Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)
Обов’язок вести військовий облік передбачений ч. 5 ст. 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», яка передбачає, що:
«5. Персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи або навчання та покладається на керівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій і закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності».
Деталізація такого обов’язку врегульована Постановою Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) від 30 грудня 2022 р. № 1487 (далі – Постанова № 1487)1. Далі у цій статті ми зупинимось на основних положеннях Постанови № 1487, на які варто звернути увагу роботодавцям.
1. ПОРЯДОК ВЕДЕННЯ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ
1.1. Перевірка військово-облікових документів під час прийняття на роботу
У п. 20 Постанови № 1487 вказано, що військовий облік ведуть на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.
Відповідно до п. 34 Постанови № 1487:
«34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:
(1) перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. (2) Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів».
Ця норма відповідає Кодексу законів про працю України (ст. 24), який передбачає обов’язок подати роботодавцю військово-обліковий документ при укладенні трудового договору. Прийняття на роботу особи без військово-облікового документа є порушенням як правил ведення військового обліку, так і норм трудового законодавства. Проте таке порушення не означає, що трудовий договір є неукладеним.
1.2. Ознайомлення працівників з правилами військового обліку
У п. 19 Постанови № 1487 передбачено, що підприємства виготовляють друкарським способом правила військового обліку і вивішують їх на видному місці в загальнодоступних приміщеннях. Аналогічна норма містилася і в попередньому порядку.
Встановлений обов’язок підприємства доводити Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (Додаток 2) до призовників, військовозобов’язаних та резервістів під особистий підпис під час прийняття на роботу (п. 34 Постанови № 1487).
1.3. Повідомлення про прийняття / звільнення з роботи
Роботодавець зобов’язаний у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу або звільнення з роботи надавати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) повідомлення за Додатком 4 до Постанови № 1487 «Повідомлення про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів».
Звертаємо увагу, що семиденний строк відраховується саме з моменту видачі наказу, а не фактичного дня прийняття на роботу чи звільнення.
1.4. Повідомлення про відповідальних за організацію та ведення військового обліку
Підприємство має подати повідомлення відповідно до Додатка 1 до п. 13 Постанови № 1487 у семиденний строк з дати видання наказу про призначення або звільнення (увільнення) керівників та інших осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку.
1.5. Форма персонального військового обліку
Персональний військовий облік працівників ведеться за формою, встановленою Додатком 5 до Постанови № 1487 (список персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів).
(1) Формування списків персонального військового обліку
Списки персонального військового обліку складаються підприємствами окремо за такими групами:
- перша – список персонального військового обліку військовозобов’язаних (резервістів) офіцерського складу;
- друга – список персонального військового обліку військовозобов’язаних (резервістів) рядового, сержантського та старшинського складу;
- третя – список персонального військового обліку військовозобов’язаних та резервістів з числа жінок;
- четверта – список персонального військового обліку призовників.
Відповідно до п. 37 Постанови № 1487 до списків кожної групи формується справа, у якій зберігаються копії військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Також зауважимо, що копії військово-облікових документів громадян, які не досягли граничного віку перебування в запасі та були виключені з військового обліку, необхідно зберігати в окремій справі (п. 38 Постанови № 1487).
П. 40 Постанови № 1487 містить обов’язок підприємств складати такі списки та відомості оперативного обліку щороку до 25 січня:
«40. Щороку до 25 січня (станом на 1 січня) списки персонального військового обліку та відомості оперативного обліку підписуються керівником державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, а також особою, відповідальною за ведення військового обліку, та реєструються в установленому порядку в службі діловодства таких органів, підприємств, установ, організацій».
Крім того, у випадку зміни певних даних працівників, щодо яких ведеться військовий облік, відповідні зміни мають бути внесені у списки персонального військового обліку протягом 5 днів з дня подання роботодавцю відповідних документів про зміну даних.
Отже, обов’язок підприємства напряму пов’язаний із тим, чи працівник повідомить про зміну своїх персональних даних та надасть відповідні документи. Наразі п. 8 ч. 1 Додатку 2 до Постанови № 1487 для військовозобов’язаних передбачено обов’язок повідомляти про зміну даних лише органи, в яких вони перебувають на військовому обліку. Тобто, якщо підприємству невідомо про зміну персональних даних працівника, то підприємство і не має обов’язку повідомляти про них.
(2) Звіряння даних списків персонального військового обліку з ТЦК
Зазначимо, що підприємство не має обов’язку подавати вищезазначені списки до ТЦК після їх складання або внесення змін до них.
П. 34 Постанови № 1487 передбачає лише, що підприємства не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами ТЦК.
Звіряння даних списків з обліковими даними документів ТЦК здійснюється відповідно до графіка звіряння, затвердженого розпорядженням голови відповідної районної, районної у м. Києві та Севастополі держадміністрації, міського голови (п. 46 Постанови № 1487).
Сам процес звіряння передбачає таке:
- у випадку звіряння даних списків персонального військового обліку (копій військово-облікових документів) з обліковими документами місцевого (за місцем знаходження підприємства) ТЦК – прибуття відповідних осіб підприємства до відповідного ТЦК для проведення звірки;
- у випадку звіряння даних списків персонального військового обліку (копій військово-облікових документів) з обліковими документами ТЦК, що розташований на території іншої адміністративно-територіальної одиниці – надсилання у двох примірниках витягів із списків персонального військового обліку, а також копій військово-облікових документів.
