Інтегрований довкіллєвий дозвіл у дії: хто має його отримати та які небезпеки він несе
08.08.2025 набрав чинності Закон України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» (далі – Закон), яким запроваджено процедуру отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу. Цей Закон прийнято для імплементації вимог Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди.
Закон визначає «інтегрований довкіллєвий дозвіл» як документ дозвільного характеру у сфері охорони довкілля, який надає право провадити діяльність з експлуатації установок, а саме види діяльності, визначені Законом, на умовах, визначених у такому дозволі, який оператори установок повинні отримати до початку їх експлуатації.
Простими словами інтегрований довкіллєвий дозвіл (далі – Дозвіл, інтегрований дозвіл) – це один дозвіл, що надає право на здійснення тих дій, які раніше були можливими за наявності декількох дозволів, а саме:
- на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі – дозвіл на викиди);
- на спеціальне водокористування;
- на здійснення операцій з оброблення відходів (далі – дозвіл на відходи).
У статті буде здійснено розбір особливостей цього Дозволу, процедури його отримання та інші нюанси пов’язаного з ним законодавства.
Один інтегрований дозвіл на декілька установок та для різних видів діяльності
Інтегрований дозвіл може видаватися один на підприємство і при цьому включати як одну, так і декілька установок на одному підприємстві одного оператора (ч. 2 ст. 3 Закону).
Установка – це стаціонарна технічна одиниця (об’єкт), на якій провадиться один чи більше видів діяльності, перелік яких визначено у Додатку до Закону, та будь-які інші безпосередньо пов’язані види діяльності в межах того самого промислового майданчика, які мають технічний зв’язок з діяльністю, визначеною у Додатку до Закону, і можуть впливати на викиди та забруднення довкілля.
Відповідно, інтегрований дозвіл отримується один на все підприємство за умови, якщо у змісті такого дозволу буде чітко визначено усі установки підприємства, що забруднюють довкілля, здійснюють водозабір та/або спричинюють виникнення відходів тощо.
Упродовж передбаченого Законом перехідного періоду усі підприємства, що відповідають критеріям, визначеним у Додатку до Закону, будуть зобов’язані отримувати інтегрований дозвіл для здійснення своєї господарської діяльності. При цьому Додаток до Закону містить, серед іншого, такі види діяльності, для яких необхідно буде отримувати єдиний інтегрований дозвіл:
- Енергетика: спалювання палива в установках потужністю 50 мвт і більше, переробка нафти і газу, виробництво коксу, газифікація або зрідження вугілля або інших видів палива в установках потужністю 20 мвт або більше.
- Виробництво та обробка металів.
- Промисловість з переробки мінеральної сировини: цементу, вапна та оксиду магнію, скла, скловолокна, мінеральних речовин, волокон, керамічних виробів.
- Хімічна промисловість:
- виробництво органічних хімічних речовин, таких як вуглеводні, органометалічні сполуки, пластичні матеріали, синтетичний каучук, барвники та пігменти, поверхнево активні речовини та сурфактанти;
- виробництво неорганічних хімічних речовин, таких як гази, кислоти, луги, солі, неметали, оксиди металів або інші неорганічні сполуки;
- виробництво фосфорних, азотних та калійних мінеральних добрив (прості та складні добрива), продуктів для рослинництва та біоцидів, фармацевтичних продуктів, у тому числі прекурсорів, вибухівки/вибухових матеріалів.
- Управління відходами: видалення, відновлення, оброблення, зберігання відходів.
- Інші види діяльності, серед яких виробництво і переробка целюлози, паперу або картону, ДСП, текстилю дубленої шкіри та хутра, сировини тваринного і рослинного походження, молока, видалення або утилізація туш тварин або відходів тваринництва, вирощування птиці та свиней, виробництво вуглецю (із коксу) або електрографіту шляхом спалювання та графітизації, уловлювання вуглекислого газу з метою підземного зберігання.
Строк дії інтегрованого дозволу необмежений, але такий дозвіл може бути відкликаний
Якщо інші дозволи мають строк дії (дозвіл на викиди (десять і сім років для 1 і 2 групи, і лише для 3 групи – безстроково), дозвіл на спеціальне водокористування (від 3 до 25 років), дозвіл на відходи (є безстроковим, крім дозволу на захоронення відходів, який видається на розрахунковий строк експлуатації полігона), то строк дії інтегрованого дозволу необмежений (ч. 5 ст. 3 Закону), навіть якщо такий дозвіл видається замість усіх вищезазначених «строкових» дозволів.
Проте це не означає, що інтегрований дозвіл можна один раз отримати і забути про нього. Дотримання умов інтегрованого дозволу перевірятиметься регулярно, зокрема, передбачено, що отримувач Дозволу (у Законі він називається «оператор установки») один раз на рік не пізніше 31 березня року, наступного за звітним, подаватиме до дозвільного органу звіт оператора установки про дотримання умов інтегрованого дозволу (далі – Звіт про дотримання умов).
Ба більше, інтегрований дозвіл покладає саме на оператора установки обов’язок сповіщати негайно (протягом 24 годин) про випадки, коли показники установки порушують умови Дозволу, а також зобов’язує вжити заходів для відновлення її відповідності умовам Дозволу (ч. 2 ст. 17 Закону). Якщо є загроза для життя, здоров’я людей чи для довкілля – оператор також зобов’язаний припинити роботу установки (ч. 3 ст. 17 Закону).
При цьому Закон передбачає регулярні перевірки дотримання умов Дозволу. Періодичність проведення перевірок визначається умовами Дозволу, але не може бути рідше одного року для установок з найвищим рівнем ризику та трьох років – для установок з найнижчим рівнем ризику (ч. 2 ст. 20 Закону).
У випадку виявлення порушення при перевірці та невиконання припису про його усунення (п. 8 ч. 1 ст. 24 Закону) чи за результатами розгляду дозвільним органом Звіту про дотримання умов Дозволу (п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону) дозвільний орган зможе відкликати інтегрований дозвіл. Крім вищезазначених, існують ще підстави для відкликання інтегрованого дозволу згідно з ч. 1 ст. 24 Закону, про які йтиметься далі.
Із зазначеного в Законі випливає, що інтегрований дозвіл є безстроковим, але у дозвільного органу будуть підстави для його відкликання у випадку виявлення недотримання його умов за результатами контрольних заходів, що будуть планово проводитися щонайменше раз на рік, а іноді й кілька разів на рік.
Небезпечна ситуація з відкликанням дозволів для підприємств
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
З 18.11.2025 обмежать доступ до державних реєстрів: Закон № 4576-IX підписано
2140
Механізм повернення судового збору по-новому: правова сутність змін та практичні виклики впровадження у 2025 році
1986
Скасування процедури досудової санації та її заміна превентивною реструктуризацією: локальні покращення є, але проблема списання боргів проти волі кредиторів лишається актуальною
493
«Кредитні канікули» для підприємств-боржників та лізингоодержувачів, постраждалих від бойових дій та окупації РФ: Верховна Рада прийняла закон
1142
Представництво юридичних осіб: що дозволяє недобросовісним контрагентам ухилятись від виконання зобов’язань?
2689
Новий адміністративно-територіальний устрій: держава реформує, а бізнес розгрібає
2609
Заборона пластикових пакетів: розбираємо закон
32484
Нова довірча власність: пройшов рік, а нічого не змінилось
2224
Юридичні особи повинні будуть оновити інформацію про кінцевих бенефіціарних власників
14330
Новий старий процес
4940
Останні зміни в адміністративному судочинстві
2573
Прокоментувати







