Як ускладнилось користування реєстром нерухомості?
Всі, хто колись отримував онлайн інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – реєстр нерухомості), знають, що була можливість отримувати інформацію про активи однієї особи одним файлом. Наприклад, здійснивши запит за ідентифікаційними даними юридичної особи можна було отримати документ із повною інформацією про всю нерухомість у її володінні чи користуванні. Це було дуже зручно, оскільки можна було одноразово сплатити адміністративний збір та швидко отримати інформацію про активи контрагента. Проте зараз ситуація суттєво ускладнилася.
100 дій замість однієї
Нещодавно ДП «Національні інформаційні системи» оновило функціонал реєстру нерухомості, що наразі реалізований наступним чином: якщо при пошуку за суб’єктом права в реєстрі нерухомості знайдено записи щодо більш як одного об’єкта нерухомого майна, то користувачу надається перелік записів про такі об’єкти із зазначенням їх реєстраційних номерів та адрес. Проте повну інформацію з реєстру можна отримати тільки щодо кожного об’єкта нерухомого майна окремо.
Тобто тепер неможливо один раз оплатити та отримати один файл із повною інформацією про всю нерухомість конкретної особи (якщо об’єктів у такої особи декілька). Адміністративний збір тепер також має сплачуватись за отримання інформації щодо кожного окремого об’єкта нерухомого майна. Ваш контрагент користується 100 земельними ділянками? Тоді, щоб отримати повну інформацію, вам необхідно буде сформувати 100 документів та заплатити 100 разів по 24 гривні.
Чи це законно?
Законодавче підґрунтя для такої модернізації з’явилось вже більше ніж рік тому. Відповідні зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 та від 26.10.2011 року № 1141 набули чинності ще 09.12.2017 року1. Тобто весь 2018-й рік ми користувалися функціоналом, який не відповідав нормативному регулюванню. Логічно, що широке занепокоєння ситуацією набрало обертів тільки зараз, коли з проблемою стикнулися на практиці.
Якою може бути мета таких змін? Можливо, наповнення бюджету, створення додаткових технічних складнощів для журналістів та правозахисників чи якісь інші причини? З нашого боку ствердно можемо сказати лише про те, що новий порядок точно створив складнощі для бізнесу. І питання не стільки в необхідності сплачувати більше за інформаційні довідки. Основний подив викликає необхідність витрачати час на проведення 100 окремих оплат та отримання 100 окремих документів.
Який вихід?
Наразі ДП «Національні інформаційні системи» наголошує на тому, що програми цілком відповідають чинному порядку, тому питання щодо їх вдосконалення насамперед має вирішуватися на нормативно-правовому рівні. Тому сподіватися варто лише на виправлення ситуації Кабінетом Міністрів України.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Постанова КМУ від 06.12.2017 року № 925 «Деякі питання удосконалення механізмів захисту речових прав на земельні ділянки»
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
З 18.11.2025 обмежать доступ до державних реєстрів: Закон № 4576-IX підписано
595
Механізм повернення судового збору по-новому: правова сутність змін та практичні виклики впровадження у 2025 році
1551
Скасування процедури досудової санації та її заміна превентивною реструктуризацією: локальні покращення є, але проблема списання боргів проти волі кредиторів лишається актуальною
346
«Кредитні канікули» для підприємств-боржників та лізингоодержувачів, постраждалих від бойових дій та окупації РФ: Верховна Рада прийняла закон
857
Представництво юридичних осіб: що дозволяє недобросовісним контрагентам ухилятись від виконання зобов’язань?
2414
Новий адміністративно-територіальний устрій: держава реформує, а бізнес розгрібає
2459
Заборона пластикових пакетів: розбираємо закон
32275
Нова довірча власність: пройшов рік, а нічого не змінилось
2058
Юридичні особи повинні будуть оновити інформацію про кінцевих бенефіціарних власників
14120
Новий старий процес
4805
Останні зміни в адміністративному судочинстві
2397
