Прокуратура втратила повноваження щодо досудового розслідування злочинів, підслідних Державному бюро розслідувань
Як відомо, у зв’язку з проведенням конституційної реформи, були суттєво змінені функції прокуратури. Так, із внесенням змін у ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює:
- підтримання публічного обвинувачення в суді;
- організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку;
- представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Тобто прокуратура втратила функції загального нагляду, представництва громадян у суді та нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних із обмеженням особистої свободи громадян, які мала до конституційної реформи.
Зазначимо, що донедавна прокуратура також здійснювала досудове розслідування кримінальних правопорушень, підслідних Державному бюро розслідувань (далі – ДБР), проте, з 20.11.2017 р. ці функції втратила.
Так, п. 4 Перехідних положень Закону України «Про прокуратуру» визначено, що:
Крім того, абз. 2 п. 1 Прикінцевих положень Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України) передбачено, що положення ч. 4 ст. 216 КПК України (які якраз і визначають підслідність справ ДБР)
Новий КПК України набрав чинності 19.11.2012 р. Тому з 20.11.2017 р. «спливло» 5 років, про які йшла мова в процитованих вище положеннях, і повноваження на здійснення досудового розслідування справ, підслідних ДБР, у прокуратури формально припинилися.
Разом з тим, зауважимо що п. 9 Перехідних положень Конституції України передбачено дещо інше положення щодо строку припинення повноважень досудового розслідування у прокуратури. Так, згідно з вказаним пунктом
Тобто на відміну від п. 4 Перехідних положень Закону України «Про прокуратуру», який крім прив’язки до початку діяльності ДБР також обмежив строк продовження здійснення прокуратурою досудового розслідування 5 роками, у п. 9 Перехідних положень Конституції України обмеження 5 роками немає. Виходить, що ніби відповідно до Конституції України ці повноваження зберігаються за прокуратурою аж до початку діяльності ДБР (тобто навіть після спливу 5 років).
Отже, з буквального прочитання можемо говорити про колізію двох норм, які визначають строк припинення повноважень щодо здійснення досудового розслідування: згідно з Конституцією України ці повноваження продовжуються до початку функціонування ДБР, а відповідно до Закону України «Про прокуратуру» – до початку діяльності ДБР, але не пізніше 5 років із дня набрання чинності КПК України.
При цьому звертаємо увагу, що і в Конституції України, і в Законі України «Про прокуратуру», і в КПК України припинення повноважень з досудового розслідування органів прокуратури прив’язано до початку діяльності ДБР, а не його формального створення.
Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ України 02.03.2016 р. на офіційному веб-сайті також роз’яснив, що початок дії положень ч. 4 ст. 216 КПК України пов’язаний не з моментом набрання чинності закону, який регулюватиме діяльність ДБР як державної установи, а з моментом початку здійснення останнім функцій органу досудового розслідування1.
Закон України «Про Державне бюро розслідувань» набрав чинності 01.03.2016 р., а саме ДБР створено ще 29.02.2016 р. відповідною Постановою Кабінету Міністрів України № 127 «Про утворення Державного бюро розслідувань». Однак ось уже рік і 8 місяців як персональний склад ДБР так і не сформовано, а ДБР офіційно не почало діяти. Пунктом 20.1 Перехідних положень КПК України передбачено, що про початок діяльності ДБР має бути офіційно повідомлено його керівником шляхом опублікування у газеті «Урядовий кур’єр»2.
Отже, починаючи з 20.11.2017 р. органи прокуратури втратили повноваження щодо ведення досудового розслідування кримінальних правопорушень, підслідних ДБР. Це означає, що кримінальні провадження, розпочаті з цієї дати, не можуть розслідуватися органами прокуратури. З цієї ж дати слідчі органів прокуратури втратили право носіння і вогнепальної зброї (п. 11 Закону України «Про прокуратуру»).
Разом з тим, пунктом 4 Перехідних положень Закону України «Про Державне бюро розслідувань» передбачено своєрідний перехідний період тривалістю до 2 років для закінчення органами прокуратури досудових розслідувань, розпочатих до 20.11.2017 р.:
Аналогічні положення передбачені й в п. 1 Перехідних положень КПК України:
Після закінчення цього дворічного строку кримінальні провадження, незважаючи на те, чи завершено по ним досудове розслідування органами прокуратури чи ні, мають бути протягом 3 місяців передані слідчим ДБР.
