Податок на виведений капітал (ПнВК) може бути введений лише для всіх платників
Економічна криза примушує владу шукати варіанти стимулювання розвитку бізнесу. І тут черговий раз згадали податок на виведений капітал. Але згадали, як завжди, – з обмеженим введенням для компаній із доходом до 200 млн грн. Ця ідея з обмеженим введенням ПнВК вже мусується з травня 2018 року і була народжена в середині Міністерства фінансів. Чому це погана ідея – обговорювалось також не раз. Але в світлі активізації цих розмов варто навести ще раз матеріал, який готувався ще у 2018 році.
1.
Одним із головних очікувань від введення ПнВК є збільшення інвестицій в економіку та в інфраструктурні проекти, що забезпечить більш швидкий ріст економіки. Якщо подивитися на прогноз МЕРТ економічного і соціального розвитку України на 2019-2021 роки (затверджені Постановою КМУ №546 від 11.07.2018 року), то вже з першого року введення ПнВК забезпечує додатковий приріст ВВП на рівні 1,2% з подальшим ефектом до 3,5% додаткового зростання за рахунок мультиплікаційного ефекту. Очікується, що в перший рік роботи ПнВК за рахунок невиплаченого в бюджет податку на прибуток в економіку буде проінвестовано приблизно 31 млрд грн.
Сценарії: 1 – базовий, 2 – з ПнВК, 3 – негативний, як варіант сценарію 1
Однак основним інвестором виступить саме великий бізнес, який є основним платником податку на прибуток. Нагадаємо ситуацію з виплатою податку на прибуток:
Таким чином, негайний ефект для економіки у зв’язку із введенням ПнВК може мати місце лише за рахунок великих платників податків. Для МСБ ПнВК створює умови для укріплення і росту, але це перспектива для росту ВВП країни в майбутньому.
2.
З України щорічно виводиться близько 11 млрд дол. без належного оподаткування. Такі операції здійснюють великі компанії, які вдало навчилися використовувати оптимізаційні можливості податку на прибуток. Основна з них – це накопичення збитків (70 % курсові різниці) і подальша оптимізація за рахунок цих збитків. Про це свідчить наступна статистика:
Використовуючи накопичені збитки, великі компанії здійснюють зовнішньоекономічні операції за заниженими цінами (ефект від правил ТЦУ (трансфертного ціноутворення) нівелюється). Саме великі компанії здійснюють виплати пасивного доходу з оподаткуванням за ставкою 0% таких виплат (ефект від використання конвенцій про уникнення подвійного оподаткування). Як приклад, тільки одна велика компанія в першому кварталі 2018 року, перебуваючи на єдиному податку 4-ї групи, виплатила за кордон дивідендів на суму понад 30 млрд грн з оплатою 0% податків. У той же час, законопроект про ПнВК передбачає оподаткування таких випадків за ставкою 15%.
Таким чином, збереження податку на прибуток для великих компаній збереже податкові «діри» і законні можливості для необґрунтованого зниження суми податку.
3.
Одна із схем податкової оптимізації, про яку постійно говорить влада, – це використання середнім бізнесом платників єдиного податку шляхом дроблення свого бізнесу або купівлі фіктивних послуг у таких платників. Чому в такому випадку влада не бачить ризики, що така ж ситуація може виникнути з використанням МСБ, який перейшов на ПнВК, великими компаніями, що залишилися на податку на прибуток. З іншого боку, МСБ на ПнВК почне використовувати великі компанії для виведення коштів за кордон, оскільки у великих компаній на податку на прибуток збережуться сьогоднішні схеми безподаткового виведення капіталу за кордон. Встановлення обмежень на операції між МСБ і великими компаніями для уникнення можливих схем призведе до значного ускладнення адміністрування. У лютому 2017 року Мінфін надав експертам МВФ свою схему роботи податку на розподілений прибуток, яка передбачала контроль між платниками податку. Така схема була розкритикована у звіті МВФ. Аналог такого контролю доведеться вводити і у випадку, якщо лише МСБ перейде на ПнВК.
4.
Однією із головних переваг ПнВК є система, яка передбачає відсутність контролю операцій між платниками податку. Усі платники – це єдиний «бізнес-гаманець». Виведення грошей з цього гаманця за передбаченими в законопроекті каналами = оподатковувана операція. Таким чином, введення ПнВК призведе до значного скорочення контрольованої інформації з боку податкових органів. У свою чергу, це дає можливість скоротити чисельність працівників податкових органів. З іншого боку, це дозволяє збільшити кількість персоналу, задіяного у перевірці трансфертного ціноутворення (ТЦУ), і якість перевірок ТЦУ за рахунок підвищення уваги до таких перевірок.
У той же час, великі компанії здійснюють більшу кількість операцій, ніж МСБ. Відповідно збереження великих компаній на податку на прибуток призведе до збереження сьогоднішньої ситуації практично на тому ж рівні, що нівелює очікуваний у питаннях адміністрування ефект від ПнВК.
5.
За заявами співробітників ДФС, податкова сьогодні не витрачає достатньо зусиль для виявлення реальних схем розмивання податкової бази (що може бути виявлено під час перевірок в рамках ТЦУ). Часто перевірки зводяться до фіксації в актах перевірок надуманих порушень, що збільшує завантаження судів спорами, збільшує адміністративне навантаження на бізнес і погіршує інвестиційний потенціал України. Збереження податку на прибуток для великих компаній збереже проблему сьогоднішнього адміністрування цього податку.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Повернути українців: чи дійсно влада цього хоче?
Тотальне спрощення ведення бізнесу
Податкова частина Дія Сіті – в аспекті податку на виведений капітал
Податковий «набір» «Дія Cіті» для IT-індустрії прийнятий всупереч поточним обіцянкам МВФ, але принаймні на часткове виконання передвиборчих обіцянок
ПнВК та індекс економічної свободи
Податок на виведений капітал + BEPS
Все, що нам потрібно – СВОБОДА!
Податок на виведений капітал 2019 — leave them, kids, alone
Залиште нас у спокої. Як податок на виведений капітал змінить поведінку бізнесу
Податок на прибуток: перешкода для росту ВВП
Чому варто приймати податок на виведений капітал, а не просто продовжувати боротися з корупцією і виховувати/підвищувати кваліфікацію податкової, як досі