Бізнесу приготуватися: повернення дозвільних процедур у 2025 році, зміни в галузі автотранспорту і не тільки
Станом на червень 2025 року ліцензування видів господарської діяльності здійснюється з урахуванням обмежень, встановлених на період воєнного стану Постановою Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 року № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 314).
З 01 січня 2025 року Постанова № 314 уже тричі зазнавала змін, спрямованих на збільшення кількості видів господарської діяльності, які підлягають ліцензуванню чи отриманню дозволу. Крім того, були прийняті зміни до законів «Про ліцензування господарської діяльності» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», а також набрав чинності новий Закон «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18 червня 2024 року № 3817-IX. Численні зміни також очікують на ліцензування у сфері автомобільного транспорту. У цьому матеріалі буде надано загальний огляд ситуації з ліцензуванням та видачею дозволів.
Зміни до Постанови № 314
Постанова № 314 з початку воєнного стану дозволила суб’єктам господарювання замість отримання дозволів та ліцензій подавати декларацію про провадження господарської діяльності. Винятки з цього правила (ліцензії та дозволи, які все одно потрібно отримувати) містяться у додатку 2 до Постанови № 314.
Дозвільні документи, обов’язкові до отримання
До 2025 року Постанова № 314 уже зобов’язувала бізнес отримувати ліцензії, зокрема у таких сферах та випадках:
1) у сфері ядерної енергетики, в тому числі щодо джерел іонізуючого випромінювання та відходів, підготовки спеціалістів, переробки урану та експлуатації установок тощо;
2) банків пуповинної крові, інших тканин і клітин людини;
3) управління небезпечними відходами;
4) у сфері торгівлі та виробництва вогнепальної та холодної зброї, вибухівки, засобів індивідуального захисту;
5) виробництво особливо небезпечних хімічних речовин згідно з переліком Уряду;
6) міжнародні та внутрішні перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним, залізничним транспортом;
7) виробництво та торгівля лікарськими засобами, психотропними речовинами та прекурсорами, медична практика;
8) банківська діяльність та надання фінансових послуг;
9) у галузі телебачення і радіомовлення;
10) у галузі криптографічного захисту інформації (крім послуг електронного цифрового підпису) та технічного захисту інформації, пристроїв негласного отримання інформації та розвідки;
11) азартні ігри та лотереї;
12) зовнішньоекономічна діяльність;
13) усе ліцензування, що здійснює НКРЕКП (комунальні послуги, газ, електрика, тепло- та водопостачання);
14) професійна діяльність на біржах;
15) виробництво та збут спиртів, алкоголю, тютюнових виробів та пального.
До 2025 року Постанова № 314 уже зобов’язувала бізнес отримувати дозволи, зокрема у таких сферах та випадках:
1) геологічне вивчення надр та видобування корисних копалин, а також будівництво та експлуатація споруд для цього та для захоронення відходів, пов’язаних з цим, виконання робіт (провадження діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;
2) отримання геотермальної енергії (теплової енергії надр);
3) створення геологічних територій та об’єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам’ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади) (крім нафтогазоносних надр);
4) у сфері ядерної енергетики (перевезення урану, експлуатація тощо);
5) спеціальне водокористування;
6) спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду;
7) спеціальне використання лісових ресурсів;
8) виконання підготовчих та будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками;
9) ввезення видавничої продукції з держави агресора та окупованої території;
10) діяльність у сфері охорони культурної спадщини та щодо культурних цінностей;
11) імпорт та експорт тварин та рослин, дикої фауни і флори, осетрових риб і виробленої з них продукції;
12) оброблення відходів;
13) спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах) (для здійснення промислового рибальства, дослідного вилову).
З початку 2025 року Кабінет Міністрів України (далі – Уряд) до таких винятків додав необхідність отримання:
1) дозволу на розміщення зовнішньої реклами;
2) ліцензії на освітню діяльність за рівнем вищої освіти та освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання;
3) ліцензії на надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
Строк дії Постанови № 314 умовно збільшено, а пункт про автоматичну пролонгацію наявних дозволів скасовано
Якщо раніше можна було користуватися деклараціями замість дозволів протягом трьох місяців після закінчення воєнного стану, то з 17 квітня 2025 року це можливо до кінця року, в якому закінчився воєнний стан, але в будь-якому разі не раніше трьох місяців після його закінчення.
Наприклад, якщо б воєнний стан скасували 25 травня 2025 року, то бізнес мав би час на оформлення всіх дозвільних документів замість декларацій до 31 грудня 2025 року включно. Якщо ж воєнний стан закінчується 25 грудня 2025 року, то бізнес муситиме отримати дозвільні документи до 25 березня 2026 включно.
