Неконституційність положень Податкового кодексу про можливість блокування податкових накладних?
Олександр Мінін
Старший партнер КМ Партнери
Згідно з Конституцією України «кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом» (ст. 67), «в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй» (ст. 8).
Взяті разом наведені вище положення, з урахуванням практики ЄСПЛ щодо розуміння «закону» і складових принципу верховенства права, в тому числі такого елементу як правової визначеності (здатності на підставі закону прогнозувати й оцінювати наслідки свої дій), щодо податків слід розуміти так, що на підставі аналізу відповідних законів і планованих власних дій у Вас має бути можливість чітко оцінити, які саме податки і в якій сумі Ви маєте сплатити. Тобто це не може бути предметом свавільного визначення чи залежати від дій інших (звичайно, якщо Ви дієте в рамках закону), так?
Та чи дотриманий цей принцип зокрема щодо положень, які надають право контролюючим органам блокувати реєстрацію податкових накладних? Виходить, якщо Ви в когось щось придбали та сплатили, це ще зовсім не значить, що Ви обов’язково можете врахувати сплачений постачальнику ПДВ при визначенні розміру ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету Вами. Адже податковий кредит (можливість вирахування сплаченого ПДВ) залежить від наявності зареєстрованої податкової накладної постачальника. А її реєстрація залежить від дій контролюючого органу. Тобто розмір податку (ПДВ) до сплати Вами залежить від дій контролюючого органу й оцінки ним Вашого постачальника. Іншими словами, це залежить не від Ваших дій і поведінки. Тому на підставі тільки закону і власних дій Ви не зможете визначити чи будете мати право на врахування вже сплаченого контрагенту ПДВ для визначення розміру податку до сплати. Тож таке блокування податкових накладних і можливість впливу таким чином на суми ПДВ до сплати суперечить Конституції?
Може це питання і стане з часом предметом розгляду зокрема Конституційного суду. Адже реально запроваджений зараз інститут конституційної скарги це дозволяє.
А на можливий аргумент, що оскільки можливість блокування податкових накладних встановлена Податковим кодексом, то й порядок визначення розмірів та сплати ПДВ з урахуванням такого блокування – це сплата ПДВ в порядку і розмірах, встановлених законом, можна зауважити: таке тлумачення не відповідає принципу верховенства права, правовій визначеності.
За аналогією: якщо просто записати в Податковому кодексі, що ПДВ сплачується в розмірі, який визначається податковим органом, виходячи з потреб фінансування бюджету – це буде теж у порядку і розмірах, встановлених законом?
Для роздумів.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар»
УСІ ВИ ОДНЕ
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ
Хто в країні господар?
Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України
Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування