Скільки податків в Україні?
За повідомленнями ЗМІ, Прем’єр-міністр України повідомив, що наразі в Україні залишилося лише 11 податків (див. щодо цієї заяви, наприклад, повідомлення у виданнях «Экономические известия», «Економічна правда», «Контракти»).
Можна припустити, що Прем’єр мав на увазі податки і збори, як їх зараз перелічено в Податковому кодексі, в статтях 9 і 10 відповідно:
«Стаття 9. Загальнодержавні податки та збори
9.1. До загальнодержавних податків належать:
9.1.1. податок на прибуток підприємств; (1)
9.1.2. податок на доходи фізичних осіб; (2)
9.1.3. податок на додану вартість; (3)
9.1.4. акцизний податок; (4)
9.1.5. екологічний податок; (5)
9.1.6. рентна плата; (6)
9.1.7. мито. (7)
…
Стаття 10. Місцеві податки
10.1. До місцевих податків належать:
10.1.1. податок на майно; (8)
10.1.2. єдиний податок. (9)
10.2. До місцевих зборів належать:
10.2.1. збір за місця для паркування транспортних засобів; (10)
10.2.2. туристичний збір». (11)
Тобто 7 загальнодержавних податків та зборів + 4 місцевих = всього, відповідно, 11.
Однак ця інформація не відповідає дійсності. Так, наприклад, є ще військовий збір, який встановлений тим же Податковим кодексом – п. 16.1 Підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення». Чомусь його не включили до переліку загальнодержавних податків і зборів за ст. 9. І все ж в Кодексі він є, хоча й не зазначений у переліку в статті 9.
Однак п. 9.4 ст. 9 встановлює, що «Установлення загальнодержавних податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється». Тобто, щоб встановити податок, головне, щоб він був передбачений [десь] в Кодексі, хоча б приховано, а не обов’язково зазначати його, власне, в переліку в статті 9. Тож в нас є і такі приховані податки (збори), принаймні, військовий.
Тому згадуване вище твердження Прем’єра не відповідає дійсності.
А скільки в Україні дійсно податків – порахувати не так-то просто. Як бачимо, для цього недостатньо звернутися до переліку встановлених податків у відповідних статтях на початку Податкового кодексу. Є й «приховані».
Як визначити, що є окремим податком?
У статті 7 Податкового кодексу, зокрема, встановлено:
Відповідно, податки можна розрізняти за відмінністю цих елементів, які й визначають відповідний податок. Із наведених елементів ключовими є перші чотири: (1) платники податку, (2) об’єкт оподаткування, (3) база оподаткування, (4) ставки.
А загальне визначення податків і зборів наведене в статті 6 Податкового кодексу:
«6.1. Податком є обов’язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
6.2. Збором (платою, внеском) є обов’язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій».
Якщо виходити із цих визначень і розпізнавання різних податків за їх ключовими елементами, то податків у нас навіть більше ніж 12 (11 згаданих Прем’єром + військовий збір).
До речі, не зрозуміло, чому військовий збір при новорічній «податковій реформі» не включили просто до податку на доходи фізичних осіб («ПДФО»). Адже з останніми змінами суттєвих відмінностей по об’єкту оподаткування особливо і не залишилося. І чому власне «збір»? За визначенням збору в Податковому кодексі (див. вище цитату – п. 6.2 ст. 6) збір справляється за умови отримання платником податку спеціальної вигоди, в т.ч. внаслідок вчинення на користь таких осіб юридично значимих дій. Як це співвідноситься з тим за що і для чого платимо військовий збір?
Чесніше було б позбутися цього збору і просто підвищити відповідно ставку ПДФО. Чи Кабмін хоче зробити Україну більш привабливою формально меншою ставкою ПДФО?
Однак повернемося до питання визначення кількості податків. Зокрема, деякі податки із різними платниками податків, об’єктами оподаткування, базами оподаткування та ставками штучно зазначені в Податковому кодексі як один податок.
Так, наприклад, серед місцевих податків за переліком зазначений такий собі «податок на майно» (стаття 10). Якщо рахувати за переліком, то це один податок. Однак стаття 265 Податкового кодексу надалі визначає:
«Стаття 265. Склад податку на майно
Тобто цей один податок на майно в дійсності складається з 3 (трьох); така собі податкова «матрьошка».
Аналіз деяких інших податків і зборів також дає підстави для збільшення кількості податків.
Так що заявлена Прем’єром кількість податків дійсності не відповідає.
І краще було б не приховувати дійсний стан з цього питання, а займатися реальною роботою із зменшення податкового навантаження.
Якщо ж йти іншим шляхом, то чому тоді ще не скоротити кількість податків в Україні, наприклад, лише до одного (мабуть, буде найменше в світі!), який може складатися із необхідної кількості податків, як складових цього одного. По суті, нічого не зміниться, а як би звучало: Україна – країна, де лише один податок!
Чи поліпшить це інвестиційну привабливість і бізнес-клімат в Україні?
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар»
УСІ ВИ ОДНЕ
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ
Хто в країні господар?
Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України
Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування