+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Звітуємо з ТЦУ за 2020 р.: що Вам ще потрібно знати

автори: Іван Шинкаренко, Вікторія Шевченко, Карина Гасимова

19 лютого, 2021 Ексклюзив

2020 р., як і початок 2021 р., приніс платникам податків багато сюрпризів. Не минулось, звісно, і без змін, які стосуються питання регулювання трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) в Україні. Короткий огляд останніх нововведень, які мають бути враховані платниками податків вже під час звітування з ТЦУ за 2020 р., надаємо до Вашої уваги.


Зміни щодо надання обґрунтування економічної доцільності і наявності ділової мети


Законом України № 1117 від 17.12.2020 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» (далі – Закон № 1117) передбачено зміни до змісту Документації з ТЦУ платника податку. Зокрема, відповідно до пп. 39.4.6 ПК України, відтепер надавати обґрунтування економічної доцільності та наявності ділової мети потрібно і щодо операцій з товарами на додачу до операцій, предметом яких є роботи (послуги), нематеріальні активи, інші предмети господарських операцій, відмінні від товарів.


Крім того, вказаним Законом № 1117 законодавець поширив таку вимогу щодо надання обґрунтування також на операції продажу товарів, робіт (послуг), нематеріальних активів, інших предметів господарських операцій, відмінних від товарів. На практиці це означає, що платники податків тепер зобов’язані надавати обґрунтування економічної доцільності і наявності ділової мети фактично щодо усіх своїх контрольованих операцій.



За результатами аналізу поданого обґрунтування, у разі недоведеності (на думку контролюючого органу) економічної доцільності таких операцій і відсутності ділової мети, контролюючий орган має право діяти, обираючи один із двох запропонованих варіантів:


  • Замінити операцію альтернативним варіантом, реально доступним для кожної із сторін операції, з метою визначення умов договору (контракту), які у такому б випадку погоджувалися сторонами. Надалі відповідність умов такої альтернативної операції принципу «витягнутої руки» визначатиметься з урахуванням вимог пункту 39.3 ПК України. При цьому, визначаючи альтернативні варіанти для операції, реально доступні для кожної із сторін угоди, буде враховуватися, чи були інші реалістичні варіанти, доступні для будь-якої із сторін, що привели б до вигіднішого економічного ефекту, якби така сторона укладала угоду з непов’язаними особами замість укладання угоди з пов’язаними особами.

  • Не врахувати (не визнати) таку контрольовану операцію. У такому випадку фінансовий результат до оподаткування платника податків збільшується у порядку, передбаченому абзацом першим пп. 140.5.21 п. 140.5 ст. 140 ПК України (тобто на суму операції, яку контролюючий орган не враховує (не визнає) внаслідок відсутності економічної доцільності і ділової мети) і обов’язок здійснення коригування фінансового результату покладається на контролюючий орган.


При цьому обов’язок доведення, що (1) комерційні та/або фінансові характеристики контрольованої операції, визначені згідно з фактичними діями сторін операції та фактичними умовами її проведення, відрізняються від умов, що застосовуються між непов’язаними особами з урахуванням наявності розумної економічної причини (ділової мети) у зіставних обставинах, а також що (2) непов’язані особи, які діють у зіставних умовах та ведуть себе комерційно раціонально з урахуванням альтернативних варіантів, реально доступних для кожної із сторін угоди, не вступали б у таку контрольовану операцію, також покладається на контролюючий орган.


Як бачимо, системний аналіз Закону № 1117 дозволяє говорити про введення нової «умови», яка має бути врахована платником податків під час підготовки Документації з ТЦУ і яку буде використовувати для доведення своєї позиції контролюючий орган – наявність реально доступних альтернативних варіантів здійснення контрольованої операції (тобто неконтрольованих операцій). Дане уточнення є важливим з огляду на те, що зміни, внесені Законом № 466-ІХ від 16.01.2020 р., давали неясність щодо методики обґрунтування економічної вигоди, яка отримується в результаті здійснення контрольованої операції.


А як щодо документацій, підготовлених за попередні звітні періоди?


...

 

Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.

Перегляди 1239

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Суд першої інстанції відмовив податковій у кваліфікації витрат як управлінських (таких, що не мають ділової мети) 10 липня, 2024    54

Зрештою Верховний Суд визнав, що застосування порівняльного аналізу ТЦУ було правильним (справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл») 11 квітня, 2024    148

Справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл» проти ГУ ДПС в Одеській області: після нового розгляду Верховний Суд все ж остаточно відмовив податківцям у «креативному» застосуванні методу чистого прибутку 01 березня, 2024    455

Важлива судова практика з ТЦУ: касаційна скарга податкової знову (частково) задоволена Верховним Судом – чому справа є важливою та які вагомі нюанси не враховані? 13 листопада, 2023    644

Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд 18 вересня, 2023    265

«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити? 03 серпня, 2023    894

Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення 06 лютого, 2023    606

Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн 09 листопада, 2022    1001

Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання 05 жовтня, 2022    1251

Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ 19 листопада, 2021    792

Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів 01 жовтня, 2021    1317

Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін 16 червня, 2021    2299

Прокоментувати