+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»

03 серпня, 2018 Інформаційні листи

Як відомо, у зв’язку із подіями на сході України у 2014 році було розпочато антитерористичну операцію (далі – АТО).

Наряду з цим, для забезпечення підтримки суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення АТО, та осіб, які проживають у зоні проведення АТО, було прийнято Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII (далі – Закон № 1669-VII) а також внесено зміни до низки законодавчих актів, у тому числі до Податкового кодексу України (далі – ПК України).

Зокрема, відповідно до Закону № 1669-VII було закріплено, що на період та на території проведення АТО, наприклад:

  • діє мораторій на проведення перевірок органами державного нагляду;
  • ліцензії та документи дозвільного характеру, строк дії яких закінчився у період проведення АТО, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення АТО;
  • звільнено суб’єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності;
  • встановлено мораторій на нарахування пені за несвоєчасне внесення платежів за житлово-комунальні послуги та інше.

В ПК України також було запроваджено певні тимчасові пільги, зокрема, наприклад:

  • на період проведення АТО для платників податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких станом на 14 квітня 2014 року була тимчасово окупована територія та/або територія населених пунктів на лінії зіткнення, і які станом на 01 січня 2017 року не змінили своє місцезнаходження, зупиняється нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені за несвоєчасне погашення визначених станом на 14 квітня 2014 року грошових зобов’язань;
  • об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 цього Кодексу у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції;
  • не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та інше.

Тобто Державою було передбачено та встановлено певні тимчасові особливі заходи та пільги, які поширюються на фізичних осіб і суб’єкти господарювання, що знаходяться на території/лінії зіткнення АТО, на період проведення АТО.

У свою чергу, відповідно до ст. 1 ст. 1 Закону № 1669-VII закріплено, що:

«Період проведення антитерористичної операції – час між датою набрання чинності Указом Президента України “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року “Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України” від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України».

Відповідно, АТО діє допоки Указом Президента її не буде завершено/скасовано.

Разом з цим, 30 квітня 2018 року на офіційному веб-сайті Президента України було розміщено новину про те, що Президент Петро Порошенко підписав Указ, яким завершується АТО і починається операція Об’єднаних сил (далі – ООС) із забезпечення національної безпеки і оборони, із посиланням на цитату Президента:

«Таким чином, з сьогоднішнього дня, 30 квітня 2018 року, широкомасштабна АТО на території Донецької і Луганської областей завершується. Ми зараз розпочинаємо військову операцію під керівництвом ЗСУ для забезпечення захисту територіальної цілісності, суверенітету і незалежності нашої держави».

Тобто Президент України офіційно оголосив про завершення АТО.

І таке оголошення було здійснене у зв’язку із підписанням Указу Президента «Про затвердження рішення РНБО «Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей» від 30.04.2018 р. № 116/2018 (далі – Указ Президента № 116/2018), яким було введено в дію Рішення Ради національної безпеки і оборони (далі – РНБО).

Проте сам текст Рішення РНБО не опубліковано, його зміст не відомий, а в Указі Президента № 116/2018 міститься посилання (цитата): «(для службового користування)».

По суті, опублікований Указ Президента № 116/2018 виглядає наступним чином:

«Указ

Президента України

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року “Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях”

Відповідно до статті 107 Конституції України постановляю:

1. Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року “Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях” (додається, для службового користування).

2. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

Президент України

П.ПОРОШЕНКО

м. Київ

30 квітня 2018 року

№ 116/2018».

Тобто вказаний документ не містить жодної інформації про завершення АТО. Навіть із назви документу неможливо прийти до зазначених висновків.

Відповідно, наразі відсутній будь-який опублікований нормативно-правовий акт, відповідно до якого встановлено завершення АТО.

А отже, встановлені у нормативно-правових актах особливості та пільги повинні діяти.

Разом з цим, існують певні обставини, що дають підстави вважати, що органи влади вважають АТО такою, що завершена. І вказане випливає, як виявляється, не тільки із заяв Президента України, які ми наводили вище, а й зі змін, що були внесені Верховною Радою України до деяких законодавчих актів.

Зокрема, Верховною радою України було прийнято Закон України від 19.06.2018 р. № 2463-VIII «Про внесення змін до розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України щодо відносин, пов’язаних із здійсненням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях».

Відповідно до внесених до Розділу XX «Перехідні положення» ПК України змін, продовжено застосування податкових пільг:

  • з оподаткування ПДВ операцій із постачання спеціальних засобів індивідуального захисту та лікарських засобів і медичних виробів для потреб військових формувань на період проведення операції ООС;
  • з оподаткування військовим збором доходів у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників Збройних Сил України та інших осіб на період їх безпосередньої участі в операції ООС.

При цьому у Пояснювальній записці до Проекту Закону № 8349 від 15.05.2018 р. «Про внесення змін до розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України щодо відносин, пов’язаних із здійсненням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях» було наведено, що (цитата):

«Зміни, що пропонується внести до Податкового кодексу України, спрямовані на:

збереження існуючих пільг зі сплати військового збору з доходів у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та інших осіб, які братимуть участь УЖЕ НЕ В АНТИТЕРОРИСТИЧНІЙ ОПЕРАЦІЇ, а в здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

здешевлення вартості продукції, необхідної для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони…».

