Податок на виведений капітал в аспекті застосування звичайної ціни
Пропозиції щодо запровадження кардинально іншої філософії в оподаткуванні підприємств поступово набирають обертів – ідея із заміною податку на прибуток підприємств новим податком на операції з виведення капіталу знаходить все більше прихильників.
Лейтмотивом запропонованих нововведень є запровадження оподаткування операцій, в результаті яких виводиться капітал із бізнесу. З такими операціями бізнес добре знайомий. Це рішення власника про виплату дивідендів на користь неплатника податку на виведений капітал, приховане виведення у вигляді прирівняних платежів (роялті, відсотки на користь нерезидентів, фінансова допомога неплатникам, інвестування за кордон). Це також операції, в результаті яких необхідно здійснити донарахування за певних умов.
Розглянемо застосування у запропонованій моделі – моделі податку на виведений капітал – звичайної ціни, врегулювання правил та порядку визначення якої в Податковому кодексі України завжди було й тепер залишається недосконалим.
Застосування звичайної ціни до операцій з виведення капіталу є запобіжником виведення капіталу з-під оподаткування шляхом використання неринкових цін під час продажу товарів (робіт, послуг) неплатникам або зловживання з оцінкою внесків до статутного капіталу платника податку на виведений капітал.
Відповідно, у пропозиціях стосовно законодавчої ініціативи, розроблених партнером, адвокатом “ЮФ КМ Партнери” Олександром Шемяткіним та керуючим партнером аудиторської фірми “Капітал Плюс” Тетяною Шевцовою за участі експертів ЮФ “КМ Партнери” та аудиторської фірми “Капітал Плюс” (повний текст пропозицій опублікований на інтернет-ресурсі KMP.UA) щодо податку на виведений капітал пропонується застосовувати звичайну ціну для визначення бази оподаткування низки операцій у зв’язку з:
- продажем товару (послуг, робіт) неплатникам податку в усіх операціях, крім продажів шляхом відкритої пропозиції через торговельні мережі, магазини, інтернет-сайти, тощо;
- здійсненням внеску у негрошовій формі;
- виплатою дивідендів у негрошовій формі.
Прив’язка до звичайної ціни не є впровадженням чогось радикально нового. Сьогодні, згідно з положеннями чинного Податкового кодексу, застосування звичайної ціни передбачається для низки визначених законом випадків.
Так, для податку на додану вартість звичайна ціна застосовується як нижня гранична межа для визначення бази оподаткування самостійно виготовлених товарів (послуг) та необоротних активів (в разі відсутності даних бухгалтерського обліку). У цілях нарахування податку на доходи фізичних осіб звичайна ціна використовується для доходу в негрошовій формі та щодо безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).
У контексті податку на прибуток, який пропонується замінити податком на виведений капітал, звичайна ціна побіжно згадана для цілей проведення коригувань фінансового результату.
Однак застосування звичайної ціни відповідно до поточної редакції Податкового кодексу, призводить до певних труднощів. Так, в податковому законодавстві єдиними положеннями, що регулюють питання визначення звичайної ціни для всіх указаних вище ситуацій, залишилися положення підпункту 14.1.71 Податкового кодексу.
Виходячи з поточної редакції підпункту 14.1.71 Податкового кодексу, звичайна ціна визначається як “ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено цим Кодексом”.
Тобто, базовим правилом, яке застосовується за умовчанням, є те, що ціна договору є звичайною. Існує низка спеціальних правил щодо визначення звичайних цін у таких ситуаціях: державне регулювання цін; здійснення операції, коли обов’язковим є проведення оцінки; проведення аукціону; укладання форвардного та ф’ючерсного контракту; продаж майна, переданого в заставу.
