Зміни до ПКУ та інших законів щодо підтримки платників податків на період епідемії коронавірусу
17 березня 2020 року, Верховною Радою України було прийнято Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» № 533-IX (далі – Закон № 533-IX), а також Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 530-IX (далі – Закон № 530-IX) на основі проектів Законів № 3220 та № 3219 відповідно. Закони були невідкладно підписані Президентом України, про що зазначено на сайті Верховної Ради та Президента.
Зміни, які були внесені Законами № 533-IX та № 530-IX, набули чинності з наступного дня після їх офіційного опублікування (за винятком змін щодо публічних закупівель).
Що ж до власне змін, то очікуються такі:
І. Зміни до Податкового кодексу
Положення підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ) доповнюються низкою пунктів, які передбачатимуть наступне:
1.1. Не застосовуватимуться штрафні санкції за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 30 квітня 2020 року, крім штрафних санкцій за порушення щодо:
-
- нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати;
- порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, які застосовуються на загальних підставах (штрафи за статтею 128-1 ПКУ);
- вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема, страхування додаткової пенсії (штрафи за статтею 123-1 ПКУ);
- відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу (штрафи за статтею 124 ПКУ).
При цьому, виходячи із наявного тексту Закону № 533-IX, розуміємо, що запроваджене звільнення не стосується значної кількості штрафів, пов’язаних із нарахуванням, декларуванням та сплатою ПДВ, акцизу та рентної плати. Тобто штрафи за ст. 120, 123, 126 ПКУ у розрізі вказаних податків підлягатимуть застосуванню.
Окрім того, виходячи із поточних формулювань Закону № 533-IX, є питання щодо звільнення від штрафів за несвоєчасну або відсутність реєстрації податкових та акцизних накладних (за ст. 120-1 та 120-2 ПКУ). На нашу думку, такі штрафні санкції не є штрафними санкціями за порушення щодо нарахування ПДВ, акцизного податку, а отже, на них мало б поширюватись передбачене Законом № 533-IX звільнення.
1.2. Протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року не нараховується пеня (а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню).
1.3. Не проводяться з 18 березня по 18 травня 2020 року документальні та фактичні перевірки (а перевірки, що були розпочаті, призупиняються), окрім перевірок щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень (п. 78.1.8 ст. 78 ПКУ).
Тобто, перевірки бюджетного відшкодування та від’ємного значення з ПДВ (більше 100 тис. грн) протягом вказаного періоду можуть здійснюватися. Окрім того, запроваджений мораторій не поширюється на проведення камеральних перевірок, а отже, питання, що можуть бути предметом камеральних перевірок (податкові декларації, своєчасність реєстрації податкових та акцизних накладних та інші питання за п. 75.1 ст. 75 ПКУ) не потрапляють під мораторій.
Перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не завершені, тимчасово зупиняються до 31 травня 2020 року (без окремих рішень контролюючого органу щодо цього).
Планові перевірки, що були «заплановані» на цей період (з 18 березня 2020 року по 31 травня 2020 року), переносяться та включаються до оновленого плану-графіку, який має бути опублікований до 30 березня 2020 року. Тобто «перенесення» у Плані-графіку можливе тільки за умови оприлюднення до 30 березня 2020 року.
1.4.На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, які передбачені ст. 102 цього Кодексу. Тобто відповідний термін не впливатиме на обчислення 1095-денного строку для цілей проведення перевірок, нарахування грошових зобов’язань та повернення надмірно сплачених грошових зобов’язань.
1.5. Подовжується до 01 липня 2020 року термін подання річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік (яка підлягала поданню до 01 травня 2020 року) та строки сплати відповідного податкового зобов’язання за такою декларацією до 01 жовтня 2020 року (яке підлягало сплаті до 01 серпня 2020 року).
1.6. Не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року.
Для застосування такого звільнення платниками (крім фізичних осіб), в разі якщо за відповідний період плата за землю вже була нарахована (із поданням декларації), необхідно подати уточнюючі податкові декларації, якими «відкоригувати» відповідні зобов’язання.
З боку фізичних осіб жодних додаткових дій для застосування звільнення не вимагатиметься – перерахунок буде здійснюватися контролюючим органом.
