Про що свідчить статистика ПДВ?
Олександр Шемяткін
Партнер КМ Партнери
Сальдо ПДВ (різниця між ПДВ, сплаченим до бюджету, та ПДВ, відшкодованим з бюджету) станом на 01 вересня 2020 року складало 234,48 млрд грн проти 233,31 млрд грн на 01 вересня 2019 року (всі наведені дані щодо ПДВ використані із сайту Державного казначейства та ДПС).
Скорочення економіки у 2020 році склало 4,5 %1. У такому випадку сальдо ПДВ у 2020 році мало б складати 226,59 млрд грн (233,31 – 4,5 % = 222,81*101,7 % (індекс споживчих цін)). Але складає 234,48 млрд грн. За чий же рахунок свято на 6,72 млрд грн?
ДПС стверджує, що приріст сальдо ПДВ – за рахунок наведення ладу з системою адміністрування ПДВ. Але в чому саме був наведений лад?
Дивимось на надходження по митниці: на 01 вересня 2019 року – 181,65 млрд грн, а станом на 01 вересня 2020 року – 160,61 млрд. Якщо ж застосувати ті самі 4,5 % падіння, то надходження ПДВ на митниці мали б складати 176,41 млрд грн (181,65 – 4,5 % = 173,47*101,7 % (індекс споживчих цін)). Де ж загубились 15,8 млрд грн (176,41 – 160,61) на митниці?
Що ж означає втрата 15,8 млрд грн на митниці під час зростання сальдо ПДВ на 6,72 млрд (з урахуванням падіння економіки та індексу інфляції)? Означає, що ДПС змогла навести лад в системі ПДВ вже на 22,5 млрд грн (6,72 млрд + 15,8 млрд).
Невже все це результат подолання вкидання в систему фіктивного ПДВ? Аж на 22,5 млрд грн?
Але є й інша статистика.
Наприклад, сума відшкодування ПДВ станом на 01 вересня 2019 року склала 105,48 млрд грн, а станом на аналогічну дату 2020 року – 92,76 млрд грн. Якщо застосувати відсоток падіння економіки та індекс інфляції, то у 2020 році мало б бути 102,44 млрд, а маємо 92,76 млрд. Тобто в 25 млрд покращення сидить 10 млрд затриманого відшкодування (напевно, за рахунок перевірок законності відшкодування та відправлення платника ПДВ до суду доводити неправомірність вимог ДПС).
Станом на 01 вересня 2019 року було заявлено нові суми до бюджетного відшкодування в сумі 98,91 млрд грн, а у 2020 році 84,03 млрд. Якщо застосувати ті ж самі 4,5 % падіння та індекс інфляції, то у 2020 році мало б бути заявлено 96 млрд грн. Тобто маємо ще 12 млрд грн покращення адміністрування ПДВ з боку ДПС. Що ж це за 12 млрд? Напевно, це і є сума заблокованих податкових накладних. До речі, статистику із сумами заблокованих податкових накладних знайти не вдалося.
Що маємо у підсумку?
Прокредитований платниками ПДВ бюджет на 10 млрд грн затриманого відшкодування з ПДВ та ще 12 млрд грн за рахунок заблокованих податкових накладних, це якщо рахувати, що у випадку блокування ПДВ сплачується один раз. Насправді сплачується два і навіть, за певних обставин, три рази (за рахунок показника S-перевищення, який зменшує ліміт для реєстрації податкових накладних, що вимагає додаткової сплати коштів на спецрахунок ПДВ). Тобто за рахунок заблокованих податкових накладних на 10 млрд грн бюджет кредитується не на 10 млрд грн, а на значно більші суми.
Із наведеного можна припустити, що із 22,5 млрд грн «перемоги» ДПС у системі адміністрування ПДВ принаймні 22 млрд грн – це кошти, неправомірно вилучені у платників податків та економіки. І до цього слід додати суми, які зависають на спецрахунках ПДВ. А це – ще мільярди гривень. При цьому, одночасно мільярди гривень митного ПДВ гуляють по «гаманцях».
Можна сперечатися із конкретними цифрами, але навряд чи можна посперечатися із висновком – без використання даних щодо сум заблокованих податкових накладних та сум затриманого бюджетного відшкодування приведення ДПС даних щодо значення сальдо ПДВ як показника наведення ладу з ПДВ – є маніпуляцією.
Як ДПС може спростувати наведені розрахунки? Виключно надавши інформацію щодо:
- суми заблокованих податкових накладних (помісячно),
- суми зупиненого бюджетного відшкодування (помісячно).
Уже сьогодні є зрозумілим, що назріли зміни до Податкового кодексу, які будуть передбачати, що у випадку блокування податкової накладної податкові зобов’язання у податковій декларації за такою заблокованою податковою накладною не відображаються до моменту розблокування податкової накладної. От тоді і можна буде побачити реальну картину з наведенням ладу у системі адміністрування ПДВ.
Примітки:
1Економічна Правда «Падіння економіки в Україні не є критичним – ЄБРР».
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Строки звернення з позовом про стягнення «старого» бюджетного відшкодування з ПДВ: врахування правової позиції Верховного Суду чи «гра у кості»?
Строки стягнення бюджетного відшкодування з ПДВ: що змінилося після рішення Великої Палати Верховного Суду?
Юлія Кривомаз виступила на онлайн-заході Комітету АПУ «Проблемні питання ПДВ»
Верховна Рада прийняла законопроект № 4184: «податок на Google» та інші важливі зміни
Президент підписав Закон, що знижує ставку ПДВ для сільгосппродукції
Огляд ПДВ-змін у законопроекті 4184, або не Google єдиним
Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити?
КМ Партнери разом з бізнесом протистоїть «драконівським» штрафам за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних
Відшкодування іноземного ПДВ
Війна – фігня, маневри головніше? (або чому реєстрація податкової накладної важливіша за сплату податку?)
Податок на додану вартість (ПДВ): що не так і що робити?