Повторна криміналізація контрабанди товарів: добре забуте старе
01 січня 2024 року набув чинності Закон України № 3513-IX «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів» (далі – Закон), яким повторно криміналізовано контрабанду товарів.
Для України історія з криміналізацією контрабанди заходить на нове коло, адже контрабанда переважної більшості товарів була декриміналізована у 2012 році.
Закон же відновлює кримінальну відповідальність для контрабанди товарів як загальної категорії (ст. 201-3 ККУ)1. При цьому Закон вводить окремі склади злочинів для контрабанди підакцизних товарів (крім електричної енергії) (ст. 201-4 ККУ). Склади злочинів щодо контрабанди інших товарів, які були присутні в ККУ до 01 січня 2024 року, залишаються чинними2.
Іншим нововведенням Закону є нормативне розкриття змісту дій, які складають об’єктивну сторону контрабанди в усіх складах злочинів, присвячених їй у ККУ (Примітка до ст. 201 ККУ):
- «під переміщенням через митний кордон України предметів контрабанди поза митним контролем слід розуміти умисне переміщення предметів контрабанди поза місцем розташування митного органу або поза робочим часом, установленим для нього, і без виконання митних формальностей або переміщення предметів контрабанди з незаконним звільненням від митного контролю»;
- «під переміщенням через митний кордон України предметів контрабанди з приховуванням від митного контролю слід розуміти умисне переміщення предметів контрабанди з використанням спеціально виготовлених схованок (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять завідомо неправдиві відомості, що підлягають обов’язковому декларуванню відповідно до законодавства з питань митної справи, та якщо зазначені документи та відомості необхідні для визначення розміру належних до сплати митних платежів та/або для підтвердження дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України».
Із цитованих вище положень також вбачається, що суб’єктивною стороною контрабанди за ККУ є виключно умисел.
Водночас деякі з нових складів злочинів, введених Законом, передбачають порогові показники, розрахунок яких приводимо у таблиці нижче:
Склад злочину | Опис порогового показника | Неоподатковуваний мінімум доходів громадян для кваліфікації у 2024 році | Вартісне вираження порогового показника у 2024 році (нижнє порогове значення) |
Контрабанда товарів, вчинена у значному розмірі (ч. 1 ст. 201-3 ККУ) | загальна вартість предметів контрабанди в п’ять тисяч і більше разів перевищує НМДГ (Примітка до ст. 201-3 ККУ) | 1514 грн3 | 7 570 000 грн |
Контрабанда товарів, вчинена у великому розмірі (ч. 2 ст. 201-3 ККУ) | загальна вартість предметів контрабанди у десять тисяч і більше разів перевищує НМДГ (Примітка до ст. 201-3 ККУ) | 15 140 000 грн | |
Контрабанда підакцизних товарів (крім електричної енергії), вчинена у значному розмірі (ч. 1 ст. 201-4 ККУ) | загальна вартість предметів контрабанди у сімсот п’ятдесят і більше разів перевищує НМДГ (Примітка до ст. 201-4 ККУ) | 1 135 500 грн | |
Контрабанда підакцизних товарів (крім електричної енергії), вчинена у великому розмірі (ч. 2 ст. 201-4 ККУ) | загальна вартість предметів контрабанди в одну тисячу п’ятсот і більше разів перевищує НМДГ (Примітка до ст. 201-4 ККУ) | 2 271 000 грн |
Підслідність злочинів, передбачених ст.ст. 201-1, 201-3, 201-4 ККУ, віднесена Законом (через зміни до Кримінального процесуального кодексу України) органам Бюро економічної безпеки України.
Насамкінець зазначимо, що повторна криміналізація контрабанди не супроводжується відповідним зменшенням відповідальності за «контрабандні» правопорушення, передбачені Митним кодексом України. Нагадаємо, що у 2012 році декриміналізація контрабанди була «компенсована» суттєвим збільшенням відповідальності (що включало, зокрема, конфіскацію товарів як додаткове стягнення) за відповідні адміністративні правопорушення за Митним кодексом України.
На сьогодні ж законодавець радше формально зреагував на відповідне Рішення Конституційного Суду України, про яке ми писали у матеріалі «Санкцію за митне правопорушення за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України визнано неконституційною – to be continued?», та вніс зміни до санкції ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, якими, втім, не виключається можливість застосувати конфіскацію товарів-предметів контрабанди як додаткове стягнення4.
Останній дотичний законопроєкт зберігає такі ж тенденції і для ч. 1 ст. 472, і для ч. 1 ст. 482 Митного кодексу України5.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Криміналізація цього складу злочину набуде чинності 01 липня 2024 року (п. 2 Закону).
2Ст. 201 «Контрабанда культурних цінностей та зброї», ст. 201-1 «Контрабанда лісоматеріалів та цінних порід дерев» та ст. 305 «Контрабанда наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів».
3Розмір податкової соціальної пільги у 2024 році (п. 5 підрозділу 1 Розділу XX Податкового кодексу України) з урахуванням пп. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 Податкового кодексу України.
4Закон України № 3475-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо врегулювання окремих питань розпорядження іноземними товарами, транспортними засобами комерційного призначення, що перебувають на митній території України під митним контролем, а також такими, що незаконно ввезені на митну територію України» (відповідні зміни набули чинності 05 січня 2024 року).
5Проєкт Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань адміністративної відповідальності за порушення митних правил від 13 листопада 2023 року за посиланням.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Дотримання режиму експортного забезпечення під час митного оформлення: рух проти вітру
Санкцію за митне правопорушення за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України визнано неконституційною – to be continued?
Штраф за митне правопорушення за ст. 485 Митного кодексу України визнано неконституційним – ключові висновки рішення Конституційного Суду України
Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Краєва проти України»
Чергові митні новели в умовах воєнного стану. Призупинення стягнення митних платежів та митне оформлення за спрощеною процедурою
Обмеження щодо експорту харчової продукції з України, введені під час дії воєнного стану
Спрощення оформлення митних вантажів в умовах воєнного стану
Спори щодо класифікації товару за кодом УКТ ЗЕД: актуальна судова практика, що може стати у нагоді при «запеклій боротьбі» з митним органом
Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду
Податкові пільги для нових значних інвестицій