Зміни у порядку бронювання працівників
04 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» № 7687 (далі – Закон). Наразі Закон перебуває на підписі у Президента.
Закон повністю змінює статтю 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», яка відтепер буде містити чіткий перелік категорій працівників, які можуть бути заброньовані роботодавцем.
Отже, забронювати можна військовозобов’язаних, які працюють:
«1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, У РАЗІ ЯКЩО це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів».
Це положення дозволяє бронювати працівників державних органів та органів місцевої влади, тому детально не зупиняємось на його аналізі.
«2) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), У РАЗІ ЯКЩО це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень)».
Це положення по суті відповідає поточній практиці бронювання працівників, яка сформувалась за останні півроку. Компанія має виконувати мобілізаційне завдання (замовлення) і при цьому бронюванню підлягають лише ті працівники, які необхідні для виконання такого мобілізаційного завдання. А тому при бронюванні, ймовірно, що й надалі буде необхідно пояснювати, як конкретний працівник пов’язаний із виконанням мобілізаційного завдання.
«3) на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань».
Ця норма є схожою до тої, яка була встановлена на початку війни Постановою КМУ від 03 березня 2022 року № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану». Саме ця Постанова встановила можливість бронювання працівників компаніями, які задовольняють потреби Збройних Сил, інших військових формувань, населення. Отже, за цією нормою не є обов’язковим виконання мобілізаційного плану. Звертаємо увагу, що тут відсутнє формулювання «задоволення потреб населення», лише «потреб Збройних Сил України, інших військових формувань» (про потреби населення йдеться вже у наступному пункті). Варто очікувати роз’яснень, які з товарів, робіт та послуг є необхідними для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, адже Закон відповідь на це питання не дає.
Зазначимо також, що норма не містить уточнення, що працівники мають бути залучені до виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг, як це зроблено у двох попередніх пунктах.
«4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України».
Звертаємо увагу, що у прийнятому тексті Закону йдеться про підприємства, «які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період», а не про об’єкти критичної інфраструктури. Тож на даний момент не є зрозумілим, які саме підприємства будуть підпадати під зазначене визначення. Перший варіант – буде застосовуватись Порядок віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затверджений Постановою КМУ від 09 жовтня 2020 року № 1109. Другий варіант – КМУ розробить новий нормативно-правовий акт, який встановлюватиме критерії та порядок визнання підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення саме в особливий період. У відкритому доступі станом на зараз такого проекту КМУ ще немає.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю – нові правила з 2026 року
249
Квота працевлаштування осіб з інвалідністю для представництв: чи визначилися суди?
428
І Верховний Суд помиляється – безпідставне застосування терміну «роботодавець» у сфері виконання нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю
876
Про деякі зміни організації трудових відносин в умовах воєнного стану: прийнято новий закон
2388
Відповідач без адміністративної процесуальної правосуб’єктності – не відповідач
662
Звільнення за порушення умов роботи з конфіденційною інформацією
947
Зміни щодо стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю
922
Штрафи власне за не уточнення даних військовозобов’язаними до 16.07.2024 р. – НЕ застосовуються?
4895
Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)
7448
Закон про відпустки та інші питання трудового законодавства: положення по-новому
6022
ТОП-7 аргументів у спорі з Фондом соціального захисту інвалідів
6258
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ
7127
Прокоментувати







