Місія (НЕ) попастися: нібито продовжені строки оскарження податкових донарахувань?
З 01 січня 2019 року набули чинності вже традиційні новорічні зміни до Податкового кодексу України (далі – ПК України), які внесені Законом України від 23.11.2018 року № 2628-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів».
Серед іншого, зміни торкнулися порядку оскарження податкових донарахувань. Так, як вже повідомлялося в нашому оглядовому листі «Зменшення судового збору в 2019 році: чи варто радіти?» щодо правил судового оскарження, було повернуто «верхнє» обмеження розміру судового збору за звернення юридичних осіб та суб’єктів владних повноважень до адміністративного суду із позовами майнового характеру.
Зміни також торкнулись порядку адміністративного оскарження, на яких пропонуємо детальніше зупинитись нижче. Для зручності викладаємо відповідні зміни у таблиці:
Як бачимо, з 01 січня цього року відбулося збільшення строків адміністративного оскарження, що, на перший погляд, є позитивною зміною на користь платників податків.
У той же час, чи зможуть платники податків на практиці скористатись зазначеним збільшенням строків оскарження та, до прикладу, подати скаргу на податкове повідомлення-рішення на 10 робочий день від дати отримання відповідного податкового повідомлення-рішення?
У процедурі оскарження будь-який платник податків зацікавлений у збереженні статусу неузгодженого за податковим зобов’язанням, визначеним за податковим повідомленням-рішенням, яке оскаржується. Відповідний статус врегульовується через визначення часу, коли податкове зобов’язання за податковим повідомленням-рішення платник податків зобов’язаний сплатити, що визначається за положеннями п. 57.3 ст. 57 ПК України:
Виходячи із буквального прочитання, наразі виняток передбачений тільки для випадку, коли платник податків почав процедуру оскарження податкового повідомлення-рішення протягом 10 календарних днів після дати його отримання.
NB!
З одного боку, можливо, законодавець забув узгодити зміни п. 56.3 ст. 56 ПК України щодо строків адміністративного оскарження податкових повідомлень-рішень із положеннями п. 57.3 ст. 57 ПК України щодо строків сплати грошових зобов’язань за податковими повідомленнями-рішеннями.
У той же час, з іншого боку – відсутність змін до п. 57.3 ст. 57 ПК України може свідчити і про свідому «відв’язку» законодавцем усіх процедур оскарження, в тому числі і адміністративного оскарження, від строку сплати грошових зобов’язань за податковими повідомленнями-рішеннями.
Так, строки судового оскарження податкових повідомлень-рішень також є ширшими за строки, встановлені п. 57.3 ст. 57 ПК України. Зокрема, п. 56.18 та п. 56.19 ст. 56 ПК України передбачає,
що:
«56.18. З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
[…]
56.19. У разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов’язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті».
При цьому, для судового оскарження положення п. 56.18 ст. 56 ПК України також встановлюють, що:
Як свідчить практика, у разі оскарження до суду за межами строку, встановленого п. 57.3 ст. 57 ПК України стосовно сплати грошових зобов’язань, такі зобов’язання вважаються узгодженими із відповідними негативними наслідками щодо виникнення податкового боргу, застосування штрафних санкцій та початку нарахування пені.
Таким чином, під час адміністративного оскарження варто враховувати граничні строки узгодженості грошових зобов’язань, встановлені п. 57.3 ст. 57 ПК України.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
ОАСК ліквідували – найгірші очікування підтвердились
Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн набрала чинності для України: наслідки для учасників МГК в Україні
Кримінальний метод адміністрування податків
Зразки повідомлення про злочин на підставі ст. 366 ККУ «Службове підроблення» / ст. 367 ККУ «Службова недбалість»
Наказ ДПС № 204 від 12 травня 2020 року щодо упорядкування роботи Комісій з питань зупинення реєстрації ПН / розрахунку коригування в ЄРПН
Де знайти СПРАВЖНІЙ закон? АБО
Як встановити дійсні норми Податкового кодексу на певний момент часу?
Олександр Мінін виступив на ХІІ Податковому форумі АПУ
Чи може платник податків надати в суд документи, які не були надані податковому органу, та на якій підставі суд може не враховувати ці документи?
ОАСК ліквідують. Що це значить для сторін, справи яких знаходяться на розгляді в ОАСК?
Статус «ризикового»: все ж таки оскаржується чи ні?
При зверненні до суду для стягнення податкового боргу та заборгованості з ЄСВ податкова не буде сплачувати судовий збір
Зміни до переліку документальних позапланових перевірок, які дозволено проводити на період до припинення або скасування воєнного стану