Кроки щодо зменшення кримінальних проваджень за результатами податкових перевірок
Наказом ДФСУ від 18 липня 2016 року № 633 внесені зміни до пп. 2.5.1. Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДФСУ від 31 липня 2014 року № 22.
В новій редакції це положення викладене так: «2.5.1. Якщо за наслідками перевірки зменшено суми податку на додану вартість до відшкодування або виявлено порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, за якими сума завданої державі шкоди або замаху на заподіяння шкоди є достатньою для притягнення до кримінальної відповідальності, підрозділ, який проводив перевірку, письмово повідомляє слідчий підрозділ фінансових розслідувань і передає матеріали перевірки для прийняття рішення згідно з положеннями Кримінального процесуального кодексу України (крім випадків, визначених пунктом 36 підрозділу 10 розділу XX Кодексу) протягом 20 робочих днів, наступних за днем узгодження прийнятих за їх результатами податкових повідомлень-рішень про визначення грошового зобов’язання (зменшення бюджетного відшкодування), вимог та рішень щодо єдиного внеску».
Очікується, що з урахуванням змін від 18 липня цього року матеріали перевірок не будуть передаватись до слідчих підрозділів фінансових розслідувань аж до узгодження грошових зобов’язань за результатами такої перевірки і спливу строків для сплати такого узгодженого зобов’язання. Тобто у випадку, якщо донарахування оскаржуються у судовому порядку, момент ініціації кримінального провадження відкладається принаймні до набрання судовим рішенням законної сили (тобто після перегляду справи в суді апеляційної інстанції), яким буде підтверджено правомірність нарахованих перевіркою грошових зобов’язань, і після спливу наданого Податковим кодексом часу (10 днів після узгодження) для сплати такого узгодженого зобов’язання.
Сподіваємося, що ці зміни дозволять значно скоротити число кримінальних проваджень за наслідками звичайних податкових перевірок, коли виникає спір на значну суму. Зазначений крок можна тільки вітати.
Нагадаємо, що питання перетворення податкових спорів у кримінальні справи має давню історію.
Попередні методичні рекомендації № 948 від 31 жовтня 2012 року1 передбачали передачу матеріалів податкових перевірок із матеріальними сумами податкових донарахувань до податкової міліції у 10-ти денний термін після прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення. За таких умов майже всі податкові перевірки на матеріальні суми перетворювались у кримінальні провадження (детальніше у нашому інформаційному листі за посиланням).
Після неодноразових звернень з цього питання, у 2014 році з прийняттям нині чинних Методичних рекомендацій № 22 щодо даного питання відбулись певні позитивні зрушення: час передачі матеріалів слідчим підрозділам був пересунутий на закінчення процедури адміністративного оскарження. Тобто на той час рух у напрямку кримінального провадження відбувався незалежно від подальшого оскарження у судовому порядку і неузгодженості податкового зобов’язання (детальніше у нашому інформаційному листі за посиланням).
Розуміння наявності відповідної проблеми чинення тиску на бізнес через надмірну кількість таких проваджень, які розпочиналися навіть за неузгодженості податкового зобов’язання, визначило необхідність подальших змін в цьому напрямку. Вищезгадані поточні зміни зроблені за дорученням Міністерства фінансів України від 12 липня 2016 року.
Будемо сподіватися, що Методичних рекомендацій в цій зміненій частині будуть дотримуватися на практиці. Щодо цього багато залежить від реального відношення виконавчих органів, адже ці рекомендації не є нормативним документом (тож формально не є зобов’язуючими з правового погляду).
У минулому відомі випадки передачі матеріалів перевірок раніше, ніж це було передбачено чинною на той час редакцією Методичних рекомендацій з посиланням на те, що відповідні рекомендації не є законом. Тому не виключаємо, що не дивлячись на внесені зміни, матеріали перевірки в деяких випадках можуть передаватися до органів податкової міліції раніше, ніж це передбачено у Методичних рекомендаціях.
Зважаючи на це, для гарантованого вирішення проблеми з перетворенням податкових перевірок на кримінальні провадження відповідні положення мають бути винесені до закону. Тому, внесення змін до Методичних рекомендацій розцінюємо, швидше, як проміжний крок на цьому шляху.
Вирішення проблеми на законодавчому рівні очікується у законопроекті № 3448 (детальніше за посиланням), яким, в тому числі, передбачаються зміни до положень статті 212 Кримінального кодексу України: щодо того, що сам факт ухилення від сплати податків (тобто підстава для початку кримінальних проваджень) може мати місце лише в тому разі, якщо узгоджені грошові зобов’язання не були сплачені.
Вказані питання предметно обговорювались в рамках роботи над цим законопроектом в ході зустрічей робочої групи Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, з Бізнес-омбудсменом та представниками Міністерства фінансів України. Фактично в загальних рисах такий законопроект було підтримано Міністерством фінансів України.
З огляду на те, що розгляд законопроекту не був внесений до порядку денного минулої сесії Верховної Ради України, з боку представників Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики зроблені спроби принаймні отримати проміжний робочий варіант вирішення на рівні органів виконавчої влади проблеми щодо відкриття кримінальних проваджень майже за кожним актом перевірки на більш-менш матеріальну суму. Міністерство фінансів зі свого боку підтримало ці зусилля і зробило відповідний крок, який матеріалізувався у вищезазначених змінах. Тепер будемо сподіватися, що після початку роботи чергової сесії Верховної Ради України робота над вирішенням цієї проблеми на законодавчому рівні продовжиться.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Методичні рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів ДПС України при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджені Наказом ДПС України № 948 від 31.10.2012 р.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України з 01 січня 2018 року
Прокуратура втратила повноваження щодо досудового розслідування злочинів, підслідних Державному бюро розслідувань
Кримінальна відповідальність за нормотворчість, яка призводить до зменшення податкових надходжень до бюджету
Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року: «привид» податкової міліції та «ефективність» суду
Вироки у кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року
Досудове розслідування за ухилення від сплати податків (за ст. 212 КК України): наразі тільки щодо депутатів і можновладців?
Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків у першому кварталі 2017 року: вироки, тенденції та статистика
Узаконення [незаконних] податкових перевірок у рамках кримінального провадження?
Презентація «Незаконність призначення податкових перевірок у рамках кримінального провадження»
Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків: як підтверджено судами в 2016 році і які реальні санкції
Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків у 2016 році: вироки, тенденції та статистика
Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК у 2017 році
Або ППР на яку суму будуть лякати цього року?