+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Нові обмеження, введені Кабінетом Міністрів України для запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19

17 березня, 2020 Інформаційні листи

Оновлення! «Повідомляємо про зміни умов карантину, введеного Кабінетом Міністрів України»

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 року № 215 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211» (далі – Постанова № 215) на території України до 03 квітня 2020 року посилено обмежувальні заходи в рамках введеного раніше карантину. В попередніх інформаційних листах ми розповідали про обмеження, введені на території міста Києва1, в цьому матеріалі зупинимось на деяких нюансах загальнонаціональних заходів.

Що таке карантин?

Це адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб. Такими вважаються інфекційні хвороби (у тому числі карантинні: чума, холера, жовта гарячка), що характеризуються важкими та (або) стійкими розладами здоров’я у значної кількості хворих, високим рівнем смертності, швидким поширенням цих хвороб серед населення (стаття 1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», далі – Закон). COVID-19 був внесений до переліку особливо небезпечних інфекційних хвороб Наказом від 25 лютого 2020 року № 521.

Звертаємо увагу, що відповідно до статті 29 Закону до відміни карантину його територію можуть залишити особи, які пред’явили довідку, що дає право на виїзд за межі території карантину. Особам, які виявили бажання залишити територію карантину до його відміни, необхідно протягом інкубаційного періоду відповідної хвороби перебувати в обсерваторі під медичним наглядом і пройти необхідні обстеження. Після закінчення терміну перебування в обсерваторі, з урахуванням результатів медичного нагляду та обстежень, їм видається довідка, що дає право на виїзд за межі території карантину (стаття 31 Закону). Наразі достеменно невідомо, як це правило буде виконуватись на практиці.

Бізнесу варто мати на увазі, що стаття 30 Закону надає ряд додаткових прав місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування на територіях, де встановлено карантин (тобто, на всій території України):

  • залучати підприємства, установи, організації незалежно від форм власності до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби;
  • залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, необхідне для здійснення профілактичних і протиепідемічних заходів, із наступним повним відшкодуванням у встановленому законом порядку його вартості або витрат, пов’язаних з його використанням;
  • установлювати особливий режим в’їзду на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а у разі необхідності – проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів;
  • запроваджувати більш жорсткі, ніж встановлені нормативно-правовими актами, вимоги щодо якості, умов виробництва, виготовлення та реалізації продуктів харчування, режиму обробки та якості питної води;
  • установлювати особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та інших заходів;
  • створювати на в’їздах і виїздах із території карантину контрольно-пропускні пункти, залучати в установленому порядку для роботи в цих пунктах військовослужбовців, працівників, матеріально-технічні та транспортні засоби підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, частин та підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку.

Чи дотримана процедура введення карантину?

У профільній літературі триває дискусія стосовно законності введеного карантину, оскільки питання про його встановлення має порушувати перед Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я (Міністерство охорони здоров’я України), за поданням головного державного санітарного лікаря України. Щодо повноважень останнього якраз-таки і виникають питання. Наразі головним державним санітарним лікарем України Розпорядженням Кабінету Міністрів України2 призначений заступник Міністра охорони здоров’я України. Водночас, у статті 32 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» зазначено наступне:

«Державну санітарно-епідеміологічну службу України очолює керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, який за посадою є головним державним санітарним лікарем України».

Тому наразі не на користь законності теперішнього карантину є дві обставини: (1) Державна санітарно-епідеміологічна служба на сьогодні ліквідована3; (2) в будь-якому разі Головним державним санітарним лікарем України зараз є не Міністр (керівник), а заступник Міністра охорони здоров’я України. Водночас, пропонуємо сконцентруватись на самих обмеженнях:

Що заборонено? (наші коментарі курсивом)

1) відвідування закладів освіти її здобувачами до 03 квітня 2020 року;

якщо виникає сумнів стосовно вашого конкретного бізнесу, то в статті 1 Закону України «Про освіту» можна отримати відповіді на питання, що таке «заклад освіти» та «освітня діяльність»;

2) з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

як ми повідомляли раніше, попереднє обмеження становило 200 осіб; за відсутності чіткого законодавчого визначення фактично будь-яка діяльність може підпадати під поняття «захід»;

3) з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім роздрібної торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, засобами зв’язку, провадження банківської та страхової діяльності, а також торговельної діяльності і діяльності з надання послуг з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту;

