+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Постанова КМУ № 89, яка надавала податківцям дозвіл на проведення перевірок всупереч мораторію за ПКУ, скасована – тепер вже на рівні апеляційної інстанції

20 липня, 2022 Інформаційні листи

Апеляційний суд підтвердив скасування Постанови уряду щодо намагання обійти мораторій на проведення перевірок, встановлений п. 52-2 Підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Так, Постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2022 року № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі – Постанова КМУ № 89) була скасована Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.01.2022 року у справі № 640/18314/21.

Наразі Шостий апеляційний адміністративний суд у Постанові від 05.07.2022 року скасування Постанови КМУ № 89 підтвердив. Тобто зазначене Рішення Окружного адміністративного суду набрало законної сили, а Постанова № 89 тепер офіційно скасована.

І.

Нагадаємо, що Постанова КМУ № 89 стосувалась спроб урядовців обійти мораторій на проведення перевірок за положеннями п. 52-2 Підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ. За означеними положеннями ПКУ передбачається, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), діє мораторій на проведення більшості перевірок.

Постановою КМУ № 89 Кабінет Міністрів України, після провалу на законодавчому рівні1, фактично спробував перетягнути на себе повноваження Верховної Ради України та скасувати положення ПКУ щодо мораторію. Вже на підставі Постанови КМУ № 89 податківці почали проводити перевірки всупереч мораторію, передбаченому ПКУ.

Здавалося б, Постанова КМУ № 89 скасована, а тому всі результати перевірок на її підставі «автоматично» визнаються незаконними та скасовуються. Тобто для виграшу судової справи щодо скасування результатів перевірки на підставі Постанови КМУ № 89 достатньо всього-на-всього надати копію рішення щодо скасування Постанови КМУ № 89.

Однак радіти рано, адже податківці так просто не здаються. Зазвичай у таких випадках податківці зазначають, що на момент призначення перевірки вони діяли законно, а те, що відбулось вже після призначення перевірки, не впливає на її законність. Непоодинокими є випадки прийняття такої позиції і судами.

Відповідно платникам податків у спорах щодо результатів перевірки необхідно не лише вказати на скасування Постанови КМУ № 89, а й навести аргументацію щодо незаконності відповідної перевірки ще на момент її призначення.

У даному випадку є вкрай доречною широко розповсюджена у практиці Європейського суду з прав людини концепція «плодів отруєного дерева». Суть цієї концепції в тому, що якщо дерево отруйне, то отруйними є усі його плоди. І не буває так, що на отруйному дереві виросли неотруйні плоди. Тобто незаконні дії можуть породжувати лише незаконні наслідки.

Також у пригоді стане посилання на позицію Верховного Суду (Постанова від 09.02.2021 року у справі № 804/3329/15) про те, що встановлення незаконності перевірки тягне за собою незаконність податкових повідомлень-рішень, прийнятих на підставі такої перевірки, а також про те, що необхідність переходити до перевірки наявності порушень податкового законодавства у такому випадку відсутня.

Відзначимо, що дії податківців відносно проведення перевірок на підставі Постанови КМУ № 89 вже знайшли свою однозначну оцінку на рівні Верховного Суду (Постанова від 22.02.2022 року у справі № 420/12859/21). Детальніше в нашому матеріалі: «Верховний Суд: перевірки всупереч мораторію за ПКУ з посиланням на Постанову КМУ №89, є незаконними».

Загалом щодо історії питання та ознак незаконності Постанови КМУ  № 89 в наших попередніх матеріалах: «КАРАУЛ УСТАЛ! (Про скасування мораторію на проведення перевірок)», «“САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР”, або ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ», «Кабінет Міністрів України вирішив обійти мораторій на проведення низки перевірок», «Try it again, або як обійти мораторій на податкові перевірки вдруге».

ІІ.

Що ж стосується самої Постанови Шостого апеляційного адміністративного Суду, то загалом позиція цього суду перекликається з вищезазначеним рішенням Верховного Суду.

Так, ключовими аргументами апеляційного суду є те, що ПКУ має вищу юридичну силу, зміни до ПКУ вносяться виключно шляхом внесення змін до ПКУ, Кабінет Міністрів України не має право вносити зміни до ПКУ.

Наведемо головні тези рішення апеляційного суду:

«… аналіз вищевказаних законодавчих норм дає можливість дійти висновку, що Кабінет Міністрів України не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, позаяк мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу (ст. 2 ПК України).

Законом України від 17.09.2020 № 909-IX “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”, на який послався апелянт, не містять внесення змін до ПК України, а саме у вказаний пункт 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а надає лише право Кабінету Міністрів України щодо скорочування строку дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України.

Таким чином, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог, оскільки відповідно до положення пункту 1 частини другої статті 92 Основного Закону України  та рішень Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 ,  від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020, 23 червня 2009 року N 15-рп/2009, на який послався суд першої інстанції, не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

Зокрема, Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 наголошував на тому, що “законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об`єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок – скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони” (абзаци третій, четвертий підпункту 5.4 пункту 5 мотивувальної частини)».

Отже, як ми і зазначали у своїх попередніх матеріалах, Постанова КМУ № 89 та перевірки на її підставі є незаконними. Тепер така позиція має однозначне підтвердження у судовій практиці.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Проект Закону № 4101 від 15.09.2020 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2022

Перегляди 528

Прокоментувати