1.7. Також не нараховується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період з 01 березня по 30 квітня 2020 року щодо об’єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
1.8. Звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
ІІ. Зміни до інших НПА
Щодо ЄСВ
На період з 01 по 31 березня та з 01 по 30 квітня 2020 року передбачено:
1. Звільнення від нарахування та сплати ЄСВ за себе:
- ФОП, в т.ч. тих, які обрали спрощену систему оподаткування;
- осіб, які провадять незалежну професійну діяльність;
- членів фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.
Однак звертаємо увагу, що у ФОП, які є роботодавцями, залишився обов’язок платити ЄСВ за найманих працівників.
При цьому період несплати ЄСВ включається до страхового стажу та вважається, що страхові суми було сплачено у розмірі мінімального страхового внеску, визначеного законодавством для кожного з таких періодів.
Однак за такими особами залишається право прийняти рішення все ж про сплату ЄСВ за вказані періоди. У цьому випадку інформація про сплачені суми має бути вказана у звітності з ЄСВ.
2. Не застосовуються штрафи, вчинені щодо цих періодів, за:
- несвоєчасну сплату (перерахування) ЄСВ;
- неповну або несвоєчасну сплату ЄСВ одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів);
- несвоєчасне подання звітності до податкових органів, в т.ч. повторне неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності.
3. Не нараховується пеня, а нарахована пеня за вказані періоди – підлягає списанню.
Окремо також установлено мораторій на проведення документальних перевірок щодо ЄСВ на період з 18 березня по 18 травня 2020 року. Перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, зупиняються до 18 травня 2020 року.
Щодо РРО
1. Введення в дію положень, які передбачають застосування програмних РРО, відстрочено до 01 серпня 2020 року (мали набрати чинності з 19 квітня 2020 року).
2. Відстрочено введення в дію положень щодо обов’язкового застосування РРО до 01 січня 2021 року та до 01 квітня 2021 року відповідно, залежно від виду діяльності.
3. Підвищення розміру фінансових санкцій за проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через РРО, невидачу розрахункового документа та ін. (до 100 % вартості проданих товарів за перше порушення та до 150 % за кожне наступне порушення) перенесено з 01 жовтня 2020 року на 01 січня 2021 року. З 01 серпня до 31 грудня 2020 року штрафні санкції застосовуються у розмірі 10 % за перше порушення та 50 % за кожне наступне порушення.
Щодо допомоги по тимчасовій непрацездатності
Передбачено нову підставу для отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності на період боротьби з COVID-19 – це період перебування в спеціалізованих закладах охорони здоров’я, а також й на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій.
Така допомога буде виплачуватися у розмірі 50 % середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу Фондом з 6 дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або встановлення інвалідності.
Звертаємо увагу, що в положенні йдеться саме про перебування в спеціалізованих закладах охорони здоров’я та на самоізоляції під медичним наглядом. Тобто факт непрацездатності має бути підтверджений документально, в т.ч. у випадку самоізоляції під медичним наглядом. Самоізоляція в рамках карантину для запобігання та попередження поширення захворювання, без медичного нагляду, не є підставою для отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Крім того, в Законі нічого не сказано про оплату перших 5 днів непрацездатності особи. Припускаємо, що за аналогією з діючим порядком, їх буде оплачувати роботодавець.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Закон № 731-IX: карантин тепер не є безумовною підставою для поновлення/продовження процесуальних строків
Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19
Відповідальність за карантин: але не про 17 тис. грн штрафу для громадян, а про відповідальність високопосадовців за неправомірні обмеження для бізнесу та суспільства
Незаконність карантину в Україні
Податки та мотивація
Як «забагато» робить держава у сфері податків для відновлення економіки (чи не обділила вона себе?)
Що робити в податковому обліку із заборгованістю контрагентів, яка очікувано не буде сплачена
Що нового з карантинними обмеженнями?
Нові правила щодо орендної плати на період карантину
Затягування бюджетного відшкодування з ПДВ через перевірки: чи правомірно?
Мораторій (не) поширюється на перевірки бюджетного відшкодування з ПДВ?
Можливе звільнення від податку на прибуток підприємств за перший квартал, або «рятування потопаючих – справа рук самих потопаючих»