доцільна, коли вирішується питання про звільнення працівника за прогул.
З огляду на відсутність законодавчо закріпленого обов’язку працівника повідомляти роботодавця про відкриття е-листка непрацездатності та для уникнення покладення на роботодавця тягаря моніторингу е-листків непрацездатності, рекомендуємо закріпити у внутрішніх правилах трудового розпорядку (або іншому локальному документі) обов’язок працівника повідомляти роботодавця про відкриття е-листка непрацездатності.
2. Відсутність необхідної інформації в Реєстрі ПФУ
Вкрай важливим для коректного відображення е-листка непрацездатності та отримання допомоги за період непрацездатності є наявність інформації про трудові відносини між роботодавцем і працівником у ПФУ. У випадку відсутності актуальної інформації Реєстр не буде коректно відображати дані, а тому е-листок непрацездатності не сформується або сформується з відображенням некоректної інформації.
Саме тут варто згадати, що з 2021 року роботодавці подають нову звітність «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» лише раз у квартал. Тобто інформація в Реєстрі про нового роботодавця/працівника з’явиться лише через 40 днів після звітного кварталу (строк для подачі звітності). Крім того, через неефективний обмін інформацією інформація від податкових органів про звільнення та/або працевлаштування працівників також вчасно не потрапляє до ПФУ.
Це стає причиною того, що за даними Реєстру вже звільнений працівник може відображатись як такий, що досі працює в колишнього роботодавця. Іншими словами, роботодавці бачать у своїх електронних кабінетах е-листки непрацездатності звільнених працівників. І навпаки, нові роботодавці не бачать в Реєстрі е-листки непрацездатності своїх нових працівників, а отже, і не можуть їх оплатити.
При цьому, проблеми роботи Реєстру визнає і сам ПФУ, проте поки що недоліків усунуто не було.
3. «Закриття» е-листка непрацездатності
Низка питань виникла у роботодавців і зі статусом «закритий» – цей статус присвоюється одразу після формування запису в Реєстрі. Це заплутало роботодавців, коли ж оплачувати такий е-листок непрацездатності, адже листок непрацездатності вважається виданим та готовим до сплати з наступного дня після дати закриття листка непрацездатності2.
Однак слід прояснити, що статус «закритий» пов’язаний з тим, що він уже містить дату закриття (прогнозовану дату, після якої відновиться працездатність працівника, або дату наступного огляду пацієнта). Тобто е-листок непрацездатності одразу і відкривається, і закривається.
Проте фактично листок непрацездатності буде закритий тільки після завершення періоду непрацездатності працівника. Тільки після цього е-листок вважається виданим, а роботодавець може здійснювати розрахунок допомоги і виплату працівнику.
4. Е-листок непрацездатності для сумісників
Паперовий листок непрацездатності виписувався на роботодавця за основним місцем роботи. Із запровадженням е-листків непрацездатності, інформацію з Реєстру про е-листок непрацездатності може отримати лише роботодавець за основним місцем роботи.
Якщо раніше роботодавці не за основним місцем роботи використовували копію листка непрацездатності, засвідчену підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи, то відповіді на питання, як робити зараз, немає. Одні роботодавці просто використовують роздруківку із Реєстру, інші вимагають у працівників підтвердити факт своєї тимчасової непрацездатності витягом з Реєстру, що виданий територіальними органами ПФУ в паперовій формі для кожного роботодавця окремо.
Наразі представники ПФУ обіцяють внести необхідні зміни в Реєстр, щоб е-листок непрацездатності працівника відображався в електронних кабінетах усіх роботодавців, з якими працівник перебуває в трудових відносинах на момент настання страхового випадку.
Отже, наразі створений Реєстр не виконує свою функцію належним чином та потребує значного вдосконалення. Звертаємо увагу, що у жовтні, після закінчення перехідного періоду, певні норми можуть бути доопрацьовані або змінені, а тому роботодавцям варто відстежувати такі зміни.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Перехідний період до 01 жовтня було продовжено наказом Міністерства охорони здоров’я від 01.06.2021 року № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки».
2До 01 жовтня, до закінчення перехідного періоду, е-листки непрацездатності вважаються виданими і стають готові до сплати через 5 днів після закриття.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)
Закон про відпустки та інші питання трудового законодавства: положення по-новому
ТОП-7 аргументів у спорі з Фондом соціального захисту інвалідів
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ
Інструкція дій при перевірках стану військового обліку
Інструкція дій при перевірках Державною службою з питань праці дотримання законодавства про працю
Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю: чи мають дотримуватися відокремлені підрозділи іноземних юридичних осіб?
Запровадження чергового податку-внеску на фонд оплати праці як демонстрація негараздів із працевлаштуванням осіб з інвалідністю
Призовний вік та бронювання призовників
Закінчення карантину: дії роботодавця
Новий Закон про колективні угоди та договори
Бронювання військовозобов’язаних працівників критично важливих підприємств