Try it again, aбо як обійти мораторій на податкові перевірки вдруге
Як відомо, п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлює мораторій на проведення податкових перевірок. Водночас, майже після року заборони на проведення перевірок, Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» від 03 лютого 2021 року (далі – Постанова № 89).
Відповідно до Постанови № 89 було скорочено строк дії обмежень, встановлених у п. 52-2 ПКУ, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, та дозволено проведення окремих видів перевірок юридичних осіб. Дана Постанова є незаконною та була прийнята з грубим порушенням норм ПКУ та Конституції України, про що ми розповідали у нашому матеріалі «”САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР”, або ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ».
Наразі Державна податкова служба України (далі – ДПС) хоче повторити свій «успіх» щодо часткового скасування мораторію, адже на офіційному сайті ДПС опубліковано Повідомлення про оприлюднення проекту Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2021 року № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі – проект Постанови).
Відповідно до проекту Постанови пропонується дозволити проведення таких перевірок:
- фактичних перевірок (за наявності підстав, визначених п. 80.2 ст. 80 ПКУ) платників податків, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я, реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- документальних позапланових перевірок платників податків – фізичних осіб, які одержують доходи, не пов’язані зі здійсненням підприємницької чи незалежної професійної діяльності, у сумі понад 20 млн грн за рік та мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
- документальних позапланових перевірок (за наявності підстав, визначених п.п. 78.1.1 та/або 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПКУ) суб’єктів господарювання, які здійснюють виплати доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України в частині правомірності застосування звільнення від оподаткування або зменшеної ставки податку, передбачених відповідним міжнародним договором України на час такої виплати, у разі отримання відповідей від іноземних компетентних органів;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених п.п. 78.1.5 (проведення перевірки у разі якщо платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки) та 78.1.21 п. 78.1 ст. 78 ПКУ (проведення перевірки якщо від іноземних державних органів отримано інформацію та/або документи, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок та свідчать про порушення).
Крім того, планується уточнити, що проведення тимчасово зупинених документальних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, а також документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ст. 77 ПКУ, дозволено, ОКРІМ перевірок платників податків – фізичних осіб з обсягом одержаного доходу за попередній звітний рік у сумі, що не перевищує 20 млн грн.
Внесення відповідних змін створить додаткові приводи для незаконного проведення перевірок контролюючими органами.
Звертаємо увагу, що на даний момент це лише проект Постанови, який перебуває на обговоренні та може бути змінений за його результатами. Проте в будь-якому випадку прийняття проекту Постанови є незаконним з самого початку. По-перше, незаконність Постанови № 89 робить незаконними і будь-які зміни, що вносяться до неї. По-друге, оскільки фактично відбувається внесення змін до п. 52-2 ПКУ, прийняття таких змін Кабінетом Міністрів суперечить ПКУ, Конституції України та принципу поділу державної влади, про що ми детально розповідали у згаданому вище матеріалі.
Слід звернути увагу, що позицію щодо незаконності скасування мораторію Кабінетом Міністрів України підтримують і суди. Уже почала з’являтися практика судів першої інстанції щодо незаконності Постанови № 89.
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Бізнесу приготуватися: повернення дозвільних процедур у 2025 році, зміни в галузі автотранспорту і не тільки
223
Перевірки бізнесу станом на травень 2025 року: Уряд поступово звужує коло заборонених на період воєнного стану перевірок
254
Стандартизований аудиторський файл (SAF-T UA): реально працюючий інструмент чи все ще примара?
3485
Про скасування мораторію на проведення податкових перевірок
945
Чекаєте на поновлення перевірок з 1 липня 2023 року? А вони з багатьох питань вже «тут»
3695
Сезон перевірок податковою дотримання валютного законодавства в частині строків розрахунків за експортно-імпортними операціями відкритий
2059
Зміни до переліку документальних позапланових перевірок, які дозволено проводити на період до припинення або скасування воєнного стану
2596
Постанова КМУ № 89, яка надавала податківцям дозвіл на проведення перевірок всупереч мораторію за ПКУ, скасована – тепер вже на рівні апеляційної інстанції *
3197
Верховний Суд: перевірки, проведені всупереч мораторію за ПКУ з посиланням на Постанову КМУ № 89, є незаконними
2821
Практика у стилі Тах: до чого готуватися бізнесу
1378
Кабінет Міністрів України вирішив обійти мораторій на проведення низки перевірок
2148
