+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Місія (НЕ) попастися: нібито продовжені строки оскарження податкових донарахувань?

21 січня, 2019 Інформаційні листи

З 01 січня 2019 року набули чинності вже традиційні новорічні зміни до Податкового кодексу України (далі – ПК України), які внесені Законом України від 23.11.2018 року № 2628-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів».

Серед іншого, зміни торкнулися порядку оскарження податкових донарахувань. Так, як вже повідомлялося в нашому оглядовому листі «Зменшення судового збору в 2019 році: чи варто радіти?» щодо правил судового оскарження, було повернуто «верхнє» обмеження розміру судового збору за звернення юридичних осіб та суб’єктів владних повноважень до адміністративного суду із позовами майнового характеру.

Зміни також торкнулись порядку адміністративного оскарження, на яких пропонуємо детальніше зупинитись нижче. Для зручності викладаємо відповідні зміни у таблиці:

Як бачимо, з 01 січня цього року відбулося збільшення строків адміністративного оскарження, що, на перший погляд, є позитивною зміною на користь платників податків.

У той же час, чи зможуть платники податків на практиці скористатись зазначеним збільшенням строків оскарження та, до прикладу, подати скаргу на податкове повідомлення-рішення на 10 робочий день від дати отримання відповідного податкового повідомлення-рішення?

У процедурі оскарження будь-який платник податків зацікавлений у збереженні статусу неузгодженого за податковим зобов’язанням, визначеним за податковим повідомленням-рішенням, яке оскаржується. Відповідний статус врегульовується через визначення часу, коли податкове зобов’язання за податковим повідомленням-рішення платник податків зобов’язаний сплатити, що визначається за положеннями п. 57.3 ст. 57 ПК України:

«57.3. У разі визначення грошового зобов’язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 – 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення , крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу».

Виходячи із буквального прочитання, наразі виняток передбачений тільки для випадку, коли платник податків почав процедуру оскарження податкового повідомлення-рішення протягом 10 календарних днів після дати його отримання.

NB!

Тож, реалізація права на оскарження податкового повідомлення-рішення у строк понад 10 календарних днів, в рамках строку 10 робочих днів, встановленого п. 56.3. ст. 56 ПК України, не звільнятиме від обов’язку сплати податкових донарахувань, за відповідним податковим повідомленням-рішенням. Відповідно, в разі прострочення сплати узгодженого грошового зобов’язання нараховується пеня та штрафні санкції. До слова, саме така позиція наразі висвітлюється Державною фіскальною службою України на веб-сторінці її офіційного видання та в Листі від 27.12.2018 року № 40351/7/99-99-14-03-03-17 «Щодо внесення змін до окремих норм Податкового кодексу України».

З одного боку, можливо, законодавець забув узгодити зміни п. 56.3 ст. 56 ПК України щодо строків адміністративного оскарження податкових повідомлень-рішень із положеннями п. 57.3 ст. 57 ПК України щодо строків сплати грошових зобов’язань за податковими повідомленнями-рішеннями.

У той же час, з іншого боку – відсутність змін до п. 57.3 ст. 57 ПК України може свідчити і про свідому «відв’язку» законодавцем усіх процедур оскарження, в тому числі і адміністративного оскарження, від строку сплати грошових зобов’язань за податковими повідомленнями-рішеннями.

Так, строки судового оскарження податкових повідомлень-рішень також є ширшими за строки, встановлені п. 57.3 ст. 57 ПК України. Зокрема, п. 56.18 та п. 56.19 ст. 56 ПК України передбачає,

що:

«56.18. З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.

[…]

56.19. У разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов’язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до пункту 56.17 цієї статті».

При цьому, для судового оскарження положення п. 56.18 ст. 56 ПК України також встановлюють, що:

«При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили».

Як свідчить практика, у разі оскарження до суду за межами строку, встановленого п. 57.3 ст. 57 ПК України стосовно сплати грошових зобов’язань, такі зобов’язання вважаються узгодженими із відповідними негативними наслідками щодо виникнення податкового боргу, застосування штрафних санкцій та початку нарахування пені.

Таким чином, під час адміністративного оскарження варто враховувати граничні строки узгодженості грошових зобов’язань, встановлені п. 57.3 ст. 57 ПК України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2019

Перегляди 2680

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Роль ЄСПЛ у спорах з питань податків в Україні 06 листопада, 2019    345

Декриміналізація ухилення від сплати податків на суму
< 2 881 500 грн.
Зворотна дія в часі чинної редакції ст. 212 ККУ
11 жовтня, 2019    1358

Тест на невідповідність Конституції положень закону: чекати остаточного «програшу» справи та звертатись із конституційною скаргою чи все ж є інші варіанти? 30 серпня, 2019    532

Податковий спір: чим ще керуватися, крім Податкового кодексу? 28 серпня, 2019    701

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ухилення від сплати ЄСВ (ст. 212-1 КК України) у 2019 році 17 липня, 2019    1235

КМ Партнери захистила інтереси МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ УКРАЇНА у Конституційному Суді України на підтвердження права на повернення переплат з місцевих податків на території АТО 07 червня, 2019    608

Внутрішній облік податкових органів vs первинні документи платника: позиція Верховного Суду 28 травня, 2019    701

Олександр Мінін та Іван Шинкаренко виступили із доповідями на семінарі «Податки, валюта та інше: що потрібно знати бізнесу у 2019 році» 03 травня, 2019    276

Війна – фігня, маневри головніше? (або чому реєстрація податкової накладної важливіша за сплату податку?) 01 квітня, 2019    754

Верховний Суд щодо строків звернення до суду з питань, пов’язаних із податками:
(1) «Податкова» Палата Касаційного адміністративного суду підтвердила право на звернення із позовом про стягнення пені за несвоєчасне бюджетне відшкодування ПДВ протягом 1095 днів
(2) Об’єднана Палата Касаційного адміністративного суду підтвердила право на оскарження в судовому порядку нормативно-правового акта протягом усього часу його чинності (тривалості дії)
27 березня, 2019    4324

Встановити вину не можна засудити
Чи повинен платник нести відповідальність за порушення контрагента
21 березня, 2019    1067

Велика Палата ВС підтвердила право платників
на стягнення податку з державного бюджету
18 лютого, 2019    1211

Прокоментувати