Тобто у підприємства немає обов’язку подавати списки або з’являтися у ТЦК за власною ініціативою (до того, як підприємство буде внесене у графік звіряння).
Звертаємо увагу, що Постанова № 1487 не уточнює, як відбувається доведення графіків звіряння до підприємств. Проте виходимо з того, що виклик підприємства для звіряння все ж таки має відбуватись у письмовій формі та з наданням певного часу на підготовку.
1.6. Списки громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць
Водночас п. 34 Постанови № 1487 на підприємство покладено обов’язок складення і подання щороку до 01 грудня до ТЦК списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (форму встановлено Додатком 6 до Постанови № 1487).
Громадяни, які підлягають приписці до призовних дільниць, є допризовниками (ч. 9 ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу»). До такої категорії належать юнаки, яким у рік приписки виповнюється 17 років.
Якщо такої категорії працівників у підприємства немає, все одно потрібно повідомляти про це ТЦК.
1.7. Повідомлення про зміну даних
П. 34 Постанови № 1487 передбачає не тільки внесення змін у списки персонального військового обліку (у випадку зміни даних військовозобов’язаних працівників, як зазначено вище), а також повідомлення ТЦК про зміну таких облікових даних (форму повідомлення встановлено Додатком 4 до Постанови № 1487).
Таке повідомлення має надсилатися до 05 числа місяця, наступного за тим, у якому відбулися відповідні зміни. Тобто повідомлення подається лише у разі наявності зміни даних.
1.8. Подання відомостей на вимогу ТЦК
Підприємство також зобов’язане подавати відомості про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть, на вимогу ТЦК. Постанова № 1487 не встановлює строку для надання відомостей на вимогу ТЦК або інших деталей, тому ми рекомендуємо керуватись тут загальним «розумним» строком в 1 місяць з моменту отримання запиту.
2. ОБЛІК ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНИХ ЖІНОК
Відповідно до п. 11 ст. 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних.
До 18 травня 2024 р. у Постанові № 1487 існувала норма, за якою жінки, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю та не перебували на військовому обліку у відповідних ТЦК (не отримували військово-обліковий документ), могли працевлаштовуватися як невійськовозобов’язані до кінця 2026 року. Внаслідок змін з 18 травня 2024 р. такі жінки мають перебувати на військовому обліку та можуть працевлаштовуватись лише як військовозобов’язані.
Однак і тут є певні обов’язки, покладені на роботодавця. Роботодавець має повідомити ТЦК про працевлаштованих на підприємстві жінок, які здобули освіту за медичною або фармацевтичною спеціальністю і не перебувають на військовому обліку. Строку та окремої форми для такого повідомлення не передбачено Постановою № 1487, тож Підприємство може зробити це в довільній формі.
Також з 01 жовтня 2023 р. жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною у переліку, затвердженому Міністерством оборони України (Наказ Міністерства оборони України від 11 жовтня 2021 р. № 313), беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їх бажанням.
3. БРОНЮВАННЯ
Ст. 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначає наступну категорію підприємств, за якими можуть бути заброньовані військовозобов’язані, які там працюють:
«4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України».
Постановою КМУ від 27 січня 2023 р. № 76 (в редакції Постанови КМУ від 05 червня 2024 р. № 650) «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» затверджено:
- Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану;
- Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Також 17 липня 2024 р. була запущена послуга електронного бронювання працівників через Портал Дія. Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг затверджений Постановою КМУ від 05 червня 2024 р. № 650.
Таким чином, наразі функціонує паперове та електронне бронювання.
Детальніше щодо бронювання військовозобов’язаних працівників можна ознайомитись у наших матеріалах:
- «Бронювання працівників через Портал Дія: з якими проблемами вже стикнувся бізнес»;
- «Бронювання через Портал Дія»;
- «Зміни до процедури бронювання військовозобов’язаних»;
- «Бронювання військовозобов’язаних працівників критично важливих підприємств»;
4. ВІДПОВІДАЛЬНІ ОСОБИ ЩОДО ВЕДЕННЯ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ
4.1. Відповідальні особи
Відповідно до п. 8 Постанови № 1487, за організацію військового обліку відповідає керівник підприємства, а вже веденням військового обліку займаються працівники служби персоналу, служби управління персоналом.
Якщо таких відділів чи осіб немає, то положення Постанови № 1487 передбачають, що ведення військового обліку покладається на особу, яка веде облік працівників (нею може бути, наприклад, бухгалтер).
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи власне за не уточнення даних військовозобов’язаними до 16.07.2024 р. – НЕ застосовуються?
Відповідальність посадових осіб підприємств за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію – судова практика
Судова практика у справах про притягнення до відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію
Закон про відпустки та інші питання трудового законодавства: положення по-новому
ТОП-7 аргументів у спорі з Фондом соціального захисту інвалідів
Cвавілля ТЦК у контексті затримання військовозобов’язаних: відповідальність представників ТЦК та алгоритми дій
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ
Інструкція дій при перевірках стану військового обліку
Інструкція дій при перевірках Державною службою з питань праці дотримання законодавства про працю
Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю: чи мають дотримуватися відокремлені підрозділи іноземних юридичних осіб?
Запровадження чергового податку-внеску на фонд оплати праці як демонстрація негараздів із працевлаштуванням осіб з інвалідністю
Призовний вік та бронювання призовників