Водночас з 14 березня 2025 було скасовано підпункти 4 і 5 пункту 1 Постанови № 314, які передбачали зупинення строків публічної процедури (в тому числі передбачених законом строків для видачі дозволів) та автоматичне подовження строків уже виданих ліцензій та дозволів на період воєнного стану та три місяці після його закінчення.
Скасування таких норм, на перший погляд, означає, що видані раніше та уже із закінченим строком дії ліцензії та дозволи необхідно поновлювати як це було раніше, а відповідальні органи при видачі таких дозвільних документів зобов’язані дотримуватися строків, передбачених процедурою, коли раніше вони могли посилатися на зупинку цих строків.
Втім, ще Законом № 3869-IX від 17 липня 2024 року закони «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі – Закон про дозволи) та «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон про ліцензування) були доповнені схожими за змістом положеннями про продовження строку дії дозволів та ліцензій (за винятком ліцензій щодо азартних ігор) до кінця року, в якому закінчився воєнний стан, але не менше трьох місяців з дня його закінчення (п. 2-2 ст. 11 Закону про дозволи та п. 6-1 ст. 21 Закону про ліцензії).
Відповідно ліцензії та дозволи, які охоплюються цими законами, будуть автоматично продовжені так само, як і публічні строки, пов’язані з цими дозвільними документами, зупинені на підставі тих же положень.
Проте Закон про ліцензування та Закон про дозволи не поширюються на всі види ліцензій та дозволів, зокрема ст. 2 Закону про дозволи визначає, що його дія не поширюється на відносини охорони державного кордону, державної митної справи, державного експортного контролю, державного регулювання ринків фінансових послуг, охорони державної таємниці, електроенергію, харчові продукти, корми, тварин тощо.
Ст. 2 Закону про ліцензії зазначає, що його дія не поширюється, зокрема, на:
1) банківські, валютні, фінансові операції за ліцензіями НБУ;
2) у сфері медіа;
3) виробництво і торгівлю спиртом, тютюновими виробами та пальним, зберігання пального;
4) діяльність за ліцензіями НКРЕКП;
5) діяльність у сфері використання ядерної енергії;
6) професійну діяльність на ринках капіталу та організованих товарних ринках за ліцензіями НКЦПФР.
Якщо спеціальне законодавство по вищезазначених сферах не містить аналогічних норм по автоматичній пролонгації ліцензій чи дозволів, то у зв’язку зі скасуванням відповідного положення Постанови № 314 дозвільні документи у цих сферах не можуть бути використані після закінчення терміну їх дії.
При цьому на підставі Постанови № 314 поки ще автоматично продовжуються такі дозвільні документи:
1) діючі посвідчення про реєстрацію суб’єктів господарювання як суб’єктів здійснення міжнародних передач товарів,
2) свідоцтва про отримання повноважень на проведення недержавної експертизи товарів у галузі державного експортного контролю,
3) свідоцтва про державну атестацію системи внутрішньофірмового експортного контролю.
Тому, якщо Ваше підприємство:
- до 14 березня 2025 року користувалося ще «довоєнними» протермінованими ліцензіями та дозволами на підставі підпункту 5 п. 1 Постанови № 314, то
- такі документи не підпадають під Закон про ліцензії та Закон про дозволи, а
- спеціальним законодавством не передбачено положення про автоматичну пролонгацію.
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Перевірки бізнесу станом на травень 2025 року: Уряд поступово звужує коло заборонених на період воєнного стану перевірок
254
Про скасування мораторію на проведення податкових перевірок
945
Чекаєте на поновлення перевірок з 1 липня 2023 року? А вони з багатьох питань вже «тут»
3695
Сезон перевірок податковою дотримання валютного законодавства в частині строків розрахунків за експортно-імпортними операціями відкритий
2059
Зміни до переліку документальних позапланових перевірок, які дозволено проводити на період до припинення або скасування воєнного стану
2596
Верховний Суд: перевірки, проведені всупереч мораторію за ПКУ з посиланням на Постанову КМУ № 89, є незаконними
2821
Практика у стилі Тах: до чого готуватися бізнесу
1378
Try it again, aбо як обійти мораторій на податкові перевірки вдруге
1494
Кабінет Міністрів України вирішив обійти мораторій на проведення низки перевірок
2148
«САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР», або
ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ
2760
КАРАУЛ УСТАЛ! (ПРО СКАСУВАННЯ МОРАТОРІЮ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК)
2291
