Дякуємо, що не 31-го! Кабмін затвердив перелік сировинних товарів, на які поширюватимуться нові спецправила ТЦУ
Кабінет Міністрів України (далі – КМУ) Постановою від 09.12.2020 року № 1221 «Про затвердження переліку сировинних товарів та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 616» (далі – Постанова) затвердив перелік сировинних товарів під нові правила трансфертного ціноутворення.
Постанова прийнята на виконання нових спецправил ТЦУ щодо сировинних товарів, а саме абзацу другого пп. 39.3.3.4 пп. 39.3.3 п. 39.3 ст. 39 Податкового кодексу України (далі – ПК України), який передбачає:
«Для цілей цього підпункту під сировинними товарами розуміються товари, для яких непов’язані особи у якості орієнтира (еталона) для встановлення ціни неконтрольованих операцій використовують котирувальні ціни. Перелік сировинних товарів визначається Кабінетом Міністрів України».
Новоприйнята Постанова починає діяти з 01.01.2021 року, а безпосередньо з повним переліком сировинних товарів можна ознайомитись за посиланням.
Із прийняттям Постанови було визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 р. № 616 «Про затвердження переліку товарів, що мають біржове котирування, та світових товарних бірж для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу “витягнутої руки”» (далі – Постанова № 616), що є логічним, адже спеціальних правил ТЦУ для біржових товарів на рівні закону вже немає.
При аналізі текстів нової Постанови та Постанови № 616, що встановлювала перелік біржових товарів, звернули увагу на те, що у тексті нової Постанови не з’явились такі товари із Постанови № 616, як кардамон, насіння коріандру, насіння гірчиці тощо. Водночас за новою Постановою нові спецправила поширюватимуться на такі товари, як добрива мінеральні або хімічні, олії соняшникова або сафлорова та їх фракції сирі, сірка всіх видів та ін., що раніше не потрапляли під дію правил для біржових товарів.
Нагадаємо, що із прийняттям Закону № 466 від 23.05.2020 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» статтю 39 ПК України було доповнено підпунктами наступного змісту:
«39.3.3.4. Для контрольованих операцій з сировинними товарами встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу “витягнутої руки” здійснюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, оприлюднює рекомендований (невиключний) перелік джерел інформації для отримання котирувальних цін на своєму офіційному веб-порталі до початку звітного року.
39.3.3.5. Платник податків, що здійснює контрольовані операції із сировинними товарами, повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про укладення відповідного договору (контракту) за формою та в порядку, передбаченими підпунктом 39.3.3.3 підпункту 39.3.3 цього пункту.
Направлення платником такого повідомлення є підтвердженням того, що узгодження суттєвих умов договору (контракту), зокрема характеристик та ціни товарів, обсягу, умов постачання, оплати та відповідальності, здійснювалося сторонами контрольованої операції на момент укладення такої угоди.
39.3.3.7. У разі якщо для порівняння ціни контрольованої операції із сировинними товарами використовувався діапазон котирувальних цін, зазначений у джерелі інформації, мінімальне та максимальне значення такого діапазону відповідає мінімальному та максимальному значенню діапазону цін для цілей підпункту 39.3.2.3 підпункту 39.3.2 пункту 39.3 та підпункту 39.5.4 пункту 39.5 цієї статті».
Відповідно, платник податку, при здійсненні контрольованих операцій з сировинними товарами, має враховувати наступні фактори: 1) необхідність повідомити контролюючі органи про укладення відповідного договору (контракту) із сировинними товарами, що, по суті, буде свідчити про узгодження суттєвих умов договору сторонами контрольованої операції; 2) обов’язок провести аналіз контрольованої операції із сировинними товарами за методом порівняльної неконтрольованої ціни (або, у випадку застосування іншого методу, надати передбачене відповідним підпунктом ПК України обґрунтування); 3) при застосуванні методу порівняльної неконтрольованої ціни у відповідних випадках використовувати джерела інформації для отримання котирувальних цін, які «рекомендуватимуться» центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
З огляду на вищенаведене, станом на сьогодні, відкритими залишаються питання:
- які саме джерела слід використовувати для отримання котирувальних цін на сировинні товари, адже постанову Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 року № 616 визнано такою, що втратила чинність?
- які саме форму та порядок потрібно використовувати для повідомлення про укладення відповідного договору (контракту) із сировинними товарами?
Відповідь на ці питання вже частково надана Міністерством фінансів України, оскільки вказаний орган виконавчої влади на офіційному сайті вже оприлюднив певні проекти наказів для обговорення, зокрема:
- Проект наказу «Про затвердження форми та Порядку подання Повідомлення про укладання форвардного, ф’ючерсного контракту або контракту на здійснення операцій з сировинними товарами». Посилання на Порядок та посилання на Повідомлення.
- Проект наказу «Про внесення змін до форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції», де додаток до Звіту про контрольовані операції «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» доповнено графами 26 та 27, що стосуються використаних джерел інформації. Зокрема, доповнено графами 26 «Код(и) типу джерела» та графою 27 «Назва(и) джерела (джерел) інформації». Посилання на Форму та посилання на Порядок.
Також наразі ми очікуємо на рекомендований (невиключний) перелік джерел інформації для отримання котирувальних цін. Оскільки такий перелік Державна податкова служба України має опублікувати на своєму офіційному веб-порталі до початку звітного року, платникам податків є всі підстави очікувати черговий «подарунок під ялинку» наприкінці буремного 2020 року.
Оновлення: Рекомендований (невиключний) перелік джерел інформації для отримання котирувальних цін вже було оприлюднено Державною податковою службою України на офіційному веб-порталі 30 грудня 2020 року. Посилання на Перелік джерел інформації.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Зрештою Верховний Суд визнав, що застосування порівняльного аналізу ТЦУ було правильним (справа «Олімпекс Купе Інтернейшнл»)
Важлива судова практика з ТЦУ: касаційна скарга податкової знову (частково) задоволена Верховним Судом – чому справа є важливою та які вагомі нюанси не враховані?
Необґрунтованість порівняльного аналізу ТЦУ: Верховний Суд України передав справу на повторний розгляд
«Масовані» запити щодо застосування 30 % коригування з податку на прибуток. Що не так і що робити?
Війна – це не привід ігнорувати дотримання вимог щодо трансфертного ціноутворення
Finally! Україна приєдналась до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн
Свіже рішення Верховного Суду щодо правил ТЦУ: нові підходи до застосування методу ПНЦ, щодо яких, на жаль, залишились питання
Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ
Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів
Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін
Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків