Як європейські країни вирішують питання податкового резидентства українських компаній у випадку релокації до них топ-менеджменту
Міністерство фінансів України нещодавно оприлюднило1 результати заповнення уповноваженими державними органами деяких країн Європейського Союзу опитувальника щодо особливостей стосовно податкового резидентства та оподаткування доходів українських громадян, які тимчасово перебувають за кордоном у період дії в Україні воєнного стану.
До заповнення опитувальника долучилися країни, в яких перебуває суттєва кількість українців. І результати аналізу відповідей невтішні.
Лише компетентні органи Латвії та Литви зазначили, що для української компанії будуть відсутні податкові наслідки у випадку віддаленої роботи топ-менеджменту компанії з відповідної країни.
Так, Латвія наголошує, що в української компанії можуть виникати податкові обов’язки із реєстрації як платник податку в країні перебування та віддаленої роботи керівника, лише якщо таке перебування призводить до створення постійного представництва.
Компетентні ж органи Литви взагалі визначають резидентство компанії та її відповідні податкові зобов’язання в країні, виходячи з місця її реєстрації та незалежно від місця здійснення фактичного управління.
Зі свого боку компаніям, у яких топ-менеджмент перебуває в Польщі, Чехії, Німеччині, Данії чи Бельгії, варто задуматися над податковими наслідками.
Зокрема, Міністерство фінансів Польщі наголошує, що компанія буде вважатися податковим резидентом Польщі, якщо, серед іншого, її місце ефективного управління знаходиться на території Польщі. Тому, хоча кожен випадок має аналізуватися окремо, в тому числі і з урахуванням відповідної Угоди про уникнення подвійного оподаткування, ризик, що Польща наполягатиме на тому, що українська компанія має визнаватися податковим резидентом Польщі, вважаємо, суттєвий.
Як бачимо із заповнених опитувальників, аналогічну до Польщі позицію також мають:
- Бельгія, яка зазначила, що в принципі будь-яка компанія, що має місце ефективного управління чи адміністрування в Бельгії, набуває податкового резидентства Бельгії із відповідним обов’язком дотримуватися бельгійського податкового законодавства, подавати податкові декларації з податку на прибуток та ПДВ, інші види звітності, та сплачувати податки в Бельгії.
- Чехія, яка зазначила, що в розглядуваному випадку компанія набуватиме податкового резидентства Чехії із відповідними обов’язками реєстрації в податковому органі, оподаткування доходів з усього світу в Чехії та дотримання вимог законодавства Чехії.
- Данія, яка фактично продублювала зазначену вище позицію Польщі, Бельгії та Чехії.
- Німеччина, яка також підтримала зазначену вище позицію, додатково зауваживши, що все ж таки оцінці підлягатимуть фактичні обставини кожної конкретної справи. Зокрема, чи складається керівний орган компанії з однієї особи, що працює віддалено з Німеччини, чи з декількох осіб. Якщо керівний орган складається з декількох осіб, лише одна з яких через війну в Україні перебуває та віддалено працює з Німеччини, то компетентні органи Німеччини все ж схиляються до того, що це не призведе до визнання наявності «місця ефективного управління» в країні та, як наслідок, зміни податкового резидентства.
Австрія, Італія та Португалія це питання не коментували, однак очікували б схожого підходу до цієї проблеми, як і у більшості інших країн ЄС.
Відповідно, не виключаємо, що все-таки у більшості з європейських країн щонайменше на рівні національного законодавства все ж виникнуть питання до українських компаній, чий топ-менеджмент перебуває в таких країнах та продовжує працювати і приймати управлінські рішення щодо української компанії віддалено.
У разі виникнення ситуації, за якої за локальним законодавством України та держави перебування топ-менеджменту компанії така компанія вважатиметься податковим резидентом обох держав, держави мають визначати податкове резидентство української компанії на підставі відповідної двосторонньої угоди України про уникнення подвійного оподаткування. Як зазначалось вище, відповідно до ч. 3 ст. 4 відповідних двосторонніх угод місце перебування фактичного керівного органу матиме критичне значення для вирішення резидентського статусу.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Опитувальник Міністерства фінансів України щодо оподаткування за кордоном: https://www.mof.gov.ua/uk/taxation_abroad-654.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Як уникнути подвійного оподаткування польської зарплати в Україні
Релокація менеджменту за кордон: а ви готові до подвійного оподаткування?
Олександр Мінін взяв участь у круглому столі «Виклики для податкової системи України у час війни в контексті співпраці з ЄС»
Працюєте вимушено з-за кордону? Отримуєте фінансову допомогу від уряду іноземної держави?
Як бути з оподаткуванням