немає практичного сенсу розбирати кожен із наведених вище прикладів, перелічених після «зокрема», оскільки під заборону фактично підпадає будь-яка робота бізнесу, що супроводжується прийманням відвідувачів;

стосовно винятків, перелічених після слова «крім», варто знати, що роздрібна торгівля – це вид економічної діяльності суб’єктів господарювання з продажу (без перероблення) населенню нових та вживаних товарів, призначених переважно для споживання громадянами (приватними особами) або домашніми господарствами, у магазинах, універсальних магазинах, лавках і кіосках, посилкових торгових фірмах, торговими посередниками тощо (коди згідно з Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) – 50.10.2, 50.30.2, 50.40.2, 50.50.0, 52.1, 52.2, 52.3, 52.4, 52.5, 52.6)4;

Постанова № 215 не уточнює, які засоби індивідуального захисту є прийнятними для персоналу компаній, які будуть працювати в режимі адресної доставки. За аналогією, наприклад, у відповідних Стандартах медичної допомоги5 базові заходи безпеки включають використання ЗІЗ для уникнення прямого контакту з кров’ю, біологічними рідинами організму, виділеннями (включаючи дихальні секрети) та неушкодженою шкірою. Тобто це не тільки маска чи респіратор, а і, як мінімум, рукавички. Також виникає питання, чи весь персонал має бути забезпечений ЗІЗ, або тільки кур’єри.

4) з 12 год. 00 хв. 18 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року:

регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні (крім перевезення легковими автомобілями);

перевезення понад 10 пасажирів одночасно в одному транспортному засобі у міському електричному (трамвай, тролейбус) та автомобільному транспорті, що здійснює регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах у звичайному режимі руху;

перевезення понад 10 пасажирів одночасно в автобусах, які виконують регулярні пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах в режимі маршрутного таксі;

заїзд на територію автостанцій автобусів, які здійснюють перевезення пасажирів у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні, та реалізацію власниками автостанцій квитків автомобільним перевізникам, які виконують такі перевезення;

основні поняття, застосовані в Постанові № 215, визначені в Законі України «Про автомобільний транспорт»;

5) з 17 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року перевезення пасажирів метрополітенами мм. Києва, Харкова і Дніпра відповідно до рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 16 березня 2020 року;

6) з 12 год. 00 хв. 18 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення (приміському, міському, регіональному та дальньому). Дозволяється здійснення акціонерним товариством «Українська залізниця» окремих пасажирських рейсів у внутрішньому залізничному сполученні, рішення щодо яких приймається в кожному окремому випадку за погодженням з Міністерством інфраструктури та Міністерством охорони здоров’я, а також окремих пасажирських рейсів у міжнародному залізничному сполученні, рішення щодо яких приймається в кожному окремому випадку за погодженням з Міністерством інфраструктури, Міністерством закордонних справ та Адміністрацією Державної прикордонної служби.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1«Карантин у Києві: заборона масових заходів та інші обмеження, запроваджені Київською міською радою» та «Карантин у Києві: нові обмежувальні заходи та заборони».

2Розпорядження КМУ від 11 березня 2020 року № 229-р.

3Постанова Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 348.

4Інструкція щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства, затв. Наказом Державного комітету статистики України від 24 жовтня 2005 року № 327.

5Стандарти медичної допомоги, затв. Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 лютого 2020 року № 552.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 2437

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Закон № 731-IX: карантин тепер не є безумовною підставою для поновлення/продовження процесуальних строків 04 серпня, 2020    22636

Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19 13 травня, 2020    1199

Відповідальність за карантин: але не про 17 тис. грн штрафу для громадян, а про відповідальність високопосадовців за неправомірні обмеження для бізнесу та суспільства 13 травня, 2020    3279

Незаконність карантину в Україні 30 квітня, 2020    38133

Що нового з карантинними обмеженнями? 24 квітня, 2020    1240

Нові правила щодо орендної плати на період карантину 21 квітня, 2020    1126

Заплутались із карантинними обмеженнями? 10 квітня, 2020    1881

Обмеження права на свободу пересування в межах карантину 09 квітня, 2020    2376

Уряд суттєво посилив карантинні заходи 03 квітня, 2020    1655

Чи дійсно на період карантину скасована орендна плата (частина 2)? 03 квітня, 2020    3834

Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити? 02 квітня, 2020    1352

Карантинні обмеження в Україні: ситуація на даний час 02 квітня, 2020    2451

Прокоментувати