Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2024 року
Нещодавно Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про державний бюджет на 2024 рік», який вже опубліковано, але законної сили він набере з 01 січня 2024 року.
За цим Законом вже традиційно було збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи на 2024 рік, який з 01 січня 2024 року становить 3 028 грн.
Саме такий показник є вирішальним для визначення порогів кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, яка передбачена ст. 212 Кримінального кодексу України (далі – ККУ).
Зокрема, ухилення від сплати податків у значних, великих та особливо великих розмірах визначається в разі ненадходження до державного бюджету податків у сумі, яка в 3 000 і більше, 5 000 і більше, 7 000 і більше разів відповідно перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян (далі – НМДГ), як встановлено у Примітці до ст. 212 ККУ.
У свою чергу, відповідно до п. 5 підрозділу 1 Розділу ХХ та п.п. 169.1.1 Податкового кодексу України НМДГ дорівнює 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи. Тобто НМДГ на 2024 рік становить 1 514 грн (50 % від 3 028 грн).
Отже, кваліфікація відповідальності за ст. 212 ККУ у 2024 році буде здійснюватися за такими пороговими показниками (для зручності надається у порівнянні з порогами у 2023 році):
2023 рік | 2024 рік | |
Прожитковий мінімум для працездатної особи (встановлений Законом України «Про державний бюджет України») | 2 684 грн | 3 028 грн |
Податкова соціальна пільга (50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи) | 1 342 грн | 1 514 грн |
Кваліфікація за ч. 1 ст. 212 ККУ | 4 026 000 грн (3000*1342) | 4 542 000 грн (3000*1514) |
Кваліфікація за ч. 2 ст. 212 ККУ | 6 710 000 грн (5000*1342) | 7 570 000 грн (5000*1514) |
Кваліфікація за ч. 3 ст. 212 ККУ | 9 394 000 грн (7000*1342) | 10 598 000 грн (7000*1514) |
Таким чином, нижня межа для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ у 2024 році становить вже 4 542 000 грн (виросла на 11,4 % порівняно із 2023 роком).
Нагадаємо, що кваліфікація здійснюється за тими пороговими показниками, які діяли в році вчинення правопорушення. Докладніше щодо цього в нашому оглядовому листі «Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків (ст. 212 Кримінального кодексу України) – вартісні рамки, в яких настає відповідальність, та деякі інші суттєві аспекти».
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Подвійне дно Законопроєкту про комунікацію між бізнесом та податковою № 9662 (з оновленням від 15 березня 2024 року)
Не обійшлося: скасовано граничні строки здійснення досудового розслідування до підозри
Спроба скасування «поправок Лозового» – бізнесу приготуватися!
Строки досудового розслідування у воєнний час: зміни за Законом № 3341-IX – чи розставлені крапки над «і»
Строки досудового розслідування [у ВСІХ провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру] зупинені на час дії воєнного стану. А якщо подивитися під іншим кутом?
Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ?
«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність
З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році
Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності
Статистика кримінальних проваджень з податків за 2020 рік: прощавай, міліціє! Привіт, БЕБУ!