Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2024 року
Нещодавно Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про державний бюджет на 2024 рік», який вже опубліковано, але законної сили він набере з 01 січня 2024 року.
За цим Законом вже традиційно було збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи на 2024 рік, який з 01 січня 2024 року становить 3 028 грн.
Саме такий показник є вирішальним для визначення порогів кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, яка передбачена ст. 212 Кримінального кодексу України (далі – ККУ).
Зокрема, ухилення від сплати податків у значних, великих та особливо великих розмірах визначається в разі ненадходження до державного бюджету податків у сумі, яка в 3 000 і більше, 5 000 і більше, 7 000 і більше разів відповідно перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян (далі – НМДГ), як встановлено у Примітці до ст. 212 ККУ.
Відповідно до п. 5 підрозділу 1 Розділу ХХ та п.п. 169.1.1 Податкового кодексу України НМДГ дорівнює 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи. Тобто НМДГ на 2024 рік становить 1 514 грн (50 % від 3 028 грн).
Отже, кваліфікація відповідальності за ст. 212 ККУ у 2024 році буде здійснюватися за такими пороговими показниками (для зручності надається у порівнянні з порогами у 2023 році):
2023 рік | 2024 рік | |
Прожитковий мінімум для працездатної особи (встановлений Законом України «Про державний бюджет України») | 2 684 грн | 3 028 грн |
Податкова соціальна пільга (50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи) | 1 342 грн | 1 514 грн |
Кваліфікація за ч. 1 ст. 212 ККУ | 4 026 000 грн (3000*1342) | 4 542 000 грн (3000*1514) |
Кваліфікація за ч. 2 ст. 212 ККУ | 6 710 000 грн (5000*1342) | 7 570 000 грн (5000*1514) |
Кваліфікація за ч. 3 ст. 212 ККУ | 9 394 000 грн (7000*1342) | 10 598 000 грн (7000*1514) |
Таким чином, нижня межа для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ у 2024 році становить вже 4 542 000 грн (виросла на 11,4 % порівняно із 2023 роком).
Нагадаємо, що кваліфікація здійснюється за тими пороговими показниками, які діяли в році вчинення правопорушення. Докладніше щодо цього в нашому оглядовому листі «Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків (ст. 212 Кримінального кодексу України) – вартісні рамки, в яких настає відповідальність, та деякі інші суттєві аспекти».
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2025 року
1564
Нескінченні строки розслідувань у кримінальних провадженнях? Негативні наслідки й обтяження: чи можна щось зробити?
1909
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України з 01 січня 2018 року
66241
Прокуратура втратила повноваження щодо досудового розслідування злочинів, підслідних Державному бюро розслідувань
14632
Кримінальна відповідальність за нормотворчість, яка призводить до зменшення податкових надходжень до бюджету
3863
Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року: «привид» податкової міліції та «ефективність» суду
4053
Вироки у кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року
4076
Досудове розслідування за ухилення від сплати податків (за ст. 212 КК України): наразі тільки щодо депутатів і можновладців?
11110
Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків у першому кварталі 2017 року: вироки, тенденції та статистика
3589
Узаконення [незаконних] податкових перевірок у рамках кримінального провадження?
3279
Презентація «Незаконність призначення податкових перевірок у рамках кримінального провадження»
3557
Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків: як підтверджено судами в 2016 році і які реальні санкції
24248
