+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Податкова реформа і скасування ЄСВ

06 листопада, 2019 Блог

Alexander Shemiatkin_

Олександр Шемяткін

Партнер КМ Партнери

Нарешті на порядок денний виноситься (зокрема, МЕРТ) пропозиція розглянути скасування ЄСВ на кшталт того, як це було зроблено в Грузії. У зв’язку з цим подаємо відповідні напрацювання з цього питання принагідно України. Нижче розрахунки і пропонована дорожня карта, якими раді поділитися.

Яка мета скасування ЄСВ:

  • створення конкурентних умов порівняно з європейськими країнами для ведення бізнесу в Україні;
  • зменшення відтоку працівників закордон;
  • детінізація зарплат та економіки;
  • вирішення питання з дефіцитом пенсійного фонду;
  • зменшення перерозподілу відсотку ВВП через публічні фінанси;
  • створення умов для запуску накопичувальної пенсійної системи.

Який ефект можна очікувати від скасування ЄСВ:

  • зростання ВВП на рівні 1,5-2 %;
  • збільшення надходження до бюджету (зростання ВВП та детінізація);
  • створення умов для переходу на добровільну накопичувальну пенсійну систему;
  • зменшення отримувачів субсидій у зв’язку з детінізацією зарплат;
  • зменшення відсотку ВВП, що перерозподіляється через публічні фінанси на 6 %.

Дорожня карта скасування ЄСВ

Крок 1️.

  • Обмеження бази для нарахування ЄСВ на рівні 2-х мінімальних заробітних плат.
  • Спрямування всіх коштів, що сплачуються у вигляді ЄСВ, до держаного бюджету.
  • Перехід на виплату всіх пенсій із державного бюджету (такі пенсії стають соціальною допомогою).
  • Ліквідація фондів соціального страхування з перекладанням функцій фондів на суб’єктів господарювання, державні органи та бюджет.
  • Ліквідація пенсійного фонду з переданням функцій із розрахунку пенсій та обліку до Мінсоцполітики.
  • Запуск добровільної накопичувальної системи пенсійного страхування (сплачується працівником за рахунок отриманого доходу. Така поведінка стимулюється зменшенням бази нарахування ПДФО на суму, сплачену як накопичувальне страхування).
  • Ліквідація центрів зайнятості.
  • Врахування збільшення надходження від ПДФО у зв’язку зі скасуванням ЄСВ при виплаті дотацій до місцевих бюджетів.

Наслідки Кроку 1 – зменшення надходження до бюджету на рівні 45 млрд грн (за консервативними розрахунками).

Компенсатори:

  • ліквідація фондів соціального страхування – економія на рівні від 15 млрд грн і вище;
  • ліквідація пенсійного фонду – економія на рівні від 3 млрд грн;
  • виведення податку на землю з переліку податків, які не сплачуються на єдиному податку, – 8 млрд грн;
  • зміна підходу у розрахунку субсидій для місцевих бюджетів шляхом врахування доходу від податку на землю в сумі, що може бути отримана місцевими бюджетами, а не в сумі, що отримується за фактом (збільшує ефективність контролю на місцевому рівні та припиняє корупційну роздачу пільг із податку на землю) – дає економію бюджету від 20 млрд грн.

Додаткові компенсатори:

  • детінізація зарплат оформлених працівників – до 10 млрд грн надходжень у вигляді ПДФО;
  • детінізація зарплат неоформлених працівників – до 0,5 % ВВП надходжень у вигляді ПДФО.

Перекладання функцій фондів соціального страхування у зв’язку з їх ліквідацією:

  • лікарняні – в повному обсязі на роботодавця;
  • втрата працездатності – обов’язкове страхування (у страхових компаніях) професій, віднесених до високого рівня ризиковості;
  • питання, пов’язані із зайнятістю, – на місцеві органи влади;
  • декретні та по догляду за дитиною – на місцеві органи влади за рахунок державного бюджету.

Крок 2️ – обмеження бази для нарахування ЄСВ на рівні 1-єї мінімальної заробітної плати.

Втрати бюджету на рівні 120 млрд грн.

Передумови для впровадження Кроку 2 – збільшення надходження від ПДФО на рівні + 60 млрд грн порівняно з надходженнями ПДФО до впровадження Кроку 1 (з метою визначення 60 млрд грн не враховується інфляційне збільшення надходження від ПДФО).

Компенсатори для решти 60 млрд втрат (120 млрд – 60 млрд):

  • економія на субсидіях (трансфертах) до місцевих бюджетів у зв’язку зі збільшенням надходжень від податку на землю;
  • подальша детінізація зарплат неоформлених працівників – додатково 0,5 % ВВП надходжень у вигляді ПДФО;
  • зростання надходжень від ПДВ (у зв’язку зі зростанням доходів населення та зменшення обсягу сірого імпорту).

Крок 3️ – скасування ЄСВ.

Втрати бюджету 60 млрд грн.

Передумови для впровадження Кроку 3 – збільшення надходження від ПДФО на рівні + 120 млрд грн порівняно з надходженнями ПДФО до впровадження Кроку 1 (з метою визначення 120 млрд грн не враховується інфляційне збільшення надходження від ПДФО).

Компенсатори:

  • подальша детінізація зарплат та зростання розміру середнього заробітку – додатково 0,5 % ВВП надходжень у вигляді ПДФО;
  • зростання надходжень від ПДВ (у зв’язку зі зростанням доходів населення та зменшення обсягу сірого імпорту);
  • інші надходження до бюджету;
  • скорочення витрат бюджету.

Щодо потреби фінансування поточних витрат

Замислившись над скасуванням ЄВС, панство з МЕРТ відразу згадало про джерела фінансування поточних витрат та вічні компенсатори.

Ще раз нагадаю, Україна має найбільшу кількість прокурорів та міліціонерів на 100 тис. населення. Невже ми така кримінальна нація? Європа витрачає на правоохоронну систему (разом із судами та юстицією) 1,5 % ВВП, а Україна – майже 5 % від ВВП. Навіщо нам у складі МВС Національна гвардія? Детальніше про це читайте в матеріалі «З ким воює Україна?».

Фінансування ДФС – майже 12 млрд грн на рік. Європа збирає податки за 0,6 % (кожні 100 євро за 0,6 євро; Естонія – за 0,34 євро). Україна збирає за 1,2 %.

Почніть податкову реформу та заморозьте на декілька років витрати за показником економічної діяльності – там 180 млрд. Грузія три роки тому почала структурну реформу освіти і для фінансування реформи фактично зупинила фінансування інфраструктурних проектів.

Зменшення податків дасть стрімке зростання ВВП і надходження до бюджету.

І не створюйте штучних проблем із ФОП, скасувавши Закон № 129-ІХ. ФОП, який об’єктивно переріс спрощену систему, перейде на загальну систему, яка передбачає:

  • ПнВК та одночасне збільшення порогу для обов’язкової реєстрації ПДВ до 5 млн;
  • зменшення ПДВ на послуги та продукти харчування до 10 %, а також на продукцію сільського господарства;
  • зміну системи блокування податкових накладних і припинення практики перетворення ПДВ на податок з обороту (за рахунок блокування ПН та затримки у відшкодуванні);
  • скасування ЄСВ.

Зрозумійте, що кожен місяць обговорення податкової реформи в умовах щомісячного виїзду з України активного населення (трудова еміграція) – це додатковий рік, а може, і більше, на відновлення статус-кво.

Перегляди 1790

Прокоментувати