Також Верховною Радою України було прийнято Закон України від 19.06.2018 р. № 2464-VIII «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо уточнення деяких положень», яким було внесено зміни до Митного кодексу України і запроваджено, що на період проведення ООС звільняються від оподаткування ввізним митом спеціальні засоби індивідуального захисту та лікарські засоби й медичні вироби для потреб військових формувань.

Відповідно до Пояснювальної записки до Проекту закону № 8350 від 15.05.2018 р. «Про внесення зміни до пункту 4-1 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України (щодо відносин, пов’язаних зі здійсненням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях)»:

«Метою внесення змін до Митного кодексу України є поширення пільг зі сплати ввізного мита, які тимчасово діють на період проведення антитерористичної операції, й на період здійснення заходів із відсічі збройної агресії в порядку статті 51 Статуту Організації Об’єднаних Націй (в тому числі на період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях)».

Відповідно, внесені законодавцем зміни до чинних законів, а також пояснювальні записки до них – свідчать про те, що органи державної влади презюмують закінчення АТО і початок ООС.

І у зв’язку із зазначеним, складається враження, що такими змінами Держава егоїстично вирішила продовжити дію вигідних для себе пільг (оскільки насправді бойові дії не закінчено, а змінюється тільки назва операції) – адже зміна назви операції з АТО на ООС, по суті, веде до позбавлення пільг фізичних та юридичних осіб, що перебувають у зоні АТО або на лінії зіткнення/дотику.

І якщо саме такий підхід буде застосовано, і органи державної влади будуть тлумачити так, що 30 квітня 2018 року із прийняттям Указу Президента № 116/2018 було завершено АТО, – це означає, що годинник для фізичних та юридичних осіб, що перебувають у зоні/на лінії зіткнення/дотику АТО, почав тікати.

Зокрема, за такого підходу почали діяти приписи ст. 11 Закону № 1669-VII:

«1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 “Прикінцеві та перехідні положення” цього Закону.

2. Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення».

Тобто, якщо державні органи вважають/вважатимуть, що АТО фактично завершилась 30 квітня 2018 року, то, за логікою контролюючих органів, 6-місячний перехідний період вже почався і триватиме до 30 жовтня 2018 року.

Тобто є ризик, що з 30 жовтня 2018 року контролюючі органи застосовуватимуть законодавство без пільг, передбачених Законом № 1669-VII, ПК України й т. д.

І зазначене може мати дуже негативні наслідки.

Наприклад, щодо юридичних осіб, у яких наявні ліцензії та документи дозвільного характеру, строк дії яких закінчився у період проведення АТО, та такі документи вважалися такими, що автоматично продовжили свою дію на період проведення АТО – контролюючі органи можуть займати підхід, що перехідний період для продовження дозвільних документів у загальному порядку вже триває, і після 30 жовтня 2018 року діяльність без продовження буде вважатися порушенням закону.

Отже, за такого підходу, перехідного періоду залишилось лише 3 місяці…

Як наводили вище, ми не погоджуємось із наведеним підходом, адже наразі відсутній будь-який опублікований нормативно-правовий акт, відповідно до якого встановлено завершення АТО.

У свою чергу, відповідно до ст. 57 Конституції України:

«Стаття 57. Кожному гарантується право знати свої права і обов’язки.

Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом.

Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними».

Тобто, оскільки нормативно-правового акту з приписами про завершення АТО не було доведено до населення – відповідно до приписів Конституції України такі приписи, якщо вони є, не підлягають виконанню.

Разом з цим, займаючи обережний підхід, вважаємо, що фізичні та юридичні особи, що перебувають у зоні/на лінії зіткнення/дотику АТО вже зараз повинні визначитися/прийняти бізнес-рішення щодо обраного підходу у даному питанні, адже дійсно, вважаємо, існує великий ризик того, що органи влади відштовхуватимуться від того, що АТО закінчилось у квітні 2018 року.

Підсумовуючи вищевикладене, у зв’язку із невизначеністю у даному питанні та потенційними негативними наслідками для осіб, що насправді постраждали від подій на сході України найбільше, – вважаємо, що громадськість, юридична спільнота, громадські організації повинні об’єднатися та звернутися до Президента України з наведеними обставинами для вирішення вказаного питання.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2018

Перегляди 2020

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Велика Палата ВС оголосила перерву у справі
про стягнення бюджетного відшкодування ПДВ
07 листопада, 2018    316

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за 9 місяців 2018 року 30 жовтня, 2018    436

Результати останнього дослідження «Індекс міжнародної податкової конкурентоздатності 2018» (2018 International Tax Competitiveness Index) або чому ПнВК – це найперспективніша податкова реформа 26 жовтня, 2018    399

Звернення Касаційного адміністративного суду до Великої Палати: актуальні питання та результати 26 вересня, 2018    530

Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків 13 серпня, 2018    594

Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2018 рік 16 липня, 2018    1213

З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар» 09 липня, 2018    460

УСІ ВИ ОДНЕ 23 квітня, 2018    1096

Усі вільні 16 квітня, 2018    1011

Реальне призначення вироків за ст. 205 КК: чи є сенс у ст. 205 КК як такій? 06 квітня, 2018    1588

Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata) 06 квітня, 2018    5580

Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах 06 квітня, 2018    1283

Прокоментувати