Марафон щодо подання інформації про кінцевих бенефіціарних власників. Старт – 11 липня!
11 липня 2021 р. набуде чинності Наказ Міністерства фінансів України про затвердження Положення про форму та зміст структури власності від 19 березня 2021 р. № 163 (далі – Наказ № 163), затверджений на виконання вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361).
Закон № 361-IX встановлює 3-місячний термін з дня набрання чинності Наказом № 163 для подання державному реєстратору інформації про кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) та структуру власності для переважної більшості юридичних осіб (за виключенням державних органів, органів місцевого самоврядування, громадських формувань, адвокатських об’єднань, релігійних організацій тощо).
Таким чином, з 11 липня 2021 р. по 11 жовтня 2021 р. юридичні особи, зареєстровані до 28 квітня 2020 р., зобов’язані подати інформацію про КБВ та структуру власності державному реєстратору.
Починаючи з 2022 р. необхідно буде підтверджувати відомості про КБВ на щорічній основі – протягом 14 календарних днів з дати державної реєстрації юридичної особи.
Раніше в нашому матеріалі за посиланням ми аналізували проект Наказу № 163, який був оприлюднений для обговорення на сайті Мінфіну, та зазначали про його істотні недоліки.
Бізнес-спільнота була незадоволена проектом Наказу № 163. Зокрема, Європейська Бізнес Асоціація зверталась до Міністра фінансів України із відповідним офіційним листом, в якому зазначала про невідповідність проекту Наказу вимогам Закону № 361 та неможливість юридичних осіб дотримуватися обов’язків стосовно розкриття структури власності в разі затвердження проекту Наказу в запропонованій редакції.
Однак, на превеликий жаль, Міністерством фінансів України не було враховано звернення бізнесу – в Наказі № 163 залишились ті ж самі суперечливі положення та вимоги.
На офіційному веб-сайті Мінфіну за посиланням оприлюднено зразки складання схематичного зображення структури власності. Також Міністерством юстиції України був виданий лист від 11 червня 2021 р. № 5178/8.4.4/32-21 «Щодо затвердження Положення про форму та зміст структури власності».
Втім, попри наявні зразки та роз’яснення Мін’юсту деякі практичні аспекти залишаються незрозумілими, зокрема, питання щодо обсягу підтверджуючих документів, які необхідно долучати до структури власності.
Відповідно до Наказу № 163, необхідно надавати як підтверджуючі документи по ланцюгу володіння від юридичної особи до останньої особи у ланцюгу (пункт 4), так і документи, що підтверджують можливість КБВ здійснювати вирішальний вплив на управління або діяльність юридичної особи (пункт 5). Нагадаємо, що такі вимоги Наказу № 163 суперечать положенням та цілям Закону № 361, відповідно до яких необхідно розкривати тільки ту інформацію, що допоможе встановити КБВ юридичної особи.
Наказ № 163 відповідає на питання, які це можуть бути документи за формою. Проте немає відповіді, щодо яких юридичних осіб необхідно подавати документи (з якою часткою володіння). Проілюструємо на прикладі проблематику питання:
Може бути 3 підходи щодо обсягу надання документів до структури власності у розглядуваному випадку, зокрема:
Варіант 1 – документи подаються тільки по тому ланцюгу, що веде до КБВ, адже саме ці документи дають можливість встановити КБВ. Отже, необхідною буде тільки виписка по LLC 4.
Варіант 2 – документи подаються по всіх юридичних особах, участь яких в юридичній особі є істотною в розумінні Закону № 361 («10 і більше відсотків статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі»). Отже, на доповнення до виписки по LLC 4 виписка має подаватись і по LLC 3 та LLC 5.
Варіант 3 – подаються документи по всіх юридичних особах в усіх ланцюгах, оскільки Наказ № 163 не говорить чітко про те, що документи подаються лише щодо юридичних осіб з участю 10 % і більше, і до того ж оперує поняттям «значний вплив», визначення якого відсутнє в законодавстві в принципі. Отже, подаються виписки по LLC 2-6.
Припускаємо, що державні реєстратори все ж таки будуть застосовувати варіант 2 у своїй практиці. Проте, не виключаємо, що будуть і інші трактування деякими державними реєстраторами вимог Наказу № 163.
У цьому матеріалі ми проілюстрували лише одне питання, яке може виникнути під час подачі структури власності державному реєстратору. Проте ще безліч питань повисли в повітрі.
Чи потрібно наносити на схему інформацію про осіб за ланцюгами володіння, що володіють часткою менше 10 %? Якщо керуватись здоровим глуздом, то ні, а якщо керуватись буквою Наказу № 163, то так. Офіційні зразки Мінфіна прямо не відповідають на це питання, хоча на деяких зразках можна побачити зазначення лише загальної кількості мінорітарієв без деталізації їх даних. Не ясно, що робити компаніям з трастом у структурі власності, які не погодяться надавати трастові угоди/декларації, оскільки це порушуватиме положення конфіденційності таких документів.
Сподіваємось, що Мінфін або Мін’юст все ж таки випустять роз’яснення, які допоможуть бізнесу виконати вимоги Закону № 361. У протилежному випадку, процес розкриття відомостей про КБВ обіцяє стати повним хаосом.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Повідомлення про розбіжності у відомостях про КБВ та / або структурі власності з ЄДР, виявлені СПФМ
Зміни до процедури подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників – новий Закон № 2571
Дочекалися! Термін подання інформації про бенефіціарів та структури власності продовжено на 9 місяців
Проект Наказу про затвердження Положення про форму та зміст структури власності – перший млинець нанівець
Перехід відповідальності після злиття та поглинання: як новому керівництву уникнути ризиків
Збільшення ризиків відповідальності керівників внаслідок закону про запобігання COVID-19
Юридичні особи повинні будуть оновити інформацію про кінцевих бенефіціарних власників
Парадокси законодавства щодо статутного капіталу товариств з обмеженою відповідальністю
З кінця 2018 року будь-яке виправлення в реєстрі компанії вимагає надання інформації щодо бенефіціарів
Персональна відповідальність керівника та інші важливі зміни в Кодексі з процедур банкрутства: аналіз деяких нововведень
Новели Кодексу з процедур банкрутства