На цьому визначеність із застосуванням звичайної ціни, виходячи з поточної редакції Податкового кодексу, завершується, і далі починають з’являтися самі лише питання. Йдеться про положення “Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін”, до якого більше запитань, ніж відповідей, починаючи з того, в якому порядку й за якими правилами доводиться зворотне, та завершуючи тим, як співвідноситься звичайна ціна із ринковою ціною.
Для однозначного застосування та розуміння положень щодо звичайної ціни як органами Державної фіскальної служби, так і платниками, у пропозиціях стосовно законодавчої ініціативи щодо податку на виведений капітал пропонується змінити визначення звичайної ціни, значно доопрацювавши правила, порядок та умови визначення останньої.
Зокрема, йдеться про пропозиції визначити звичайну ціну як грошовий вираз вартості товарів (робіт, послуг), необоротних активів, що визначається за наступними правилами в порядку їхньої черговості:
- за рівнем не нижче ціни придбання товарів (робіт, послуг), а для необоротних активів – не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку;
- за рівнем не нижче середньозваженої ціни продажу (відчуження) товарів (робіт, послуг) з врахуванням можливих сезонних коливань споживчого попиту;
- за ціною, визначеною на рівні виробничої собівартості, яка розрахована за даними бухгалтерського обліку.
Перше правило щодо ціни придбання не є новим і вже застосовується на практиці для цілей оподаткування податком на додану вартість.
Пропозиції щодо використання середньозваженої ціни продажу серед іншого враховують відповідну ситуацію на ринку продажу товарів (послуг, робіт). Йдеться про сезонні коливання споживчого попиту, які є природними для багатьох ринків. Тому для таких випадків пропонується визначати ціну продажу (відчуження) в розрізі відповідних періодів.
Ну і, власне, використання ціни на рівні виробничої собівартості за даними бухгалтерського обліку пропонується закріпити як правило, що може використовуватися платниками податків за власним вибором без врахування черговості.
Однак навіть запропоновані правила не в змозі вирішити всі випадки, що трапляються в бізнесі. Наприклад, питання переоцінки товару, надання маркетингових знижок тощо. Тому ризик виникнення спору з органами Державної фіскальної служби все одно залишається.
У зв’язку з цим у пропозиціях стосовно законодавчої ініціативи про податок на виведений капітал пропонується повернути допустиме відхилення від звичайних цін, якщо відхилення у бік зменшення або збільшення знаходиться в межах 20%. У цьому разі податкові зобов’язання із застосуванням звичайної ціни органами Державної фіскальної служби нараховуватися не можуть.
Інші ж спеціальні правила визначення звичайних цін (державне регулювання, аукціони, оцінка тощо), які передбачені у поточній редакції Податкового кодексу, зберігаються.
Проаналізовані вище пропозиції щодо змін по звичайній ціні не тільки забезпечать чітке та однозначне розуміння й застосування звичайної ціни на практиці для оподаткування податком на виведений капітал, але й сприятимуть вирішенню вже існуючих питань із застосуванням звичайної ціни для цілей податку на додану вартість та податку на доходи фізичних осіб.
Завантажити pgf-файл статті (210 Kb)
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Внутрішній облік податкових органів vs первинні документи платника: позиція Верховного Суду
Чи визнається дохід для цілей оподаткування при отриманні кредитів чи виникненні деякої іншої довгострокової заборгованості?
Податок на виведений капітал 2019 — leave them, kids, alone
Залиште нас у спокої. Як податок на виведений капітал змінить поведінку бізнесу
Податок на прибуток: перешкода для росту ВВП
Чому варто приймати податок на виведений капітал, а не просто продовжувати боротися з корупцією і виховувати/підвищувати кваліфікацію податкової, як досі
#8557 #ПнВК та чисті активи
Капітальний ремонт. Коментар Олександра Шемяткіна щодо заміни податку на прибуток податком на виведений капітал
#ПВК та рабство
#ПВК простими словами
Коментар Олександра Мініна до статті «Капкан для інвестора. Чи потрібен Україні податок на виведений капітал»