Зміни у порядку бронювання працівників
04 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» № 7687 (далі – Закон). Наразі Закон перебуває на підписі у Президента.
Закон повністю змінює статтю 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», яка відтепер буде містити чіткий перелік категорій працівників, які можуть бути заброньовані роботодавцем.
Отже, забронювати можна військовозобов’язаних, які працюють:
«1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, У РАЗІ ЯКЩО це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів».
Це положення дозволяє бронювати працівників державних органів та органів місцевої влади, тому детально не зупиняємось на його аналізі.
«2) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), У РАЗІ ЯКЩО це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень)».
Це положення по суті відповідає поточній практиці бронювання працівників, яка сформувалась за останні півроку. Компанія має виконувати мобілізаційне завдання (замовлення) і при цьому бронюванню підлягають лише ті працівники, які необхідні для виконання такого мобілізаційного завдання. А тому при бронюванні, ймовірно, що й надалі буде необхідно пояснювати, як конкретний працівник пов’язаний із виконанням мобілізаційного завдання.
«3) на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань».
Ця норма є схожою до тої, яка була встановлена на початку війни Постановою КМУ від 03 березня 2022 року № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану». Саме ця Постанова встановила можливість бронювання працівників компаніями, які задовольняють потреби Збройних Сил, інших військових формувань, населення. Отже, за цією нормою не є обов’язковим виконання мобілізаційного плану. Звертаємо увагу, що тут відсутнє формулювання «задоволення потреб населення», лише «потреб Збройних Сил України, інших військових формувань» (про потреби населення йдеться вже у наступному пункті). Варто очікувати роз’яснень, які з товарів, робіт та послуг є необхідними для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, адже Закон відповідь на це питання не дає.
Зазначимо також, що норма не містить уточнення, що працівники мають бути залучені до виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг, як це зроблено у двох попередніх пунктах.
«4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України».
Звертаємо увагу, що у прийнятому тексті Закону йдеться про підприємства, «які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період», а не про об’єкти критичної інфраструктури. Тож на даний момент не є зрозумілим, які саме підприємства будуть підпадати під зазначене визначення. Перший варіант – буде застосовуватись Порядок віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затверджений Постановою КМУ від 09 жовтня 2020 року № 1109. Другий варіант – КМУ розробить новий нормативно-правовий акт, який встановлюватиме критерії та порядок визнання підприємств критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення саме в особливий період. У відкритому доступі станом на зараз такого проекту КМУ ще немає.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
БРОНЮВАННЯ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНИХ ПРАЦІВНИКІВ КРИТИЧНО ВАЖЛИВИХ ПІДПРИЄМСТВ
258
НОВИЙ ПОРЯДОК ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ РОБОТОДАВЦЮ
407
МОБІНГ ПО-УКРАЇНСЬКИ: ЦЬКУВАННЯ ПРАЦІВНИКА ЧИ РОБОТОДАВЦЯ?
437
Зміни у правилах працевлаштування іноземців: Закон 2623
357
Новий підхід до регулювання трудових відносин у договірному порядку
517
Робота з нефіксованим робочим часом: які правила?
635
Продовження трудової реформи під час воєнного стану: законопроект № 7251 (частина 2)
598
Продовження трудової реформи під час воєнного стану: законопроект № 7251 (частина 1)
3859
Новий Закон щодо посилення захисту прав працівників: що змінилося?
708
Кадрове діловодство у період війни
1483
Чи є у роботодавця обов’язок зберігати за добровольцем територіальної оборони його місце роботи та середній заробіток?
1277
Обов’язки роботодавця при мобілізації працівників
1734