Додатково зауважимо, що на веб-сайті Генеральної прокуратури України 20.11.2017 р. офіційно повідомлено про закінчення повноважень прокуратури з розслідування злочинів, підслідних ДБР:
« … Наразі у слідчих прокуратури залишається право «дорозслідування» розпочатих ними кримінальних проваджень, з підслідністю ДБР, але не довше двох років. Одночасно слідчі прокуратури не мають права розслідувати нові кримінальні провадження, тобто ті, відомості щодо яких внесені до ЄРДР після 20 листопада 2017 року…
Беручи до уваги, що наразі ДБР не розпочало свою роботу, а прокуратура втратила повноваження з розслідування, підслідних ДБР злочинів, вирішенням проблеми може стати використання керівниками прокуратур повноважень з доручення проведення досудового розслідування іншому органу досудового розслідування в порядку ч.5 ст. 36 КПК (у зв’язку із неможливістю здійснення ефективного досудового розслідування ДБР через те, що воно не розпочало свою роботу), а процесуальними керівниками – права особистого проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій (п.4 ч. 1 ст. 36 КПК України)»3.
Хоча такі «рекомендації» викликають багато питань, у повідомленні ж Генеральною прокуратурою України підтверджується, що органи прокуратури втратили повноваження щодо досудового розслідування злочинів, відомості про які внесено до ЄРДР після 20.11.2017 р.
Разом з тим, звертаємо увагу, що це стосується саме повноважень з досудового розслідування злочинів, підслідних ДБР.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про Державне бюро розслідувань» та ч. 4 ст. 216 КПК України слідчим ДБР підслідні:
- злочини, вчинені службовими особами, які займають особливо відповідальне становище відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державну службу», особами, посади яких віднесено до 1-3 категорій посад державної служби, суддями та працівниками правоохоронних органів, крім випадків, коли ці злочини віднесено до підслідності Національного антикорупційного бюро України (далі – НАБУ);
- злочини, вчинені службовими особами НАБУ, заступником Генерального прокурора – керівником або іншими прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності НАБУ;
- злочини проти встановленого порядку несення військової служби (військових злочинів), крім передбачених ст. 422 Кримінального кодексу України.
Отже, органи прокуратури втратили повноваження щодо здійснення досудового розслідування злочинів, підслідних ДБР, відомості про які внесено до ЄРДР з 20.11.2017 р., а у провадженнях, які розпочаті до цієї дати, досудове розслідування завершується органами прокуратури, але не довше 2 років.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1http://sc.gov.ua/ua/golovna_storinka/vssu_nadav_roz%E2%80%99jasnennja_cshodo_pitannja_pidslidnosti_sprav_derzhavnogo_bjuro_rozsliduvan_ukrajini.html.
2Пунктом 20.1 Перехідних положень КПК України передбачено «Тимчасово, але не пізніше дня початку діяльності Державного бюро розслідувань (опублікування у газеті «Урядовий кур’єр» відповідного повідомлення його керівником)».
3http://www.gp.gov.ua/ua/news.html?_m=publications&_c=view&_t=rec&id=219365.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Внутрішній облік податкових органів vs первинні документи платника: позиція Верховного Суду
Чи визнається дохід для цілей оподаткування при отриманні кредитів чи виникненні деякої іншої довгострокової заборгованості?
Податок на виведений капітал 2019 — leave them, kids, alone
Залиште нас у спокої. Як податок на виведений капітал змінить поведінку бізнесу
Податок на прибуток: перешкода для росту ВВП
Чому варто приймати податок на виведений капітал, а не просто продовжувати боротися з корупцією і виховувати/підвищувати кваліфікацію податкової, як досі
#8557 #ПнВК та чисті активи
Капітальний ремонт. Коментар Олександра Шемяткіна щодо заміни податку на прибуток податком на виведений капітал
#ПВК та рабство
#ПВК простими словами
Коментар Олександра Мініна до статті «Капкан для інвестора. Чи потрібен Україні податок на виведений капітал»