Хто в країні господар?
Олександр Мінін
Старший партнер КМ Партнери
04 березня 2018 року в Швейцарії відбувся референдум, де вирішували, чи дозволити державі й надалі збирати податки.
Річ у тому, що право держави збирати податки обмежено Конституцією країни як в часі, так і за розмірами, та потребує періодичного підтвердження. Цікаво, що всі спроби (а їх було принаймні 5, як пише Вікіпедія) надати оподаткуванню постійного характеру провалилися.
Питанням поточного референдуму було продовження права держави збирати податки до 2035 року (досі було обмежено до 2020 року). Більшістю ця пропозиція була підтримана.
Податки в Швейцарії можуть збиратися як вони передбачені Конституцією. А оскільки зміни до Конституції проходять через референдум, то це, фактично, означає, що зміни в оподаткуванні потребують підтримки референдумом. Так, наприклад, 12 лютого 2017 року на референдум виносилися зміни до порядку оподаткування податком на прибуток підприємств, які попередньо були схвалені федеральним парламентом. Вони не пройшли, більшість громадян відмовили у таких змінах.
Як бачимо, досить дієвий і ефективний механізм контролю громадян над державою. Перефразовуючи відомий вислів: «податки надто важлива справа, щоб залишати їх просто політикам». Так відбувається «у них».
А що у нас?
За Конституцією (ст. 5) носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Право визначати та змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові й не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
При цьому ст. 74 Конституції України не допускає референдумів щодо законопроектів з питань податків. Тож у нас держава, виходить, не допускає народ безпосередньо до питань оподаткування, сама вирішує скільки, і за яких умов брати з «данників». Чомусь такий підхід справляє враження відношення до «внутрішньої колонії».
У зв’язку з цим знайшов таке місце в рішенні у справі «Поллок проти Фамерс Лоан енд Траст Ко.»1 (щодо неправомірності справляння податку на доходи у США без запровадження змін до Конституції):
«У боротьбі батьківщина навчила колоністів, що податки не можуть встановлюватися монархом, а лише … самообкладання податком є основною гарантією уникнення утисків та тиранії.
Бьорке у своїй промові з нагоди Примирення з Америкою говорив, що захисники досконалості англійської Конституції «доклали багато зусиль для впровадження та поширення, як основного принципу, що при всіх монархіях народ має самостійно прямо чи безпосередньо приймати рішення щодо власних коштів, котрі вони сплачують, або про яку свободу тоді можна говорити».
Принцип полягає в тому, що без згоди тих, хто має сплачувати грошові кошти не буде дійсним жоден податок».
Примітки:
1З рішенням можна ознайомитися за посиланням.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
УСІ ВИ ОДНЕ
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ
Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України
Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування
Огляд судової практики судів касаційної інстанції з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2017 рік
Виплата дивідендів платниками єдиного податку 4 групи: зміни з 01 січня 2018 року