+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Нові правила оподаткування пасивних доходів фізичних осіб

11 липня, 2014 Інформаційні листи

04 липня 2014 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу» (далі – «Закон»), яким передбачаються зміни до Податкового кодексу в частині оподаткування пасивних доходів фізичних осіб. Наразі він готується на підписання Президенту України.

Згідно з текстом проекту Закону, який доступний на сайті Верховної Ради України,  застосування прогресивної ставки податку з доходів фізичних осіб (далі – «ПДФО») у розмірі 15 %, 20 % та 25 % за результатами річного перерахунку доходів у вигляді процентів, дивідендів, роялті та  інвестиційного доходу скасовується.

Передбачається застосування 15 % ставки ПДФО до доходів, нарахованих у вигляді:

  • процентів на суму поточного або вкладного (депозитного) банківського рахунку;
  • процентного або дисконтного доходу за ощадними (депозитними) сертифікатами;
  • процентів на вклад (депозит) члена кредитної спілки у кредитній спілці;

та у вигляді:

  • плати (відсотку), що розподіляється на пайові членські внески членів кредитної спілки;
  • доходу, який виплачується компанією, що управляє активами ІСІ, на розміщені активи;
  • доходу за іпотечними цінними паперами (іпотечними облігаціями та сертифікатами);
  • доходу у вигляді відсотків (дисконту), отриманого власником облігації від їх емітента;
  • доходу за сертифікатом фонду операцій з нерухомістю.

При цьому перехідними положеннями Закону передбачено звільнення таких доходів від оподаткування ПДФО, звільнення фізичних осіб- отримувачів таких доходів від обов’язку декларування та сплати ПДФО за період з 01.07.2014 р. до моменту набрання чинності цим Законом.

Остаточне оподаткування доходів у вигляді процентів здійснюється податковим агентом – особою, що здійснює їх нарахування, під час такого нарахування. Податкові агенти (банки, кредитні спілки) зобов’язані подавати податкові розрахунки (форма № 1-ДФ) без розкриття інформації щодо суми окремого банківського рахунку, сертифікату вкладу (депозиту) члена кредитної спілки, суми нарахованих процентів, відомості щодо фізичної особи-платника ПДФО, якій нараховані відповідні доходи. В такому розрахунку повинно зазначатися лише загальна суму нарахованих у звітному періоді доходів та загальна суму утриманих з них ПДФО.

Дивіденди, роялті та інвестиційний прибуток підлягатимуть оподаткуванню за ставками 5 % та 15 % (17 %) відповідно, тобто повертаються правила оподаткування цих доходів, які діяли до 1 липня 2014 року. Крім того, для дивідендів з іноземним джерелом їх походження та нарахованих нерезидентами запроваджується 5 % ставка ПДФО (з’явився новий абзац у пп. 170.11.1 Податкового кодексу).

Втім,  стосовно оподаткування дивідендів не обійшлося без «негараздів», спричинених недосконалістю законотворчої техніки. Нечітко сформульовані положення нової редакції пп. 170.5.4 Податкового кодексу призводять до необхідності отримання офіційних роз’яснень щодо ставки ПДФО, за якою мають оподатковуватись дивіденди за привілейованими акціями/ корпоративними правами.

Зокрема, відповідно до пп. 170.5.3 Податкового кодексу такі дивіденди прирівнюються з метою оподаткування до виплати заробітної плати з відповідним оподаткуванням. З огляду на положення п. 167.1 Податкового кодексу це означає застосування прогресивної ставки 15 % (17 %) ПДФО. Одночасно з цим, пп. 170.5.4 Податкового кодексу встановлює, що всі доходи, зазначені у цьому пункті, тобто п. 170.5 «Оподаткування дивідендів» остаточно оподатковуються податковим  агентом за ставкою, визначеною в п. 167.2 Податкового кодексу, тобто за ставкою 5 %. Одразу виникає питання: так за якою ставкою ПДФО повинні оподатковуватись дивіденди на привілейовані акції/корпоративні права – 5 % чи 15 % (17 %)?

Зазначимо, що аналогічна за своєю суттю технічна «помилка» була допущена при прийнятті нової редакції ст. 39 Податкового кодексу, яку, в решті решт, усунули шляхом викладення суперечливих положень ст. 39 в новій редакції.

Також Законом уточнено вимоги щодо обов’язкового подання фізичними особами річної податкової декларації у разі отримання доходів за трудовими або цивільно-правовими договорами від двох та більше податкових агентів – виплата таких доходів має відбуватися одночасно (абз. «є» п. 176.1 Податкового кодексу).

Зазначені вище зміни, за умови підписання Закону Президентом України, набирають чинності з 1 серпня 2014 року. Тобто вже вкотре ігнорується принцип стабільності податкового законодавства, закріплений у пп. 4.1.9 Податкового кодексу, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2014

Перегляди 2965

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано? 27 лютого, 2019    1618

Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків 13 серпня, 2018    1477

Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
03 серпня, 2018    9626

З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар» 09 липня, 2018    2158

УСІ ВИ ОДНЕ 23 квітня, 2018    4931

Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata) 06 квітня, 2018    32713

Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах 06 квітня, 2018    3024

Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року 23 березня, 2018    3813

Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ 20 березня, 2018    4637

Хто в країні господар? 05 березня, 2018    3392

Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України 02 березня, 2018    3117

Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування 05 лютого, 2018    971

Прокоментувати