Які зміни пропонує Законопроект № 5600?
На початку липня в першому читанні було прийнято проект Закону № 5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – законопроект № 5600). Незважаючи на всі зауваження та критику до запропонованих змін, законопроект № 5600 було рекомендовано Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики та швидко направлено на розгляд у Верховну Раду України.
Законопроект № 5600 є комплексним документом, яким планується внести зміни до низки різних положень Податкового кодексу України (далі – ПКУ) з метою створити «справедливі умови оподаткування для всіх платників податків».
У наших попередніх матеріалах «Із серії думок про Законопроект № 5600: податкова застава щодо неузгоджених грошових зобов’язань – чому від такої ідею законодавцю краще відмовитися?» та «Законопроект № 5600 передбачає скасування обмежень на перевірки бюджетного відшкодування ПДВ» ми вже частково коментували зміни, що пропонуються проектом.
Нижче ми розглянемо, що ще пропонує законопроект № 5600:
Оподаткування фінансової допомоги
П.п. 2 п. 19 законопроекту № 5600 вносяться зміни до п.п. 140.5.10 ПКУ та впроваджується коригування фінансового результату до оподаткування на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги платникам податку, які є пов’язаними особами. Таке коригування фінансового результату має здійснюватися надавачем безповоротної фінансової допомоги у разі якщо отримувачем фінансової допомоги задеклароване від’ємне значення об’єкта оподаткування за період, в якому отримано таку фінансову допомогу.
Обмеження збитків минулих періодів
П. 19 законопроекту № 5600 пропонує запровадити для великих платників податків обмеження на перенесення від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих звітних років (збитків минулих періодів).
Відповідно до прийнятого в першому читанні тексту законопроекту, обмеження становитиме 50 % суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих звітних років.
Обмеження бюджетного відшкодування ПДВ
У п. 28 законопроекту № 5600 уточнюються правила бюджетного відшкодування ПДВ, визначені в п. 200.4 ПКУ. Пропонується відшкодовувати ПДВ лише «за операціями з придбання товарів, які вивезено за межі митної території України у попередніх та/або звітному податкових періодах, за операціями з придбання основних засобів, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, за операціями з придбання товарів/послуг, що безпосередньо використано платником податку у попередніх та/або звітному податковому періодах у виготовленні товарів, внаслідок якого сума витрат, понесених на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектуючих, складових частин, інших покупних товарів, які використовуються у виготовленні таких товарів, становить не менше 8 відсотків продажної ціни таких виготовлених товарів».
Таким чином, право платника податків на бюджетне відшкодування ПДВ планується обмежити конкретними видами операцій.
Збільшення ставок податків
- Екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти планується збільшити в 1,6 рази (п. 38 законопроекту № 5600). А до 01 січня 2029 року такий податок буде поступово збільшено у 8 разів (абз. 6 п.п. 4 п. 57 законопроекту № 5600).
- Екологічний податок за відходи для підприємств гірничої промисловості зросте з 0,49 до 1,5 грн/тонну (п. 39 законопроекту № 5600).
- Екологічний податок за викиди СО2 в атмосферу пропонується збільшити втричі з 10 до 30 грн/тонну (абз. 4 п. 37 законопроекту № 5600).
- Ставка рентної плати на видобуток залізної руди (за користування надрами для видобування корисних копалин) буде змінюватися в залежності від рівня міжнародних цін:
- 3,5 % якщо ціна залізної руди становить менше 100 доларів США;
- 5 % якщо ціна тони становить від 100 до 200 доларів США;
- 10 % якщо ціна руди перевищує 200 доларів США.
Для визначення ціни використовуватиметься індекс IODEX 62 % FE CFR China.
- Скасовується пільга з акцизного податку для «зеленої» електричної енергії (виробленої когенераційними установками та з відновлюваних джерел енергії) (п. 31, п.п. 2 законопроекту № 5600). У разі скасування 0 % ставки акцизного податку, виробники «зеленої» електроенергії будуть змушені платити 3,2 % акцизу, відповідно до п.п. 215.3.9 ПКУ.
Зміни правил оподаткування операцій із нерухомістю
Оподаткування ПДВ операції з постачання житла за ставкою 20 %
Відповідно до п. 26 законопроекту № 5600, від оподаткування ПДВ будуть звільнятися тільки операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів. Наразі ж, відповідно до ПКУ, звільненими від оподаткування є всі операції із постачання житла, окрім першого постачання (житло від забудовника).
Оподаткування ПДФО за ставкою 18 % доходів, отриманих від продажу третього та наступних об’єктів нерухомості за рік
Сьогодні продаж фізичною особою протягом одного року другої та кожної наступної одиниці обкладається податком в розмірі 5 %. Натомість відповідно до законопроекту № 5600 пропонується, що продаж фізичною особою протягом одного року третьої та кожної наступної одиниці нерухомості буде обкладатися податком на доходи у розмірі 18 %.
Таким чином, у випадку прийняття законопроекту № 5600 фізична особа буде нести наступні податкові зобов’язання з ПДФО:
- продаж протягом одного року першого об’єкта нерухомості протягом року – 0 %;
- продаж протягом одного року другого об’єкта нерухомості протягом року – 5 %;
- продаж протягом одного року третього та кожного наступного об’єкта нерухомості протягом року – 18 %.
Зміни правил оподаткування у аграрному секторі
- Законопроект № 5600 пропонує зменшити розмір земельної ділянки, продаж врожаю з якої оподатковується ПДФО у розмірі 18 %. Наразі податок необхідно сплачувати із продажу продукції, що була вирощена фізичною особою на сільськогосподарській землі площею більше 2 га. А у випадку прийняття законопроекту № 5600, такий податок буде необхідно сплачувати із продукції, вирощеної на сільськогосподарській землі, в 4 рази меншій ніж зараз. Тобто сплачувати 18 % податку доведеться навіть у випадку продажу врожаю з невеликих сімейних ділянок.
- Законопроект № 5600 пропонує ввести поняття та правила визначення «мінімального податкового зобов’язання», під яким розуміється сума податкового зобов’язання юридичної чи фізичної особи, зокрема фізичної особи-підприємця, яка володіє або користується земельною ділянкою, віднесеною до сільськогосподарських угідь, та отримує з неї доходи.
Планується, що розмір мінімального податкового зобов’язання буде залежати від нормативної грошової оцінки 1 га земельної ділянки, площі земельної ділянки та періоду протягом якого земля перебуває у платника податків.
- Законопроект № 5600 пропонує додати до переліку об’єктів оподаткування платою за землю (ст. 270 ПКУ) земельні ділянки (державної та комунальної власності), які знаходяться в користуванні без оформлення правовстановлюючих документів, зокрема самовільно зайняті.
Повноваження щодо визначення ставок плати за землю, пільг щодо земельного податку, а також прийняття рішення про встановлення факту користування юридичною або фізичною особою земельною ділянкою пропонується покласти на органи місцевого самоврядування. У свою чергу контролюючі органи будуть нараховувати зобов’язання в розмірі річної суми платежу.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Сформували податковий кредит на суму ПДВ у зв’язку із придбанням маркетингових послуг – чекайте на питання стосовно їх використання у господарській діяльності від податківців
СЕАРП – як гартувалась тінь
Як працює «держава в смартфоні» на прикладі відшкодування ПДВ
Із серії думок про Законопроект № 5600: податкова застава щодо неузгоджених грошових зобов’язань – чому від такої ідеї законодавцю краще відмовитись?
Баланс інтересів – R.I.P. (законопроект № 5600)
Затягування бюджетного відшкодування з ПДВ через перевірки: чи правомірно?
Мораторій (не) поширюється на перевірки бюджетного відшкодування з ПДВ?
Баланс інтересів як ознака демократії чи “Лапша” під назвою “проект Податкового кодексу”